کد خبر: 998962
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
به منظور جبران کمبود کشور برای تامین سوخت‌های زیستی، گروهی از محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با همکاری دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه شاهرود با استفاده از منابع چوبی زغال‌های زیستی را عرضه کردند.
سرویس دانش جوان آنلاین: علی کاظمی تبریزی، مجری طرح با بیان اینکه این مطالعات با عنوان "زغال زیستی فشرده حاصل از ضایعات پوسته چوبی بادام زمینی با اتصال دهنده‏‌های طبیعی" اجرایی شده است، گفت: ساخت زغال زیستی فشرده از ضایعات پوسته چوبی بادام زمینی دارای زمینه فنی مربوط به تولید سوخت‏‌های زیستی و استفاده از ضایعات کشاورزی لیگنوسلولزی (چوبی) است.

وی اضافه کرد: باتوجه به کمبود چوب در ایران، نیاز به راهکاری برای جبران این کمبود امری حیاتی است و یکی از مهمترین راهکارها، استفاده از پسماند‌های کشاورزی در تولید محصولات برپایه چوب است.

کاظمی تبریزی ادامه داد: بر این اساس در این تحقیقات که منجر به ثبت اختراع شد، از پوسته چوبی بادام زمینی برای ساخت زغال فشرده که یکی از سوخت‌‏های پرمصرف است، استفاده شد.

پوسته چوبی بادام
مجری طرح خاطرنشان کرد: درصد ترکیبات پوسته چوبی بادام نشان داد که میزان مواد آلی قابل اشتعال این ماده قابل قبول (حدود ۸۵ درصد) است؛ از این رو این ماده، مواد مناسبی برای تولید زغال فشرده به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح، خاطر نشان کرد: مواد فرار و دودزای موجود در ساختار پوسته چوبی توسط فرایند کربنیزاسیون داخل کوره تحت گاز نیتروژن (یا کوره خلاء)، حذف و پس از کاهش دمای مواد کربنیزه شده، مواد افزودنی شامل مواد اتصال‌دهنده طبیعی (لیگنین، تانن، نشاسته) اضافه شد و پس از مخلوط‏ سازی کامل مواد، قالب‏‌گیری و در فشار بالا پرس شد.
به گفته وی، زغال تولیدی بدون بو و دود بوده و همچنین قابلیت اشتعال، میزان حرارت و طول عمر قابل قبولی دارد؛ از این رو زغال اختراعی تولید شده در این تحقیق قابلیت استفاده و تولید درصنعت را دارد.

کاظمی تبریزی با تاکید بر اینکه زغال زیستی فشرده تولید شده قابلیت‌ها و ویژگی‌های مشابه صنعتی را دارد، یادآور شد: از آنجایی که مواد اولیه چوبی قابل استفاده برای تولید سوخت‏‌هایی نظیر زغال در ایران محدود و گران‏ قیمت است، نیاز به استفاده از منابع نوین است تا از آن‌ها در تولید زغال با مصرف روزافزون بالا در ایران استفاده شود که این زغال زیستی می‌تواند نیاز‌های کشور را برطرف کند.

به گزارش ایسنا این طرح از سوی علی کاظمی تبریزی دانش آموخته دوره دکتری واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دانیال دانش‏‌راد دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه شاهرود و فرهاد زینلی از دانش آموختگان دوره دکتری دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اجرایی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر