کد خبر: 999622
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
تازه‌ترین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در حالی برگزار شد که به‌روز‌رسانی آیین‌نامه وکالت پس از ۶۰ سال، پرونده جوجه‌کشی، آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق هلال احمر، گزارش دیوان محاسبات و آخرین وضعیت برخی پرونده‌های کثیرالشاکی از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در این نشست بود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: غلامحسین اسماعیلی در ابتدای این نشست برداشت کسانی که می‌گویند قوه قضائیه می‌خواهد در کار وکلا مداخله کند را غلط دانست و با بیان اینکه به دنبال سالم‌سازی دستگاه خودمان و جریان عدالت هستیم، گفت: «آیین‌نامه وکالت عمری بیش از ۶۰ سال دارد که قوانین جدید تصویب‌شده و آیین‌نامه وکلا متناسب با این قوانین جدید به روز‌رسانی می‌شود. قوه قضائیه اراده جدی دارد با کمک خود وکلا و نخبگان برای شفافیت در امر وکالت، نظارت‌پذیری امر وکالت و ایجاد اعتماد به مردم برای این امر ورود پیدا کند.»

پشت صحنه مرغ
سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه به پرونده جوجه‌کشی ورود کردیم، افزود: «مقرر شده‌است هم نسبت به واقعه ناپسند جوجه‌کشی ورود شود و هم شناسایی بخش‌های پشت صحنه مرغ در دستور کار قرار دارد. شائبه مطرح‌شده مبنی بر اینکه این اتفاق برای بالا بردن قیمت انجام شده هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.» اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده علی اصغر پیوندی، رئیس سابق هلال احمر هم گفت: «نواقص این پرونده برطرف شد و رسیدگی‌های دادسرای آن به اتمام رسید.»

بی‌توجهی در قانون برنامه و بودجه
در مورد آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح کاداستر (ثبت زمین‌های کشاورزی و طبیعی) هم سخنگوی دستگاه قضا گفت: «اگر طرح کاداستر با تأمین اعتبار در مقطع زمانی خودش اجرا می‌شد، شاهد این سوءاستفاده و زمین‌خواری نبودیم. یکی از گریزگاه‌ها عدم اجرای این طرح بود. متأسفانه در قانون برنامه و بودجه برای اجرای این طرح بودجه‌ای پیش‌بینی نشد. امسال مجلس با اتکا به درآمد‌های خود سازمان ثبت اسناد بخشی از این درآمد‌ها را به اجرای کاداستر اختصاص داده است.»

حل مشکل بیش از ۱۰۰ هزار نفر
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره بحث رسیدگی فوری به پرونده‌های کثیرالشاکی و اقدامات قوه قضائیه هم گفت: «با دستور رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های جدی مشکلات این پرونده‌ها برطرف شد. تعدادی رأی صادر و به زودی برای تعدادی دیگر رأی صادر می‌شود. برای پرونده شرکت برق، ورمی کمپوست، سکه ثامن رأی صادر شده و تعاونی مسکن انبوه‌سازان، مؤسسه مالی و اعتباری حامیان ولایت اندیشه، تعاونی کارکنان سهام عدالت کشور، تعاونی افضل توس و... هر کدام بیش از هزار شاکی دارند.»

وی افزود: «مجموعاً در این‌مدت کوتاه حداقل ۶۵ پرونده این گونه پرونده‌ها را که هر کدام ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شاکی داشتند، شناسایی کرده و برای آن‌ها مأمور ویژه گذاشتیم. مطالبه‌گری ویژه برای رسیدگی به این پرونده‌ها هم انجام دادیم. با رسیدگی به این ۶۵ پرونده مشکل بیش از ۱۰۰ هزار نفر حل می‌شود.»

ماجرای ۳ مجرم اقتصادی
اسماعیلی با تأکید بر اینکه ما جدیت در پرونده‌های اقتصادی را رها نکردیم و رها نخواهیم کرد، گفت: «در همین ایام کرونایی برخی از پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی و منتهی به صدور حکم شد. نام سه نفر از محکومان اخیر را اعلام می‌کنم. ابراهیم زابلی به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوء‌استفاده عمده از فروش غیرمجاز مواد اولیه و پتروشیمی در بازار آزاد و پرداخت رشوه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و... محکوم شد. مبلغ ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال که از طریق غیر قانونی به دست آورده‌بود به نفع دولت ضبط شد.»

بازرس به دام افتاد
وی ادامه داد: «نوید محمودی به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوء‌استفاده از فروش محصولات اولیه سهمیه‌ای مواد پتروشیمی به تحمل پنج سال حبس تعزیری و ۷۴ ضرب شلاق محکوم شد. رضا عیوض‌زاده که بازرس اداره صمت بوده و باید از تخلف جلوگیری می‌کرد، اما با متخلفان همکاری کرده هم به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخذ رشوه و فراهم کردن عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از شبکه به تحمل شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم شد.» اسماعیلی در پایان نشست از اقدام بنیاد مستضعفان که به جمعی کثیر از خانواده‌های زندانیان نیازمند سبد معیشتی ایام کرونا و ماه رمضان داده‌بود، قدردانی کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهاره افضلی
|
France
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
0
گزارش های حقوقی روزنامه جوان بهتر از روزنامه های دیگه است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار