کد خبر: 1229828
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
با وجود انتشار لیست افرادی که مجوز کار روانشناسی ندارند، روانشناس‌نما‌ها همچنان به کار خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند.

جوان آنلاین: «برای شوهر پیدا کردن، با اعتماد به نفس بالا برو کافی‌شاپ یا سوپرمارکت دو تا محله بالاتر و یه کاری کن آدما تو رو ببینن…»، «اگه تبدیل به یه زن کاریزماتیک بشی هم توی رابطه عاطفیت، هم بیزینس و کسب و کارت موفق میشی…»؛ این‌ها نمونه‌هایی از توصیه‌های افرادی است که خود را روانشناس جا می‌زنند، اما نه مجوز دارند و نه تحصیلات مرتبط. حالا رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور علی فتحی آشتیانی امروز ۲۹ اردیبهشت گفت که «مردم فریب کسانی که مدرک تحصیلی مشاوره و روانشناسی ندارند را نخورند».

به گزارش فارس، لیست افرادی که بدون مجوز در فضای مجازی فعالیت می‌کردند، منتشر شده است، اما این روانشناس نما‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

خرداد ماه دو سال گذشته، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز را در قالب سه لیست منتشر کرد که بالغ بر ۴۵۶ فرد یا صفحه مجازی بود که فاقد مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و تحصیلات مرتبط با روانشناسی بودند. در لیست نام افرادی مثل فرهنگ هلاکویی، محمود انوشه و علیرضا شیری به چشم می‌خورد.

طبق ماده پنج قانون سازمان نظام روانشناسی، مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای پروانه از سازمان نظام روانشناسی باشند. بر اساس اعلام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، «حدود ۱۲ هزار صفحه در فضای مجازی، در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۴ هزار صفحه روانشناس واقعی نیستند».

با اینحال شاهد رشد روانشناس‌نما‌ها در کانال‌های تلگرامی، پکیج‌های آموزشی، سیمنار، لایو‌ها و صفحات اینستاگرام، یوتیوب و... هستیم که با تبلیغات و پکیج‌های غیر علمی درآمد کسب می‌کنند.

این درحالیست که طبق آمار‌های رسمی «بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روان‌شناختی در طیف وسیعی از اختلالات از اضطراب و افسردگی گرفته تا مشکلات جدی‌تر نظیر اسکیزوفرنی و اسکیزوئید است.»

بر اساس آمار‌های غیر رسمی از هر ۴ نفر سه نفر درگیر نوعی از بیماری‌های روحی و روانی هستند. اما یک اشتباه روانشناختی و توصیه غیر علمی ممکن است مشکلات این افراد را دوچندان کند.

مهبد رئوفی، روانکار، می‌گوید که وقتی سطح ناامیدی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، مشکلات خانوادگی زیاد می‌شود، افراد یک خانواده با هم رابطه خوبی ندارند، «مردم حق دارند که به دنبال راه‌حل باشند و جذب روانشناس‌نما‌ها شوند تا حتی شده برای یک ساعت حرف‌های قشنگ بشنوند تا حالشان خوب شود.»، اما سیما فردوسی، روانشناس و استاد دانشگاه، می‌گوید که این حال خوب و راه‌حل ماندگار نیست و بعد از یک ساعت بیشتر ناامیدشان می‌کند.

اما «مردم شتاب دارند دنبال یک کپسول درمانی هستند که سریع جواب بدهد». روانشناس‌نما‌ها با فهم این موضوع به مراجعین و متقاضیان خود راه حل‌های سریع ارائه می‌دهند و «نه تنها مشکل‌شان را حل نمی‌کنند، بلکه فقط جیب آن‌ها را خالی می‌کنند و در بسیاری از موارد حال مراجعین را بدتر از قبل می‌کنند.»

کارشناسان معتقدند مخاطبان باید توجه داشته باشند که اطلاعات را از چه کسی و از چه منبعی دریافت می‌کنند و بدانند تنها راه حل مشکلات روحی و راه حل‌های ارایه شده از سوی روانشناسان در اتاق درمان است.

مردم قبل از مراجعه به هر روانشناسی می‌توانند سایت سازمان نظام مشاوره و خدمات روانشناسی را چک کنند و ببینند آن روانشناس مورد تایید است یا نه. در صورت بروز مشکل به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار