کد خبر: 1229853
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

جوان آنلاین: محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نشریه آمریکایی اذعان کرد به خاطر دشمنی‌های دائمی آمریکا و اسرائیل، ایران توجیه داشت که بمب اتمی تولید کند، اما خویشتنداری به خرج داده است.

فارین پالیسی نوشت: ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ که شاه سرنگون شد، به مدت ۴۵ سال با ایالات متحده و برخی بازیگران منطقه دچار چالش بوده است.

آمریکا در جنگ ایران و عراق، از صدام که آغازگر جنگ بود، حمایت کرد و سپس جورج بوش، تهران را در «محور شرارت» خود قرار داد. دولت اوباما در نهایت توافق هسته‌ای را با ایران امضا کرد، اما با اسرائیل برای حمله سایبری بزرگ به زیرساخت‌های غنی‌سازی ایران همکاری کرد. در نهایت ترامپ، مجوز ترور سلیمانی را صادر کرد و البته کوشید از طریق «فشار حداکثری»، ایران را تضعیف کند.

دولت اوباما با ایران توافقی کرد که ظرفیت غنی‌سازی ایران را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد، ذخایر مواد هسته‌ای را کمتر، و نظارت بر فعالیت‌های باقی‌مانده را گسترش داد. اما ترامپ در یک اشتباه استراتژیک خیره‌کننده، از توافق خارج شد. نتیجه چه شد؟ ایران غنی‌سازی را در سطوح بالاتر آغاز کرد و اکنون بیش از هر زمان دیگر به نقطه گریز نزدیک شده است.

آمریکا و اسرائیل تقریبا هر کاری که در توان داشته‌اند، انجام داده و تهران را متقاعد کرده‌اند که بدون بازدارندگی نمی‌تواند امن باشد.

با وجود همه آنچه گفته شد، چرا ایران تاکنون از آستانه هسته‌ای عبور نکرده است؟ هیچ‌کس نمی‌داند. یک پاسخ، به فتوای مذهبی ارجاع می‌دهد. پاسخ دیگر ممکن است این باشد که مقامات ایران، زیاد نگران حمله ایالات متحده نباشند، به‌ویژه با توجه به تلاش‌های فاجعه‌بار آمریکا در عراق، افغانستان، لیبی و چند کشور دیگر.

آن‌ها احتمالا تشخیص داده باشند که هیچ رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد این تجربیات را دوباره زنده کند، به‌ویژه در برابر کشوری که چهار برابر مساحت و دو برابر جمعیت عراق را دارد. اگر نیاز فوری وجود نداشته باشد و شرایط مساعد نباشد، ماندن ایران در وضعیت آستانه هسته‌ای منطقی‌تر است.

اگر آمریکا و د یگران می‌خواهند اوضاع را به همین منوال حفظ کنند، خاموش کردن آتش جنگ بین اسرائیل و ایران کمک خواهد کرد، اگرچه تصور اینکه نتانیاهو این مسیر را انتخاب کند یا با فشار قابل‌توجهی از سوی بایدن مواجه شود، دشوار است.

اما، اگر خصومت ادامه پیدا کند، سخت است باور کنیم که ایران در نهایت تصمیم نگیرد که به یک بازدارنده هسته‌ای نیاز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار