کد خبر: 1196720
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جوان»:
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است خودرو‌های ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه‌سازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشور‌های دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی بسیار بالاست
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است خودرو‌های ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه‌سازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشور‌های دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی بسیار بالاست. خودرو‌های فرسوده و از‌رده‌خارج‌نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده‌اند، اضافه کنیم، این خودرو‌ها مشکلات زیادی برای‌مان ایجاد کرده‌اند، از جمله اینکه آلایندگی بالایی دارند و بنزین زیادی هم مصرف می‌کنند.

بهینه‌سازی مصرف در خودرو‌های مصرفی داخلی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های مرتبط با حل ناترازی بنزین است. به باور خیلی از کارشناسان، خودرو‌های پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودرو‌ها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات می‌افزایند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برای‌مان دردسرساز شده‌اند. از شواهد این طور برمی‌آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها اتخاذ نکنیم، با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد، به طوری که در آینده نزدیک، به رغم اینکه جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بنزین در منطقه هستیم، به یک واردکننده بزرگ نیز تبدیل می‌شویم!

واردات بنزین برای کشور عدم‌النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است، زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده خام صادر می‌کنیم و از اینجا عدم‌النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده نفتی وارد می‌کنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می‌شویم.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که داشتن خودرو یکی از شاخص‌های افزایش سطح رفاه اجتماعی در کشور به شمار می‌رود و این امر در بالا رفتن میزان مصرف بنزین نیز اثرگذار بوده است، تصریح کرد: بخشی از مردم بیشتر از یک خودرو دارند و همین موضوع بر میزان مصرف بنزین در کشور اثر گذاشته است. وی خاطرنشان کرد: خودرو‌های ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده‌اند که بهینه‌سازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشور‌های دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی بسیار بالاست، این موضوع تأثیر زیادی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خودرو‌های فرسوده و از‌رده‌خارج‌نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده‌اند، اضافه کنیم. این خودرو‌ها مشکلات زیادی برای‌مان ایجاد کرده‌اند، از جمله اینکه آلایندگی بالایی دارند و بنزین زیادی هم مصرف می‌کنند. بهینه‌سازی مصرف در خودرو‌های مصرفی داخلی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های مرتبط با حل ناترازی بنزین است.

عباسی گفت: وسایل حمل و نقل عمومی در کشورمان به اندازه کافی وجود ندارد و وسایلی هم که در دسترس هستند، با کیفیت نیستند، به همین دلیل مردم انگیزه‌ای برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند و ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: محل قرارگیری منازل اشخاص به ویژه در کلانشهر‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانند با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارشان بروند، بنابراین استفاده از خودروی شخصی بیش از پیش مطرح می‌شود که بر میزان مصرف بنزین می‌افزاید.

وی ادامه داد: در تعطیلات شاهد افزایش مسافرت‌ها هستیم و افراد تمایل دارند از شهر‌های مختلف دیدن کنند و نمی‌خواهند صرفاً از یک نقطه به نقطه دیگری بروند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی مسافرت بروند تا بتوانند هر جایی که می‌خواهند توقف و استراحت داشته باشند. به طور کلی، فرهنگ عمومی در کشور نیز به سمت استفاده از خودروی شخصی گرایش دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تمام آنچه گفتیم، باعث بالا رفتن مصرف بنزین شده است، اما به موازات این امر به دلیل مشکلات اقتصادی، تولید بنزین در کشور افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، دولت به لحاظ اقتصادی شرایطش را نداشته است که در حوزه تولید بنزین سرمایه‌گذاری کند. تسهیلات لازم نیز در اختیار بخش خصوصی قرار داده نشده است که به این حوزه ورود کند، به همین دلیل بخش غیردولتی نیز رغبتی به این کار نداشته است. مجموع این شرایط، به بروز ناترازی بنزین در کشور منجر شد.

عباسی گفت: یکی از کار‌هایی که برای حل مشکل ناترازی بنزین می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم، سهمیه‌بندی بنزین است، البته این روش طی سال‌های گذشته یک بار انجام شد و پاسخ داد و به نظر نمی‌رسد مجدداً پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که قیمت بنزین در کشورمان نسبت به کشور‌های دیگر پایین است، موضوع قاچاق بنزین نیز مطرح می‌شود، البته الان برنامه‌ای برای گران شدن بنزین وجود ندارد. اخبار مربوط به این موضوع باید از دولت پیگیری شود. صحبت‌های وزیر نفت، وزیر اقتصاد و تصمیم‌گیری شورای اقتصاد در این زمینه ملاک است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار