کد خبر: 1205662
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
معاملات تهران در آبان‌ماه به ۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد کاهش یافت
معاملات بازار مسکن در سال جاری تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز به حداقل رسیده و بنا به گزارشات، معاملات تهران در آبان‌ماه به ۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد کاهش یافت. این در شرایطی است که حداقل تعداد قراردادی که نشان دهنده خروج بازار مسکن از رکود است باید حداقل ۱۰ هزار قرارداد باشد.

جوان آنلاین: بازار مسکن در یکی از عمیق‌ترین رکود‌های خود به سرمی‌برد. براساس داده‌های بانک مرکزی ایران، تعداد معاملات مسکن تهران در آبان‌ماه به کمتر از ۳۶۰۰ فقره رسیده است. این تعداد در مهرماه و شهریور سال جاری نیز حول‌وحوش ۳ هزار فقره بوده است، عددی که کاهش ۵۳ درصدی نسبت به شهریور تا آبان ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. این وضعیت البته کاهش نسبی قیمت‌ها را در پی داشته است.


داوود بیگی‌نژاد، نایب رییس اول اتحادیه املاک تهران در خصوص وضعیت معاملاتی مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران، گفت: هفته گذشته تحرکات قیمتی که در بازار مسکن رخ داد نشان می‌دهد تا نوروز ۱۴۰۳ با کاهش قیمت در این بازار مواجه خواهیم شد. وی خاطرنشان کرد: متقاضیان بازار مسکن هم اکنون با وجود رکود در خرید و فروش به دنبال رهن و اجاره هستند.


وی اضافه کرد: همیشه تمایل به خرید ملک در مردم وجود دارد،، اما وقتی میانگین وزنی هر مترمربع مسکن افزایش می‌یابد تعدادی از کسانیکه به خرید تمایل دارند متاسفانه نمی‌توانند به هدف خودشان برسند.


بیگی‌نژاد گفت: امیدواریم مردم بتوانند نیاز‌های مصرفی خود را از بازار مسکن تامین کنند، چراکه بازار مسکن در ثبات نسبی قرار گرفته است.


جواد سیدی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با جوان آنلاین گفت: رکود در معاملات مسکن دوره‌ای است که با توجه به عوامل به وجود آورنده، مدت آن متفاوت است.


وی با بیان اینکه تا کنون نیروی پیشران، نیروی تقاضای سرمایه‌ای بوده و چندان مصرفی نبوده است اظهار داشت: بخشی از افرادی که باعث رشد بازار مسکن شدند با هدف سرمایه گذاری بوده و با توجه به شرایط می‌توان این گونه تحلیل کرد که میزان قابل توجهی از سه هزار معامله ماهانه تهران، مصرفی و تبدیل به احسن بوده است.


این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: بازار‌ها زمانی تغییر می‌کند که تقاضای سرمایه وارد شود. در واقع هرجا پول وارد شود بازار‌ها را تغییرمی دهد حالا می‌خواهد این پول در بازار خودرو باشد یا در بازار سرمایه و یا مسکن.


به گفته این کارشناس تا زمانی که سیگنال‌ها مبنی بر کاهش انتظارات تورمی باشد، چشم اندازی برای افزایش بیشتر قیمت وجود ندارد. به خصوص اینکه به گفته او قدرت خریداران مصرفی نیز کاهش یافته و بازار برای خرید‌های سرمایه‌ای نیز جذابیتی ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار