کد خبر: 1229802
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
حسین عبداللهی‌فر

 از پیامد‌های مهم طوفان الاقصی را باید خیزش نوین دانشگاهیان غرب دانست که بر پایه دو رکن اساسی دانایی و توانایی شکل گرفته است. دانایی بر: 
- ظلم و جنایت بی‌شمار رژیم صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین و غزه
- حمایت مالی و تسلیحاتی دولتمردان امریکا و اروپا از این رژیم کودک‌کش
- دروغین بودن ادعای غرب در دفاع از حقوق بشر
- بی نظمی نظام بین‌الملل و ناتوانی نهاد‌های بین‌المللی در جلوگیری از نسل کشی آشکار 
- فقدان آزادی بیان و حق اعتراض مسالمت‌آمیز در نظام لیبرال دموکراسی
توانایی بر اینکه:
- می‌توانند با اعتراض خود برکاهش حمایت‌های غرب از رژیم صهیونیستی اثرگذار باشند. 
 - می‌توانند با ابراز تنفر و انزجار از نسل کشی و کودک کشی بر فضای روانی جهان تأثیر بگذارند. 
 - می‌توانند با حضور اعتراضی خود سایر اقشار جامعه را به اعتراض وادارند. 
 - می‌توانند با شعار آزادی فلسطین از بحر تا نهر زمینه نابودی رژیم صهیونیستی را فراهم کنند. 
 - می‌توانند با استقامت در رسیدن به هدف خویش زمینه پیروزی نیرو‌های مقاومت را فراهم کنند. 
بدین ترتیب می‌توان گفت خیزش نوین دانشگاه‌های غرب را باید منشأ تحولات بزرگ‌تر از وقایع غزه و آزادی فلسطین دانست که از جمله آن‌ها آغاز دوره جدیدی بر نظم جهانی و روابط بین‌الملل است. به منظور درک هر چه بهتر ابعاد توانایی و تأثیر خیزش دانشگاه‌های غرب لازم است به ویژگی‌های انحصاری آن اشاره کرد تا به نقاط تمایز آن با سایر جنبش‌های دانشجویی و خیابانی در امریکا و اروپا پی برد. مهم‌ترین ویژگی‌های این خیزش عبارت‌اند از: 
۱. گرایش عدالت‌خواهانه: نخستین ویژگی خیزش نوین دانشگاه‌ها را باید گرایش عدالت‌طلبانه آن دانست که آن را با سایر جنبش‌های چپگرایان مارکسیستی و ضد سرمایه‌داری و ضد نژادپرستی سیاهان متمایز می‌سازد. از همین رو، دستگاه رسانه‌ای صهیونیست‌ها تلاش کرد تا با برچسب کمونیستی و سوسیالیستی، مطالبه عدالت خواهانه این جنبش را کتمان تا بتواند آن را سرکوب نماید. ۲. رویکرد صهیونیست ستیزی: یکی دیگر از شاخصه‌های مهم خیزش دانشگاهی اخیر ضد صهیونیست بودن آن است. اگرچه رسانه‌های دستگاه استکباری تلاش کردند تا دانشجویان ضد صهیونیست را ضد یهودی خوانده تا در مقابل ادیان رسمی غرب قرار دهند، اما حضور یهودیان در کنار مسیحیان و مسلمانان نشان داد با ادیان الهی و ایدئولوژی‌های رسمی تضادی ندارد. ۳. پیشتازی و تاثیرگذاری بر جوامع غربی: خیزش نوین دانشگاه‌های غرب برخلاف جنبش‌ها و حرکت‌های دانشجویی گذشته که معمولاً تحت تاثیر حرکت‌های اجتماعی قرار داشته و پس از مدتی به دانشگاه سرایت می‌کردند، این خیزش در حرکتی پیشگامانه قصد دارد از متغیر وابسته در قامت متغیر مستقل به ایفای نقش بپردازد. ۴. استقلال‌خواهی غیرحزبی: یکی دیگر از خصلت‌های مهم خیزش نوین دانشگاه‌های غرب در عدم وابستگی به احزاب سیاسی در امریکا می‌باشد که معمولاً از جنبش‌های دانشجویی به عنوان یک ابزار سیاسی علیه رقبای حزبی خویش به کار می‌گیرند. در حال حاضر هم آیپک و هم جی استریت به عنوان دو لابی مهم وابسته به جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در برخورد با این خیزش با سیاست سرکوب کاخ سفید همراهی کرده و امکان بهره برداری حزبی از آن وجود ندارد. ۵. استمرار و استقامت: مهم‌ترین ویژگی خیزش نوین دانشگاه‌ها در غرب را باید در استمرار و تداوم آن توصیف کرد که علت آن را باید در اهداف مهم و متعالی اساتید و دانشجویان جست‌وجو کرد. سه هدف عمده خیزش نوین را که از سوی سه طیف دانشگاهیان دنبال می‌شود عبارت‌اند از:
الف) آزاد‌سازی فلسطین از بحر تا نهر که به شکل علنی مطرح شده و در شعار‌های دانشجویان مشاهده می‌شود. معنای دقیق این شعار نابودی رژیم صهیونیستی است که حداقل از سوی طیف وسیعی از این خیزش دنبال می‌شود. 
ب) تغییر عملکرد و سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که با نسل‌کشی و کودک کشی در غزه جهان را شاهد فجیع‌ترین جنایات ضد بشری نموده و وجدان انسان‌های آزاده را متاثر ساخته است. این هدف نیز از سوی طیف بزرگی از جامعه دانشگاهی غرب مطرح شده و خواسته اصلی خود را توقف نسل کشی در غزه قرار داده است. 
ج) جلوگیری از حمایت‌های دولت‌های امریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی که بدون شک در کشتار و قتل عام مردم مظلوم فلسطین مؤثر بوده و این خواسته حداقلی طیف دیگری از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های غربی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار