کد خبر: 1229307
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
دکتر رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی:
بازدید چندباره از بنا‌ها و موزه‌ها و پاسداشت آیین‌های ناملموس همچون تداوم در ذکر هستند که به‌طور پیوسته باید استمرار یابند تا جریان فرهنگی بین‌نسلی برقرار باشد و تعهد پاسداری از آن خود به یک فرهنگ تبدیل شود. 

به اعتقاد مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برای آنکه به نسل‌های مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان بگوییم «که هستیم» و «چه توانمندی‌هایی داریم» بهترین راه، دعوت به تأمل در محتوای موزه‌ها و آثار فرهنگی و تاریخی است. 
 
دکتر رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی در گفتگو با «جوان» دلایل اهمیت آشنایی با میراث فرهنگی در هویت بخشی به نوجوانان و جوانان را اینگونه توضیح می‌دهد: میراث فرهنگی در موزه‌ها و اماکن تاریخی، یادگار‌های ارزشمند سرزمین ما هستند که به مثابه یک آیینه، آنچه ما امروز «هویت» می‌دانیم را بازتاب می‌دهند. توجه به این آیینه، در واقع توجه به تصویری از آن خودی است که از او انتظار داریم. پس برای آنکه به نسل‌های مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان بگوییم «که هستیم» و «چه توانمندی‌هایی داریم» بهترین راه، دعوت به تأمل در این آثار است. به اعتقاد وی، بی‌توجهی به میراث فرهنگی، هر آینه ما را از خویشتن خویش دورتر می‌سازد و فاصله‌های نسلی را با این یادگار‌ها دوچندان می‌سازد. 
سامه با اشاره به اینکه آثار تاریخی، نشانه‌هایی هستند که بر غنای فرهنگی ما دلالت می‌کنند، ادامه می‌دهد: بازدید چندباره از بنا‌ها و موزه‌ها و پاسداشت آیین‌های ناملموس همچون تداوم در ذکر هستند که به‌طور پیوسته باید استمرار یابند تا جریان فرهنگی بین‌نسلی برقرار باشد و تعهد پاسداری از آن خود به یک فرهنگ تبدیل شود. 
وی میراث فرهنگی را آشتی‌آفرین توصیف و بیان می‌کند: انس با این یادگار‌ها در گرو دسترس‌پذیر بودن آنهاست. میراث فرهنگی را نه تنها نباید از یک ملت دریغ کرد، بلکه یگانه ظرفیتی است که دائماً باید به آن به هر بهانه‌ای اشاره کرد و راه‌حل هر مسئله‌ای را به آن ارجاع داد. به اعتقاد وی میدان حفاظت از میراث فرهنگی، میدان تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌هاست. 
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تأکید می‌کند: میدان مشارکت‌پذیری مردم در بسیاری امور بر مبنای اشتراکات فرهنگی است، میدان جبران برخی ناکامی‌ها در بسیاری زمینه‌هاست، بنابراین مرجعیت‌بخشی به آن اجتناب‌ناپذیر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار