کد خبر: 1229393
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وله سیمروز، یک کهنه‌سرباز اوکراینی که هر دو پای خود را در جنگ از دست داده در ایکس نوشت: «هر روز شمار زیادی از مردم می‌میرند، زیرا سلاح کافی و حمایت کافی از طرف متحدان خود نداریم

جوان آنلاین: همزمان با سفر غیرمنتظره وزیر خارجه امریکا به کی‌یف، ارتش روسیه یک منطقه دیگر در خارکیف را تصرف و اوکراین هم نیروهایش را از بخش‌هایی از خارکیف خارج کرد. گزارش شده تا کنون دست‌کم ۸ هزار اوکراینی، خارکیف را ترک کرده‌اند. 
به گزارش «جوان»، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، در سفر از قبل اعلام‌نشده‌اش به کی‌یف به عنوان بخشی از برنامه سفر در یک «بار» حاضر شد و ترانه‌ای را از نیل یانگ، خواننده مشهور راک به همراه یک گروه محلی اجرا کرد؛ کاری که در شرایط جنگی اوکراین با انتقاد‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است. وله سیمروز، یک کهنه‌سرباز اوکراینی که هر دو پای خود را در جنگ از دست داده در ایکس نوشت: «هر روز شمار زیادی از مردم می‌میرند، زیرا سلاح کافی و حمایت کافی از طرف متحدان خود نداریم. من به وزیر امور خارجه توصیه می‌کنم به جای بار از یک قبرستان نظامی بازدید کند.» رئیس یک سازمان غیردولتی اوکراینی هم در فیس‌بوک نوشت: «منطقه خارکیف در حال محو شدن از روی زمین است، مردم خانه‌های خود را ترک می‌کنند، خارکیف مورد حمله بمب‌های هوایی است.» این انتقادات، به پیشروی‌های اخیر روس‌ها در این منطقه اشاره دارد که منجر به سفر سراسیمه آنتونی بلینکن به اوکراین شده است؛ جایی که او از اوکراینی‌ها خواسته مقاومت کنند تا کمک‌های امریکا که «در راه است» و «تغییر اساسی» در میدان جنگ ایجاد خواهد کرد، از راه برسند. او دیروز هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در شهر کی‌یف گفت که امریکا قصد دارد ۲میلیارد دلار کمک نظامی خارجی دیگر را در اختیار اوکراین بگذارد. بلومبرگ هم روز چهارشنبه از قول منابعی ناشناس گزارش کرد، بایدن در حال بررسی تأمین یک پاتریوت دیگر برای اوکراین به منظور کمک به این کشور برای مقابله با حملات هوایی روسیه است. 
همزمان با سفر بلینکن به اوکراین، پیشروی‌های ارتش روسیه روندی تصاعدی گرفته تا جایی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های ارتش این کشور کنترل یک منطقه دیگر در خارکیف را به دست گرفتند. در بیانیه روس‌ها آمده که فقط ظرف یک روز، نیرو‌های مسلح اوکراین هزار و ۸۰ نظامی را در منطقه دونتسک از دست دادند. اوکراین نیز پیشروی روس‌ها را تأیید و اعلام کرد نیروهایش را از نزدیکی روستا‌هایی در خارکیف که نیرو‌های روسی در آن پیشروی کرده‌اند، خارج کرده است. به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در برخی از مناطق پیرامون «لوکیانتسی» و «ووچانسک» در واکنش به آتش نیرو‌های روسی و حملات از سوی نیرو‌های زمینی و همچنین با هدف نجات جان نیرو‌ها و اجتناب از تلفات، واحد‌های نظامی اوکراینی به عقب برگشتند.» در حالی که رئیس ستاد کل ارتش اوکراین نیز گفته اوضاع همچنان دشوار است، برخی تحلیلگران نظامی می‌گویند مسکو ممکن است تلاش کند اوکراین را مجبور کند نیروهایش را از مناطق دیگر خط مقدم خارج کند، مانند اطراف شهر استراتژیک «چاسیو یار» در منطقه دونتسک، جایی که روسیه نیز در حال پیشروی است. مقام‌های اوکراینی دیروز اعلام کردند ولودیمیر زلنسکی سفر خود را به اسپانیا و پرتغال به دلیل تشدید حملات روسیه و وخیم‌تر شدن اوضاع در جبهه‌های نبرد لغو کرده است. سخنگوی دولت پرتغال نیز اعلام کرد که سفر زلنسکی لغو شده، اما دلیل آن را نگفت.

برچسب ها: بلینکن ، امریکا ، اوکراین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار