کد خبر: 1229186
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: اتحادیه اروپا به بهانه عملیات وعده صادق، ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در غرب آسیا، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کرد. استرالیا نیز همسو با شرکای غربی خود لیستی از تحریم‌ها را علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران اعمال کرده است. 
اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای این اتحادیه منتشر شد، نوشت: شورای اروپا امروز تصمیم گرفت با توجه به حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین، چارچوب اقدامات محدود‌کننده اتحادیه اروپا را گسترش دهد. این چارچوب که در ژوئیه ۲۰۲۳ تصویب شد، در حال حاضر صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع می‌کند و علیه افراد مسئول، حمایت‌کننده یا دخیل در برنامه پهپادی ایران، محدودیت‌های مسافرتی و دارایی درنظر می‌گیرد. 
در این بیانیه با تکرار ادعا‌ها و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه ادعا شده است: با توجه به ادامه حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و همچنین گروه‌های مسلح غیردولتی در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ و در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، شورا تصمیم گرفت که توانایی اتحادیه اروپا را برای اعمال تدابیر محدودکننده علیه برنامه موشکی ایران تعمیم دهد. بر این اساس، اتحادیه اروپا اکنون می‌تواند افراد و نهاد‌هایی را که در زمینه انتقال موشک‌ها و پهپاد‌های ایران درگیر هستند، هدف قرار دهد. طبق بیانیه اتحادیه اروپا، «دارایی‌های افراد و نهاد‌های تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشور‌های عضو را نداشته و ورود یا گذر آن‌ها به این کشور‌ها ممنوع است.» علاوه بر اروپایی‌ها، وزارت خارجه استرالیا نیز از وضع تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد. وزارت خارجه استرالیا در اظهاراتی بی‌اساس، ایران را به انجام «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» متهم و در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج فرد و سه نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند. 
بر اساس این بیانیه، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع ایران و سردار سرتیپ «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست افراد تحریم‌شده قرار دارند. اقدام جدید اتحادیه اروپا و استرالیا، در حمایت از منافع اسرائیل در برابر محور مقاومت انجام می‌شود که در ماه‌های اخیر توانسته‌اند ضربات سنگینی را به اقتصاد و امنیت این رژیم وارد کنند. غربی‌ها سعی دارند با این تحریم‌ها، موازنه را به نفع اسرائیل تغییر داده و ضریب امنیت صهیونیست‌ها را بالا ببرند، اما این‌گونه اقدامات نه‌تن‌ها تأثیری در قدرت بازدارندگی محور مقاومت ندارد بلکه ایران و گروه‌های متحدش را تقویت خواهد کرد.

برچسب ها: تحریم ، ایران ، وعده صادق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار