کد خبر: 1229595
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وقتی فرصت تحصیل یکسان و باکیفیت برای همه دانش‌آموزان فراهم نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت برگزاری امتحانات نهایی «عدالت آموزشی» را برای آن‌ها رقم بزند؟
مهسا گربندی

جوان آنلاین: زمانی می‌توان مدعی برقراری عدالت آموزشی شد که هر دانش‌آموز در هر شهر و روستایی که درس می‌خواند، از کیفیت بالای آموزشی برخوردار شود و معلمان توانمند و متخصص نیز در کلاس‌های درس حضور داشته باشند. زمانی می‌توان گفت نتایج امتحانات نهایی عادلانه خواهد بود که شرایط تحصیل رایگان و باکیفیت برای تک‌تک دانش‌آموزان کشور فراهم شود و سپس آن‌ها با آزمون سراسری، مورد سنجش قرار گیرند، نه اینکه تفاوت آموزش در دو مدرسه مختلف کشور (یکی در بالای شهر تهران و دیگری در منطقه کم‌برخوردار) از زمین تا آسمان باشد و توقع داشته باشیم دانش‌آموزان این دو مدرسه از توانایی یکسان در پاسخگویی به سؤالات امتحانات نهایی برخوردار باشند! موضوعی که به نظر می‌رسد از سوی مسئولان نظام آموزشی کشور نادیده گرفته شده است. آن‌ها که مدعی هستند امتحانات نهایی به برقراری عدالت آموزشی کمک خواهد کرد، ادعای‌شان در نگاه اول درست است، اما متأسفانه به اصل ماجرا که آن هم ارائه آموزش به دانش‌آموزان است، اشاره‌ای نکرده‌اند. 

قرار بود با بیشترشدن سهم سوابق تحصیلی، استرس کنکور کمتر شود، قرار بود سرنوشت داوطلبان کنکور را تنها با یک نوبت آزمون چهار ساعته تعیین نکنند و نتایج امتحانات نهایی را هم مدنظر قرار دهند تا به مرور زمان غول بی‌شاخ‌ودم کنکور برای همیشه از بین برود. قرار بود به دانش‌آموزان این فرصت داده شود که در سه سال پایانی تحصیل خود، برای کسب نمره مطلوب تلاش کنند تا از این راه بتوانند به دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان دست یابند، اما آیا دانش‌آموزی که شرایط آموزش مطلوبی برایش فراهم نشده است، می‌تواند در امتحانات نهایی، نمرات خوبی کسب کند؟ آیا مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است از میزان استرس دانش‌آموزان بکاهد تا آن‌ها با فراغ بال، دروس را به صورت مفهومی یاد بگیرند یا اینکه خود برگزاری امتحانات نهایی بر استرس‌های آن‌ها افزوده و نگرانی‌های‌شان را دوچندان کرده است؟! این‌ها سؤالاتی است که پاسخ آن در مدرسه و در گفتگو با معلمان، دانش‌آموزان و والدین‌شان پیدا می‌شود، وگرنه عمده مسئولان که عملکرد خود را بی‌عیب و نقص و عاری از هرگونه ایراد می‌دانند!
سال گذشته بود که پس از برگزاری امتحانات نهایی حواشی زیادی ایجاد شد؛ از سخت‌بودن سؤالات تا تخلفاتی که در آن صورت گرفته بود، همه این موارد، دانش‌آموزان را از عادلانه‌بودن نتایج امتحانات نهایی ناامید می‌کرد. برخی دانش‌آموزان می‌گفتند، چون شرایط درس‌خواندن در مدارس باکیفیت را نداشته‌اند، پس نتوانسته‌اند از عهده پاسخگویی به سؤالات امتحان نهایی که مفهومی نیز طراحی شده بود، بربیایند، به همین دلیل آن‌ها به رشته‌های خوب دانشگاهی نرسیده‌اند. درست هم است، وقتی فرصت تحصیل یکسان و باکیفیت برای همه دانش‌آموزان فراهم نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت برگزاری امتحانات نهایی، عدالت آموزشی را رقم بزند؟! اصلاً کلمه عدالت آموزشی در شرایطی که بیش از ۲۰نوع مدرسه پولی در کشور وجود دارد، بیشتر شبیه یک شوخی است!

 شائبه تقلب در امتحانات نهایی 
در این میان یکی دیگر از دغدغه دانش‌آموزان، مسئله سلامت امتحانات نهایی است، آن‌ها نمی‌خواهند با لو رفتن یا فروش سؤالات (که گاهی پیام‌هایی در این رابطه در کانال‌های مختلف در فضای مجازی دیده می‌شود) در حق‌شان اجحاف شود؛ موضوعی که روز چهارشنبه، محسن زارعی در نشست خبری که با موضوع امتحانات نهایی خرداد۱۴۰۳ برگزار شده بود، به آن اشاره کرد و گفت: «آزمون نهایی امسال آزمونی استاندارد از طراحی تا اجرا خواهد بود. به طراحان سؤال‌های امتحان نهایی خود اعتماد کامل داریم، با وجود این برای بستن هر روزنه‌ای که شائبه سلامت و امنیت امتحانات نهایی را داشته باشد، طراحان سؤال برای مدتی طولانی در قرنطینه هستند. برای سلامت امتحانات شائبه‌ها را از بین بردیم و در مرحله اجرا تمام پیش‌بینی‌های لازم برای امنیت آزمون‌ها انجام شده و در سطح عالی تمام هماهنگی‌ها صورت گرفته است.»
او همچنین با بیان اینکه در جلسات متعددی که داشتیم، وظایف دیگر دستگاه‌ها برای سلامت امتحانات نهایی بررسی و مشخص شد، گفت: «تأمین امنیت امتحانات بر عهده وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور است. این تأمین امنیت با رصد فضای مجازی و برخورد با شبکه‌ها و گروه‌هایی صورت خواهد گرفت که قصد سودجویی دارند و وعده‌های واهی خرید و فروش سؤالات امتحان نهایی را به دانش‌آموزان می‌دهند.»

 سؤالات بر مبنای کتاب درسی 
زارعی با اشاره به اینکه مدیران کل آموزش‌و‌پرورش استان‌ها موظف هستند تمام کاستی‌ها را با تدابیر خود برطرف کنند، ادامه داد: «تجهیز مراکز آزمون به دستگاه‌های چاپ و تکثیر پرسرعت انجام شده، زیرا پاسخ برگ‌ها به صورت شخصی‌سازی شده برای هر دانش‌آموز صورت گرفته است و باید به سرعت پاسخ برگ‌های متناسب هر دانش‌آموز آماده شود. به جهت سلامت امتحانات هم تکثیر سؤالات باید در روز آزمون و در محل برگزاری امتحانات نهایی صورت گیرد.»
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی تأکید کرد: «چارچوبی که دانش‌آموزان بدانند در چه فضایی سؤالات طراحی خواهد شد به آنان ارائه شده است و همان چارچوب هم مبنای عمل طراحان سؤال خواهد بود.»
او با بیان اینکه بنا نداشتیم سختگیری بی‌موردی در امتحانات نهایی داشته باشیم، گفت: «سؤالات طراحی‌شده دقیقاً مبتنی بر کتاب درسی است و دانش‌آموزانی که کتاب درسی را به خوبی مطالعه و یاد گرفته‌اند، می‌توانند بدون مشکل سؤالات امتحان نهایی را پاسخ دهند. یادگیری کتاب درسی هم نیازمند زمان است، بنابراین دانش‌آموزان به حرف برخی مشاور‌ها گوش ندهند و مدت‌زمان کافی را برای مطالعه عمیق کتاب درسی در نظر بگیرند.»

 ثبت ۲ هزارو ۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته.
اما به تخلفات در امتحانات نهایی امسال چطور رسیدگی می‌شود و آیا تمهیدات قابل قبولی برای جلوگیری از بروز آن اندیشیده شده است؟ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در نشست خبری ستاد عالی آزمون‌های نهایی خرداد ماه۱۴۰۳ در این رابطه گفت: «با توجه به قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های نهایی و با عنایت به اینکه آزمون‌های نهایی آموزش‌و‌پرورش جلوه ملی و اجتماعی بیشتری خواهد داشت، به تخلف متخلفان رسیدگی خواهد شد. در سال‌های قبل با متخلفان بنا بر مصوبات شورای عالی آموزش‌و‌پرورش برخورد می‌شد، اما از سال گذشته بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی نسبت به ایجاد هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها عمل خواهیم کرد که با هدف ارتقای سلامت آزمون‌ها و پیشگیری از تخلفات و جرائم احتمالی طراحی و ابلاغ شده است.»
کاظمی با بیان اینکه رویکرد‌های ما رویکرد‌هایی پیشگیرانه است و امیدواریم ان‌شاءالله تخلفی را شاهد نباشیم، گفت: «ضرورت دارد اطلاع‌رسانی مناسبی به دانش‌آموزان از طریق رسانه‌ها و در خصوص عواقب تقلب صورت گیرد، ضمن اینکه در کارت شرکت در جلسات امتحانات نهایی هم این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است. پیشگیری از تقلبات طبیعتاً موجب افزایش سلامت امتحانات و ایجاد عدالت آموزشی بیشتر خواهد شد.»
معاون آموزش متوسطه با اشاره به نظارت‌های بیشتر در برگزاری امتحانات نهایی و ارسال گزارش تقلب‌ها به هیئت بدوی گفت: «هیئت بدوی ۱۰روز پس از اعلام گزارش اولیه نظر خود را اعلام خواهد کرد. سال گذشته از مجموع آزمون‌ها با بیش از ۹۰۰هزار نفر شرکت‌کننده، ۲ هزارو ۸۰۶ تخلف را داشتیم که برای ۲ هزار ۶۴۳ نفر رأی قطعی صادر شد و مابقی رأی غیرقطعی گرفتند. برخی از آرا قطعی و برخی دیگر غیرقطعی و قابل تجدید نظرخواهی هستند.» او افزود: «در تمام آرای صادرشده تنها ۲۳نفر از اتهامات مبری شدند. ۷۰۱مورد اخطار کتبی و هزارو ۴۸۰ مورد هم با محرومیت از یک عنوان درسی در امتحانات نهایی مواجه و مابقی از شرکت در همه امتحانات نهایی محروم شدند.»

 لزوم ارتقای کیفیت آموزش در همه مدارس
در حالی مسئولان آموزش‌و‌پرورش از تحقق عدالت آموزشی با برگزاری امتحانات نهایی سخن می‌گویند که میانگین کشوری نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سال گذشته زنگ خطر افت تحصیلی را بار دیگر به صدا درآورد و فرسوده‌بودن نظام آموزشی کشور را به رخ کشید. 
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد۱۴۰۲ در رشته تجربی ۲۳/۱۱، رشته ریاضی ۷۹/۱۰، رشته انسانی ۷۵/۸ و در رشته معارف ۵۶/۱۰ بود که نسبت به چهار سال پیش از آن در تمامی رشته‌ها افت حدود دو نمره‌ای داشت. حال نگرانی‌هایی از بابت افت مجدد این نمرات وجود دارد، چراکه عمده دانش‌آموزان در فضایی درس می‌خوانند که به دلایل مختلفی یادگیری در آن‌ها تضعیف شده است؛ کلاس‌های شلوغ، زمان آموزشی کم، کتب درسی حجیم و برخی معلمان که به دلیل وجود کاستی‌ها، دانش‌آموز را به حال خود رها می‌کنند. در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد برگزاری امتحانات نهایی بتواند عدالت آموزشی را رقم بزند، چراکه همه دانش‌آموزان از کیفیت آموزشی بالا برخوردار نیستند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
12
خدا ازتون نگذره
استرس یه آزمون رو تبدیل کردن به استرس ۲۰آزمون
پول و کتابش که خداداند
علیرضا طالبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
10
حق چند میلیون کنکوری را خوردند و پول به جیب زندند مسئولین محترم کاری بکنند وزیر اموزس و پرورش باید استیضاح شود
الن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
10
خدا ازشون نگذره که انقدر استرس وارد کردن بماا نااابودمون کردن
کمتراز24ساعت مونده ب اولین امتحان نهایی اما هنوز کارت ورود ب جلسه صادر نشده کی میتونه با این حجم از استرس تمرکز کنه روی درس
نوابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
9
چطور ممکنه در شهرهای کوچک که همه هم ومی شناسند تقلب صورت نگیره محاله
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
9
قانون گذارانی که تاثیر قطعی معدل را ایجاد کردند کاش میشد دانش آموزان درس‌خوان پایه های ۱۰ و ۱۱ و۱۲ را ازنظر روحی بررسی میکردند تا عملا متوجه می شدند که نوجوانان مملکت را دچار تنش های روانی عجیبی کردند
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
12
چرا دانش آموز پشت کنکوری که درسهای پایه های ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ را با نمره ۲۰ گذرانده است عملا مجبور است دوباره همه دروس را ترمیم کند؟چرا نمره بیستِ سال گذشته ،ترازی کمتر از امسال دارد؟عدالت کجاست؟
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
9
با سلام.آموزش و پرورش زیرساخت های لازم برای برگزاری امتحانات نهایی را ندارد و حتی در دادن یک کارت عاجز است چگونه میتواند آن همه برگه را به درستی تصحیح کند
این مصوبه از ابتدا اشتباه بود
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
7
با تحقیق در مدارس متوجه می‌شویم بسیاری از دانش آموزان درسخوان از خانواده های کمبضاعت ومناطق محروم در حال ترک تحصیل هستند.زیراپرداخت هزینه کتاب‌و کلاس کمک آموزشی برای ۳ پایه در تمامی دروس ندارند.
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
7
تمامی دانش آموزان زرنگ به خاطر تاثیرقطعی معدل ،قید المپیادهای ورزشی،هنری و علمی ،جشنواره خوارزمی،لیگ های علمی،کارسوق و هر فعالیت جانبی که باعث نشاط و پویایی بود را زده اند.این یعنی افسردگی دانش آموزان
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
3
اشکال در سامانه صدور کارت یعنی بسیاری از دانش آموزان با مشکل کارت در حوزه های امتحانی مواجه اند.بدین معنی که بی نظمی در حوزه های امتحانی از الان قابل پیش بینی است
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
2
اگر مشکلات صدور کارت های امتحان نهایی روی ساعت ورود دانش آموزان به جلسه تاثیر بگذارد عملا سوالات امتحانی لو رفته و عدالت آموزشی از بین رفته است
تن ساز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
4
سلام بعد از سه روز با بدبختی کارت رو گرفتیم وقتی زیر ساخت آماده نیست واقعا سه میلیون دانش آموز روچه طور میخواهند تصحیح الکترونیکی انجام بدهد وآینده اشان را نابود کند این آموزش وپرورش و
فیروزه زیرک
|
Germany
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
4
در امتحانات نهایی از مراقبین حرفه ای استفاده نمی شود .بسیاری اصلا آموزش ندیده اند.در خیلی از حوزه ها دبیران و دانش آموزان از قبل با هم آشنا بوده اند.فقط کافی است معلم جواب یکی از سوالات راهنمایی کند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
2
حرف حق
معصومه مقدم
|
France
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
7
تاثیر قطعی معدل جز دامن زدن به بیعدالتی، حافظه محوری، پیدایش مافیای نهایی افزون بر مافیای کنکور و نابودی روح و روان نوجوانان ما حاصل دیگری ندارد.
# لغو تاثیر قطعی معدل
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
5
سلام و درود بر بر جوان آنلاین_وقتی رئیس جمهور به حرف رئیس دیدبان شفافیت و عدالت توجه نمیکنه.انتظار عدالت آموزشی نداشته باشید.
معصومه رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
6
سلام وقت بخیر
متاسفانه اجرای این طرح بدلیل نبود زیر ساخت استرس رو در دانش آموزان بشدت بالا برده.آموزش و پرورش حتی در صدور یک کارت ساده دچار مشکله چطور میخواد تصحیح ملی انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
4
به داد ما برسید!
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
4
بااین حجم از استرسی که آموزش وپرورش برای گرفتن کارت ورود به جلسه ایجاد کرده، چجوری میخوان اینهمه ورقه رو عادلانه تصحیح کنن؟ چرا به فکر جوانها نیستن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
7
کسی نیست به داد کنکوریها برسد استرس کنکور صدها برابر شده میخواستند مافیای کنکور را از بین ببرند مافیای امتحانات نهایی هم اضافه کردند !تصحیح سلیقه ای اوراق و تقلبات گسترده در شهرهای کوچک وجود دارد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
5
از دشمنان شکایت برند به دوستان
چون دوست دشمن ست شکایت کجا بریم ???? مصوبه ظالمانه و به دور از عدالت کنکور من در اوری اقایون برای خالی نبودن رو متوقف کنید
علی رجابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
4
آموزش و پرورش از صدور کارت جلسه ساده عاجز شده ، بعد یسری با اصرار شدید میخوان تاثیر این آموزش و پروشی که هم آموزشش لنگه هم پرورشش رو توی ورود به دانشگاه زیاد و زیادتر کنن :)
Xxx
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
4
واقعا تاسف بار أست كه سيستم پر از اشكال سايت اموزش و پرورش متولي كار بدرگ و سرنوشت سار براي فرزندانمان شده أست
مازخواهان لغو تاثير مستقيم نهايي ها بر كنكور هستيم
مریم توکلیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
8
سلام.در این طرح روحیه حساس بچه‌ها در سنین نوجوانی لحاظ نشده وداسیب فشار و استرس ۳ سال امتحانات نهایی می‌تواند آنها را دچار افسردگی مزمن کند و نسلی با بیماری‌های روانی را در پی خواهد داشت
فاطمه قزلباش
|
United States of America
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
لغو تاثیر قطعی معدل
هوشنگ خندان
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
درود
تااثیر قطعی معدل در کنکور بخاطر نبود عدالت آموزشی ظلم بسیار سنگینی که به دانش آموزان تحمیل کرده.
هوشنگ خندان
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
درود
فرزانه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
سلام مصوبه ناعادلانه شورا ظلم بزرگیست در حق مناطق محروم وقتی کل مدارس کشور از اموزش یکسانی برخوردار نیستند تاثیر قطعی معدل امری بی فایده است کنکور به روش قبل به عدالت نزدیکتر بود.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
چجوری یه فارغ التحصیل تو خرداد همزمان ۳ پایه رو امتحان بده حداقل کاش فقط تاثیر دوازدهم الان سال بعد تو خرداد یه فارغ‌التحصیل باید علاوه بر ترمیم دوازدهم یازدهم هم سابقه ایجاد کنه همزمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
0
0
امیدوارم مسولین این متن را بخوانند.آیا در گذشته برای وارد شدن به دانشگاه شرط معدل بود.فقط با این کار استرس واضطرب دانش آموزان بیشتر میشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار