عبرت‌های قرون وسطی با نگاهی به بیانات رهبر انقلاب
تفتیش عقاید (مشهور به انگیزاسیون) یکی از نماد‌های قرون وسطی است که بیانگر شیوه برخورد کلیسا با تفکرات جدید بود. دادگاه‌های تفتیش عقاید دانشمندانی را که سخنان علمی در تعارض با باور‌های کلیسا داشتند فرامی‌خواند و در صورت عدم بازگشت از اعتقادات‌شان حکم تکفیر و اعدام آنان را صادر می‌کرد
برای شناخت بهتر حد و حدود اختیارات رهبری با حجت‌الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه و منتخب جایزه بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
به مناسبت عید سعید قربان؛
مناسک دینی در اسلام اگر چه متشکل از بایدها و نبایدهایی است و صورت ظاهری خاص خود را دارد اما دارای باطنی است که تدبر در مورد آن حقیقت هایی را برای انسان مومن مکشوف می کند.
پاسخ دکتر حسینعلی رمضانی به یادداشت حجت‌الاسلام جعفریان
در اسلام هسته و ثقل مرکزی در ارتباط با خدا و توحید تعریف می‌شود و انسان برای درک پدیده‌ها باید ابتدای امر رابطه خود را با خدا تصحیح کند و آن زمان که اهل و عبد شد و عمل صالح انجام داد و تزکیه پیشه کرد در سایه سار عقل مؤدب، حقیقت و حکمت که علوم نافع نامیده می‌شوند، به او عنایت خواهد شد
غرب باستان و اثرات آن بر غرب مدرن با نگاهی به بیانات رهبری
غرب مدرن بسیار می‌کوشد تا مبانی فلسفه خود را منتسب به این عقبه تاریخی و باستانی نماید. تا جایی که ترمینولوژی و متدولوژی فلسفی غرب معاصر به‌شدت وامدار کلمات و واژگان ابداعی فیلسوفانی، چون افلاطون و ارسطو است
نگرشی به کشف‌الاسرار امام خمینی (ره)
کشف‌الاسرار کتاب مهمی در جریان‌سازی سیاسی امام خمینی (ره) و شروع نهضت ایشان است و از رویکرد امام نسبت به شبهات مطرح شده در کتاب «اسرار هزارساله» چنین برمی‌آید که ایشان کاملاً معتقد به گفت‌وگو و تناظر آرا و افکارند. / شاید کتاب کشف الاسرار امام خمینی را بتوان یکی از قدیمی‌ترین اسناد مبارزه امام (ره) با حکومت طاغوت دانست که در آن علاوه بر پاسخگویی به شبهات اعتقادی برای نخستین بار، نگرش سیاسی و اجتماعی خود را نیز تا قبل از تألیف ولایت فقیه تحریر نموده‌اند
دکتر حمید طالب‌زاده، استاد فلسفه دانشگاه تهران و دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در قم برگزار شد طی سخنانی به امکان‌سنجی سیاسی فلسفه ملاصدرا پرداخت.
گفت‌وگوی با دکتر عماد افروغ درباره تبار فلسفیِ اشرافی‌گری
ظهور طبقه نوکیسه پس از جنگ در این سال‌ها همواره مورد بحث میان نخبگان و مردم بوده است؛ اما سوال این‌جاست که تبار فکری و فلسفی این اشرافیت نوظهور چیست و کدام تفکر و چگونه اشرافیت را تئوریزه و موجه‌سازی می‌کند؟
توسط اندیشکده برهان و همزمان با اجرای تحریم‌های امریکا
در جهان معاصر، هویت و شخصیت حقیقی جوامع اسلامی در پرتو فرهنگ و ایدئولوژی آسمانی‌شان رقم می‌خورد. بدین معنا که اگر جهان غرب با ابتنا بر انسان‌محوری با فرهنگ مادی و فناوری پیشرفته‌اش شناخته می‌شود؛ جهان اسلام با ابتنا بر خدامحوری با معنویت، انسانیت و اخلاق و با فلسفه، حکمت و ایدئولوژی متافیزیکی‌اش هویت می‌یابد
پروژه مشترک نقد وحی در حمله منورالفکر‌های جهان اسلام
گولن نیز در نگاه به وحی و شیوه اتصال آن معتقد است اتصال به وحی مختص انبیا نیست. به تعبیری او نیز وحی را همان تجربه شاعرانگی می‌داند که سروش آن را از اختصاص پیامبر خارج ساخته و می‌گوید همه انسان‌ها می‌توانند به درجاتی از درک وحی برسند
۹