سید مجتبی حورایی، مشاور و کارشناس تربیتی:
اگر در دوران کودکی فرزند خود را در فضای امن عاطفی و روحی نگه داریم در نوجوانی نتیجه آن را برداشت خواهیم کرد، یعنی باید رفیق فرزند خود باشیم. او باید بتواند راحت با والدین خود گفتگو کند. برخورد قهری بی‌فایده است. باید از همان بچگی ترس را از او دور کرد. نباید شرایطی ایجاد کرد که فرزند به دلیل ترس از والدین دوری کند. وقتی می‌گوییم با فرزند خود دوست باشید یعنی رفتار درست مبتنی بر دوری از هرگونه واهمه و ترس
دکتر سیدمحسن میرطالبی، روانشناس و کارشناس تعلیم‌و‌تربیت:
دوران نوجوانی دورانی است که نوجوان ابراز وجود می‌کند، اعلام می‌کند که بزرگ شده و خود قادر به مدیریت خودش است. دورانی که می‌تواند به دنبال تجارب خطرناک برود لذا هرقدر بتوانیم رابطه خوب و صمیمانه و رفاقت آمیز بین والدین، نوجوان و مدرسه ایجاد کنیم برای نوجوان سپری امن خواهدشد و از او محافظت خواهد کرد
غفلت در معرفی قهرمانان واقعی، نوجوانان را به سمت پهلوان‌پنبه‌های مجازی کشانده است
محمد‌رضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش: 
بعضی خانواده‌ها فکر می‌کنند برای موفقیت فرزندانشان باید کنار آموزش در مدرسه، معلم خصوصی یا کتاب‌های کمک آموزشی بگیرند. این موارد نشان می‌دهد، زندگی خانواده‌ها همچنان به کنکور بسته است. کافی است والدین به شرایطی که دارند فکر کنند و خوب بیندیشند تا بفهمند از تصمیم و راهی که خودشان رفته‌اند راضی هستند؟
حجت‌الاسلام دکتر سیدامیرعباس عبداللهی، جامعه‌شناس و استاد حوزه و دانشگاه:
ناترازی بین مدرسه، مسجد و خانواده باعث می‌شود دانش‌آموز دچار بحران معنا شود، چراکه خانواده به دلیل قطع ارتباطش با مسجد نمی‌تواند نیاز دینی فرزندش را برآورده کند، بنابراین برای انتقال معارف باید نظام آموزشی تحول پیدا کند. این تحول هم تا زمانی‌که مدارس از معلمان دینی، عربی و قرآنی غیر متخصص استفاده می‌کنند، اتفاق نمی‌افتد
دکتر معصومه نصیری، فعال حوزه سواد رسانه و خانواده:
وقتی از مدیریت فضای آنلاین برای نوجوانان صحبت می‌کنیم اولین نکته این است که در حال حاضر فضای بین نوجوانان و والدین دچار شکاف دیجیتال و آگاهی است. نوجوانان در فضای درک و آگاهی از فضای مجازی جلوتر از والدین خود هستند و این شکاف مدیریت نوجوانان را سخت‌تر می‌کند
دکتر زهرا محسنی‌فر، پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان: 
اگر ما مسير درستي را براي شكل‌گيري هويت فردي ايجاد كنيم، آن موقع نوجوان به هويت اجتماعي‌اش وصل مي‌شود. هويت اجتماعي بيشتر از آنكه در اختيار نوجوان باشد، در اختيار جامعه است. وقتي در جمعي مدام برچسب‌هاي منفي به او زده شود، بر هويت او تأثير منفي مي‌گذارد و اگر برچسب‌هاي مثبت زده شود، وجه سازنده‌اي از هويتش مي‌شود
استفاده از گوشی در مدارس موجب افت تحصیلی می‌شود
 در چند سال گذشته شاهدیم که والدین، محققان و رسانه‌های خبری به ارتباط بین استفاده نوجوانان از تلفن همراه و سلامت روان آن‌ها توجه بیشتری نشان داده‌اند
هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که پدر و مادر من در رفاه بودند یا دوران بچگی و کودکی خود را خاص توصیف کنند. دهه ۵۰ و ۶۰‌هایی که امروز خودشان والدین افراطی شدند، همان افرادی هستند که والدین‌شان تا سال‌ها با پدر و مادرشان زندگی می‌کردند و در نهایت با تلاش و هزار قرض‌وقوله فروش طلا توانستند خانه‌دار شوند، ما هم در کنار برادر، خواهر، دخترخاله، پسرخاله، دختر عمه و پسرعمو بزرگ شدیم، غرق در بازی و کودکی کردن نه نشستن پای تلویزیون و موبایل و تبلت. 
سیدمعصومه طباطبایی، روانشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه:
با ورود فرهنگ غربی به کشور ما همه چیز دستخوش تغییر شد. این تغییر هم شامل ظاهر و پوشش بود و هم سبک رفتار و زندگی را شامل می‌شد. نگهداری از حیوان نیز شامل همین ورود فرهنگ غربی است. هر قدر گرایش و ارتباط با غرب بیشتر شود زاویه پیدا کردن با فرهنگ ملی و مذهبی ما مشهودتر می‌شود
۲۸