کد خبر: 999670
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
گفت‌و‌گوی «جوان» با عضو شورای مرکزی انجمن موسیقی بسیج هنرمندان
شهروز حقی عضو شورای مرکزی انجمن موسیقی بسیج هنرمندان است. «جوان» با این فعال هنری گفتگو کرده است.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:

هنر در این ۴۰ سال با چه چالش‌ها و فرازوفرود‌هایی مواجه بوده است؟
امروز برقراری نسبت جدی میان بسیاری از آنچه به عنوان آثار هنری در جامعه و بعضاً توسط نهاد‌های حاکمیتی عرضه می‌شود با شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب خیلی دشوار و فاصله زیاد است. اگر چه هنوز تعریف دقیق و علمی از معیار‌های سنجش این فاصله وجود ندارد. معتقدم در ۴۰ سال گذشته زحمات زیادی در پیشرفت هنر ایران کشیده شده و هنرمندان موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند، اما نبود استراتژی مناسب، مدیریت افراد غیرمتخصص بر نهاد‌های هنری و فرعی انگاشتن عرصه هنر در مقایسه با موضوعات سیاسی و بعضاً امنیتی باعث شده عملکرد‌ها روندی نامشخص و پیشرفت و توسعه در این حوزه حرکتی پاندولی داشته باشد. به نظر من هنر انقلابی صرفاً شامل پرداختن به آثاری با موضوعات ارزشی و شعاری نیست و هر اثر هنری که بر اساس «توجه به خیر» و در جهت مصلحت نظام اسلامی و مقتضیات جامعه مفید واقع شود، هنر انقلابی است.

رشد و تحول موسیقی تا چه اندازه در نسبت با انقلاب قابل بررسی است؟ چرا آسیب‌ها در این عرصه زیاد است؟
موسیقی هنری متعالی و معنوی است و در مقایسه با سایر جلوه‌ها و ساحت‌های هنر از قابلیت‌های معنوی و آسمانی بالاتری برخوردار است، به عنوان مثال در بسیاری از هنر‌ها جلوه‌های شهوانی، نفسانی و مفاهیم غیراخلاقی به صورت مستقیم قابل ارائه و اجراست، اما در موسیقی (بدون کلام) اصولا ً مسائلی از این دست راه ندارد. آنچه به عنوان موسیقی مبتذل می‌شناسیم در واقع بار کردن اشعار سخیف توأم با حرکات، پوشش‌ها و حواشی غیراخلاقی بر موسیقی است که قطعاً نگاه ارزشی و اخلاقی حتی در شکل فرامذهبی نیز با آن مخالف است.

از این رو من خود موسیقی را مسئله‌دار و مسئله‌ساز نمی‌دانم بلکه مدیریت ناصحیح بر آن و از طرفی جدی نگرفتن و محدود کردن آموزش عمومی لازم در این حوزه را عاملی می‌دانم که سبب شده سلیقه موسیقایی مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان در سطحی نازل قرار گیرد و طعم موسیقی مطلوب فراموش گردد.

متأسفانه صدا و سیما که مهم‌ترین نهاد ذائقه‌ساز در این حوزه محسوب شده و خود موظف است موسیقی مناسب را به جامعه تجویز کند، امروز بیشتر به ویترینی برای تبلیغ خواننده‌های پولی مبتذل و عرصه سعی و خطای مدیرانی تبدیل شده که خود سلیقه هنری و سطح بالایی برای درک و تشخیص موسیقی خوب ندارند. در این میان هنرمند انقلابی ابتدا باید در قوت‌بخشی به تکنیک و محتوای اثر خود و سپس به صیانت از خط‌مشی ارزشی و آرمانخواه هنرش همت گمارد و به صرف دریافت سفارش از فلان نهاد و سازمان در مسیر‌های ناصحیح و غیرمؤثر در جریان هنر انقلاب حرکت نکند.

انقلاب اسلامی چه اندازه در کیفیت هنر ایران تأثیرگذار بود؟
با پیروزی انقلاب جهش بسیار جدی در کیفیت و محتوای آثار هنری به وجود آمد که در چند حوزه قابل توجه است: به جهت ماهیت ارزش‌مدار و استکبارستیز انقلاب و تکیه آن بر اسلام و مرجعیت دینی، رفع ابتذال و مقابله با جلوه‌های نازل، شهوانی و غیراخلاقی در آثار مختلف هنری مورد تأکید قرار گرفت که چنین اصلاحی آثار هنری و هنرمندان را به شدت به سمت فرهیختگی و جدیت پیش برد. فضای حماسی و ملی به وجود آمده در جامعه انبوهی از مفاهیم جدید و دستمایه‌های بکر را در ذهن هنرمندان به جوشش آورد که پیش از انقلاب یا مجال ارائه نداشتند یا چندان مورد اقبال و دغدغه جامعه نبودند.

انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلاب‌های دنیا که ماهیتی کارگری- دهقانی یا ساختاری نظامی- چریکی داشتند بیشتر انقلابی شهری و برخاسته از نهاد‌های فرهنگی از جمله حوزه و دانشگاه بود و رهبری فکری و عملیاتی آن تماماً توسط عناصر فرهیخته، دانشمند و دارای نگرش‌ها و سوابق فرهنگی انجام می‌شد، از این رو نگاه عمیق فرهنگی در بین مسئولان انقلابی و در نتیجه توجه و درک آن‌ها از هنر (در مقایسه با سایر انقلاب‌ها) باعث شد اکثر هنرمندان متفکر و جدی پس از انقلاب مجال بیشتری برای طرح آثار و ایده‌های خود بیابند. همه این موارد باعث رشد کیفی و کمی بسیاری از آثار هنری پس از انقلاب شده، اما آسیب‌های زیادی همچنان وجود دارد که چالش جدی هنر در ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار