کد خبر: 1228749
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
حسین امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز از مرحله گفتگو‌های ایرانی عربی عبور کرده‌ایم و به گفتگو‌های منطقه‌ای وارد شده‌ایم گفت: ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی بین کشور‌های منطقه مصمم است.

جوان آنلاین: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (یکشنبه) ۲۳ اردیبهشت ماه در سومین نشست گفتگو‌های ایرانی - عربی برای همکاری و تعامل که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی در هتل آزادی تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: اطمینان دارم چنین مراوداتی سهمی مهم در ادراکات کشور‌های منطقه نسبت به هم و افزایش اعتماد و تفاهم متقابل خواهد داشت.

به گزارش فارس، این زمینه ساز همکاری و هماهنگی موثر و عملی برای ارتقای صلح و ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه پایدار ملت‌های منطقه خواهد بود. وی افزود: معتقدیم امروز از مرحله گفتگو‌های ایرانی عربی عبور کرده‌ایم و به گفتگو‌های منطقه‌ای وارد شده‌ایم و فراتر از آن امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم.

ما در مقابل یکدیگر نیستیم و در کنار هم هستیم و امروز در مرحله‌ای نیرومند از گفتگو‌های سازنده و همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفتگو و همکاری برای استفاده از ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی هستیم.

وی گفت: مشترکات ما فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات بیشتر از نقطه‌های افتراق ساختگی و تحمیل شده از بیرون است. وزیر خارجه بیان کرد: نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت‌ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آن‌ها پژواک برخی رخداد‌های تاریخی و یا تفسیر‌های غیر دقیق و حتی انحرافی از آن‌ها هستند، اما بیشتر آن‌ها مربوط به دوران معاصر و ناشی از اخلال نامیمون، اما هدفمند بازیگران بیرون از منطقه برای تفرقه افکنی بین ملت‌های مسلمان منطقه است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: نشست‌های نخبگانی و مباحث عالمان و اندیشمندان ایرانی با همتایان خود در کشور‌های منطقه راهی موثر برای پالایش اذهان و افکار از ادراکات ناصواب و بدون مبنا در باره یکدیگر است. وی گفت: ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی بین کشور‌های منطقه مصمم است و رویکرد قطعی دولت آیت‌الله رئیسی در برجسته سازی سیاست همسایگی ناظر به درک همین نکته اساسی است.

وی گفت: امنیت منطقه‌ای جز با کشور‌های منطقه حاصل نمی‌شود و ناامن شدن بخشی از منطقه باعث ناامن شدن کل منطقه می‌شود و توسعه کشور‌های منطقه قویا به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به پیش برد و همه به این درک مشترک نائل آییم که تبدیل منطقه ما به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشور‌های منطقه امنیت آور نیست و با هم به این جمع بندی منطقی برسیم که امنیت در منطقه‌ای که هر یک از ما در آن واقع شده و زندگی می‌کنیم جز به مدد همکاری و همراهی جمعی حاصل نمی‌شود.

وی گفت: ایران براساس سیاست همسایگی تلاش خود را بر توسعه و تعمیق مناسبات با همه همسایگان، جهان عرب و اسلام قرار داده و در جهت تحکیم روابط با دولت‌های منطقه می‌کوشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: بازگشت عادی روباط عربستان و ایران به مرحله‌ای طبیعی یکی از نشانه‌های آن است معتقدیم ایران و عربستان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود خود در منطقه و جهان اسلام فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند.

وی گفت: ارزیابی مشترک ما از مناسبات یک سال گذشته دو کشور موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چند لایه همکاری‌ها نشان می‌دهد. هر چند هنوز در ابتدای راه قرار داریم همکاری ایران و عربستان و دیگر کشور‌های حوزه خلیج فارس مورد توجه جدی ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار