کد خبر: 998804
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک جنوب غرب آسیا به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در شهرک صنعتی اشتهارد به بهره‌برداری رسید.
سرویس دانش جوان آنلاین: این واحد تولیدی توانایی اشتغال ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۹۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم را دارد و بزرگ‌ترین کارخانه جنوب غرب آسیا است.

این کارخانه طی مدت یک ماه راه‌اندازی شد و ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون ماسک را دارد.

با این حجم از تولید و تقاضای ماسک در کشور، اضافه شدن این کارخانه کشور را از واردات ماسک بی‌نیاز خواهد کرد.

در این کارخانه از دستگاه صنعتی نانوالیاف استفاده شده که به همت فناوران نانویی ایرانی ساخته شده است.



دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در مصاحبه‌ای پیرامون ساخت این دستگاه اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران یکی از نادر کشور‌های دارای توانمندی تولید ماسک‌های N ۹۵ است، این ماسک‌ها می‌توانند ذرات باکتری و ویروس را مهار کنند.»

وی درباره شرایط موجود در بازار بین‌المللی ماسک‌های نانو اظهار داشت: «چین یکی از تولیدکنندگان ماسک نانو است هرچند که تعدادی از تجهیزات خط تولید این ماسک‌ها را از ایران خریداری کرده است. ۸ یا ۹ سال قبل ما برای خرید تجهیزات تولید نانوالیاف به یکی از شرکت‌های اروپا مراجعه کردیم که به دلیل تحریم این دستگاه را به ما نفروختند. در نتیجه تصمیم برای ساخت این تجهیزات در داخل کشور گرفته و در نهایت این تجهیزات به تولید رسیدند. چند سال قبل یک شرکت کره‌ای که تصمیم به خرید تجهیزات تولید نانوالیاف از همان شرکت اروپایی را داشت به دلیل عملکرد مناسب و قیمت پایین‌تر، دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی را به قیمت ۳۵۰ هزار دلار خریداری کرد در حالی که نمونه اروپا این دستگاه یک میلیون یورو قیمت داشت.»

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو ادامه داد: «پس از آنکه چینی‌ها متوجه شدند که کره‌ای‌ها دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی خریداری کرده‌اند، ۱۰ دستگاه از این تجهیزات را سفارش دادند که در حال حاضر ۷ دستگاه در چین نصب شده و در حال کار است. عملکرد این تجهیزات تولید نانوالیاف به گونه‌ای است که در حال حاضر از اروپا نیز سفارش‌هایی برای خرید دریافت کرده‌ایم.»

سرکار در توضیح ظرافت و دقت تولید دستگاه‌های ایرانی تولید نانو ماسک گفت: «ضخامت الیاف نانو در این ماسک‌ها یک هزارم مو است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر