کد خبر: 1229615
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحال انتقال از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت‌گرا و مطالبه‌گر در عرصه صنعت- هنر مد هستیم

جوان آنلاین: رئیس کارگروه مد و لباس کشور از انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، «مد موقر» به شیراز خبر داد. 
مجید امامی، رئیس کارگروه مد و لباس کشور رونمایی از پوستر جشنواره و هفته مد شیراز را اتفاق خوبی ذکر کرد و افزود: این رویداد مهر ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 
امامی گفت: در این جلسه که با حضور و حمایت دستگاه‌ها و هنرمندان مختلف برگزار شده است، در خصوص حضور ۵۰ویژند از ۳۰ کشور مختلف جهان بحث و بررسی صورت گرفت. 
او با اشاره به توضیحات نماینده ولی فقیه در تبیین دیدگاه و نظریه در عرصه لباس، آراستگی و وقار، تصریح کرد: این رویداد اتفاق بسیار بزرگی در جشنواره مد و لباس فجر، به‌ویژه در بخش بین‌الملل آن بوده و بین‌المللی‌ترین و جهانی‌ترین رویداد پوشاک ایران است که می‌خواهد ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت‌گرا و مطالبه‌گر در عرصه صنعت هنر مد تبدیل کند. 
از سوی دیگر بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر با عنوان «رویداد مد موقر شیراز» بیانیه خود را با هدف «واکاوی مفهوم مد موقر» منتشر کرد. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آمده است: 
 مد موقر در فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی حضوری دیرپا داشته و دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر به مفاد قانون ساماندهی مد و لباس کشور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ترویج پوشش ایرانی - اسلامی در گستره بین‌الملل تلاش دارد با برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، به مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مرتبط با سبک پوشش ایرانی - اسلامی به تعالی هنر- صنعت پوشاک در سطح جهانی بپردازد. 
تبیین رویکرد‌های نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با این اهداف، می‌تواند سبب ساخت ادبیات غنی مبتنی بر تفکر داخلی گردد. مد موقر، نوعی رسانه بیان عقاید است که در لباس زنانه و مردانه، جهت معناساز نمودن پوشش ارائه می‌گردد. نوعی نگرش سلامت‌محور و اخلاق‌مدار که می‌تواند نقشی میانجی در جامعه کنونی ایفا نماید. مفاهیم آن با تأمین نیاز‌های بشری و با عنایت به تغییرات در جامعه معاصر، روند رو به اعتلایی را می‌پیماید. 
هنر- صنعت مد موقر با حضور طراحان، هنرمندان، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها و رسمیت یافتن آن در زیست‌بوم مد و لباس کشور درعرصه رقابتی قابل پیشرفت است و با ارزش‌گذاری بر آن، می‌توان پوشش را از سطح صرف لباس بالاتر برده و معناآفرینی نمود. جریان معناسازی در مد موقر در جهت صعود و استعلایی شدن پیش می‌رود. تلاش کارگروه مد و لباس کشور بر آن است تا با ارائه تعاریف صحیح از مد موقر و بومی‌سازی آن با فرهنگ ایرانی- اسلامی و با ارائه ویژگی‌های درون­زای آن، سبب ایجاد مدی با رعایت هنجار‌ها و بر مبنای یک انتخاب مسئولانه و اخلاق‌مدارباشد. 
ویژگی‌های مد موقر را می‌توان این‌گونه برشمرد: 
- پوشیدگی که عنصر معناساز مد موقر ایرانی است. 
- اخلاق‌مند بودن پوشاک
- کاربردی بودن لباس درعین زیبایی آفرینی
- توجه به امنیت خاطر فردی و اجتماعی پوشنده لباس
- نیازسنجی مخاطب در موقعیت‌های مختلف زمانی و مکانی
- توجه به اصالت لباس در تلفیق سنت‌ها و رویکرد‌های مدرن
- استفاده از الگو‌های ایرانی طبق آناتومی بدن ایرانی، زیبایی‌شناسی ایرانی و جغرافیا و بوم ایرانی
- استفاده از نمادها، فرهنگ و هویت ایرانی درآثار
در این راستا کارگروه مد و لباس کشور، در صدد است تا پیوندی میان زبان بصری پوشاک و فرهنگ دیرینه ایرانی- اسلامی را نمایش‌دهد. هدف آن است که الگو‌های درونی شده ایرانی در مد موقر، با ارائه یک زبان بصری، بتوانند روایت­گر تفکر ایرانی در سطح بین‌­المللی باشند تا علاوه بر دارا بودن مفاهیم زیبایی از نظر ساختاری، بتوانند گویای هویت ایرانی- اسلامی باشند. بدین سبب تلاش بر آن است تا در هفته مد موقر شیراز، با ارائه نشست­‌های تخصصی به ایجاد ادبیات غنی در این حوزه از منظر اقتصادی، روانشناسی، فلسفی، مردم‌شناسی، زیبایی‌شناسی، جامعه‌شناسی، فقه و سیاستگذاری پرداخت. همچنین با توانمندسازی طراحان خلاق با مبانی فکری مد موقر با رویکرد آموزشی، به بیان فرم‌های متعدد بصری در قالب پوشاک و نیز تربیت نسلی مؤثر در زیست‌­بوم مد و لباس کشور دست یابیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار