کد خبر: 1229104
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
گذری بر کارکرد نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی، در آیینه یک پژوهش نوانتشار
کتاب حاضر در هشت فصل، کارکرد نهاد‌های نظامی – امنیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آن‌ها در تثبیت و بقای نظام جمهوری اسلامی را، مورد بررسی قرار داده است
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود به بازخوانی پیدایش و کارکرد نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی پرداخته است. «کناره‌های امن و اقتدار به دست محمد محبوبی تألیف شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در بازنمایاندن محتوای این کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است:
«کتاب حاضر در هشت فصل، کارکرد نهاد‌های نظامی – امنیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آن‌ها در تثبیت و بقای نظام جمهوری اسلامی را، مورد بررسی قرار داده است. فصل اول با عنوان بقایای ارتش شاهنشاهی، گذری بر تشکیل ارتش و فراز و نشیب‌های آن در دوران پهلوی دارد و به نحوه برخورد انقلاب اسلامی با این نهاد نظامی به جامانده از دوره پهلوی می‌پردازد. نویسنده در فصل دوم کتاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اولین نهاد‌های تشکیل شده در جهت پاسداری از انقلاب و بررسی عملکرد آن پرداخته است. از جمله مطالب اصلی این فصل، می‌توان به شکل‌گیری سپاه، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، بسیج ۲۰ میلیونی و مأموریت‌های او در فراسوی مرز‌ها اشاره کرد. فصل سوم کتاب تحت عنوان میراث انتظامی پهلوی، ساختار‌های انتظامی رژیم پهلوی به ویژه شهربانی کل کشور و ژاندارمری شاهنشاهی را، مورد توجه قرار داده و تعاملات آن‌ها با دیگر مجموعه‌ها نظیر ساواک را بررسی می‌کند. کمیته‌های انقلاب اسلامی که یکی از نهاد‌های تأثیرگذار در ثبات سیاسی اجتماعی دهه۶۰ بود عنوان فصل چهارم را به خود اختصاص داده است. مرهمی بر التهاب انقلاب، اولین چالش انتخاب اولین فرمانده، ضرورت ابقا و تصفیه کمیته‌ها و در میانه طوفان حوادث، سرفصل عناوینی است که در این فصل ارائه می‌شود. در فصل پنجم به بررسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که از ادغام چند نهاد انتظامی و امنیتی دهه ۶۰ به وجود آمد، پرداخته شده است. در این فصل با اشاره به فرآیند ادغام نیرو‌هایی همچون شهربانی، ژاندامری و کمیته به گام‌های برداشته شده برای تشکیل نیروی انتظامی اشاره دارد و عملکرد آن در دوران پسا ادغام را، مورد توجه قرار می‌دهد. فصول آخر این اثر به ساختار‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور پرداخته است. فصل ششم با اشاره به پسماند‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور به زوال ساختار سابق امنیتی اشاره کرده و با عناوینی چون: مولود کودتا، دامنه سرکوب، انهدام ساواک و فریبی به نام ساواما، این مقوله را بررسی می‌کند. در فصل هفتم، نویسنده شکل‌گیری واحد اطلاعات سپاه پاسداران و عملکرد و اقدامات آن را تشریح کرده و به نقش‌آفرینی اطلاعات سپاه در این زمینه می‌پردازد. فصل هشتم و آخرین فصل این مجموعه، مروری بر عملکرد وزارت اطلاعات، ساختار، مناسبات حاکم بر آن و فراز و فرود‌های آخرین نهاد امنیتی و مؤثر جمهوری اسلامی دارد. کتاب کناره‌های امن و اقتدار، توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در هزارو ۵۰۰ شماره و با قیمت ۱۲ هزارتومان، در پاییز ۱۳۹۶ چاپ و منتشر شده‌است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب این پژوهش نوانجام به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنند...».

برچسب ها: کتاب ، ارتش ، پهلوی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار