کد خبر: 999458
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
بسیاری از دانشجویان هنگام پذیرش گرفتن یا ثبت نام هر ترم در دانشگاه برخی از قوانین و مقررات را نمی‌دانند. قوانینی همچون سنوات مجاز تحصیل که حالا ویروس کرونا پیش روی برخی از دانشجویان قرار داده، اما درباره آن اطلاعی ندارند.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: تعیین سنوات مجاز، تحصیل دانشجویان را چارچوب‌بندی کرده و دانشجو با اطلاع از آن می‌داند که حتی اگر مجبور به گرفتن مرخصی هم باشد بیشتر از سنوات مجاز خود اجازه تحصیل در دانشگاه پذیرش شده را ندارد.

عبور از هفت خوان رستم
طبق نظر معاونت آموزشی وزارت علوم و دانشگاه‌ها با توجه به برگزاری کلاس‌های مجازی و پیشرفت کم و بیش ترم تحصیلی تاکنون، دیگر نیازی به حذف ترم تحصیلی فعلی نیست و آموزش‌های مجازی با قوت تا پایان ترم برقرار است. با این وجود برخی از دانشگاه‌ها تصمیم جدیدی در این خصوص گرفتند که موجب رضایت دانشجویان شده است.

مطابق آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های سراسر کشور، سنوات تحصیلی یا مدت مجاز تحصیل دانشجویان در دوره‌های کاردانی اعم از پیوسته و ناپیوسته دو سال (معادل چهار ترم تحصیلی)، کارشناسی چهار سال (معادل هشت ترم تحصیلی)، کارشناسی ارشد دو سال (معادل چهار ترم تحصیلی) و دکتری بین شش تا هشت نیمسال تحصیلی است و دانشجویان به ویژه آن‌ها که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند برای افزایش مدت مجاز تحصیل‌شان گاهی باید از هفت خوان رستم بگذرند.

ترم نامطلوب
البته وزارت علوم این اختیار را به هر دانشگاهی داده است که در شرایط خاص برای دوره‌های کاردانی حداکثر یک نیمسال و برای هر کدام از دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حداکثر دو نیمسال تحصیلی را جزو سنوات مجاز دانشجو محسوب کند و در صورتی که دانشجو طی این مدت دانش‌آموخته نشد از ادامه تحصیل محروم شود.

کیفیت نامطلوب برخی کلاس‌های مجازی، سختگیری‌ها و فعالیت خارج از برنامه درسی اساتید، ضعیف بودن سرعت اینترنت و تعرفه بالای استفاده از آن برای شرکت در کلاس‌ها، فشردگی برنامه‌ها و... همه از جمله دلایلی است که دانشجویان ترم تحصیلی جاری را نامطلوب می‌دانند و تصمیم به حذف آن دارند.

در انتظار موضع دانشگاه
اخیراً دانشگاه تهران اعلام کرده دانشجویان این فرصت را دارند که اگر بنا بر هر دلیلی قصد حذف ترم تحصیلی جاری را دارند درخواست‌شان را به دانشگاه بدهند و آن‌ها پس از طرح در کمیسیون موارد خاص دانشگاه در این باره تصمیم‌گیری کنند. البته باید دید در آینده تا چه اندازه با خواسته‌های معقول دانشجویان در این خصوص موافقت خواهد شد.

دانشگاه تهران در این بین تنها نیست و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (مطابق اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت) چنین فرصتی را به دانشجویان دادند که درخواست خود را برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات مطرح و بررسی و پذیرش آن را به دانشگاه بسپارند. شاید در این خصوص معاونت آموزشی وزارت علوم هم می‌توانست دستوری این‌چنین یکپارچه برای تمام دانشگاه‌های زیرنظر خود صادر کند تا دیگر دانشجویان منتظر اعلام موضع دانشگاه‌شان نباشند.

ماجرای دانشجویان درگیر با کرونا
البته دانشگاه‌هایی هم مثل جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای درحال تهیه دستورالعمل‌هایی تازه در این خصوص هستند که قرار است به محض نهایی شدن به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنند.

بهتر است بدانید که طرح موضوع و انتظار برای پذیرش حذف ترم تحصیلی برای دانشجویانی که در این روز‌های بحرانی درگیر بیماری کرونا بوده‌اند سخت و طولانی نیست و دانشگاه‌هایی همچون علامه طباطبایی، خوارزمی و صنعتی امیرکبیر اعلام کردند که این‌گونه دانشجویان در صورت ارائه مدارک پزشکی‌شان می‌توانند نیمسال جاری خود را بی‌دغدغه حذف کنند. با توجه به آنکه قوانین دانشگاه‌ها و تصمیم‌گیری آن‌ها برای حذف ترم با احتساب یا بدون احتساب سنوات متفاوت است، اما به نظر می‌رسد که احتمالاً دانشگاه‌های مختلف در حذف ترم تحصیلی دانشجویان مبتلا به کرونا حتی بدون احتساب در سنوات مجاز تحصیلی تصمیم مشترکی خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار