کد خبر: 998738
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
همزمان با انتشار این خبر که لندن ۱۵ میلیارد پوند از قبل فروش سلاح به سعودی‌ها برای قصابی کردن مردم یمن سود برده است، خبرگزاری معروف انگلیسی مدعی شده است ائتلاف سعودی و دولت نجات ملی یمن که از ابتدای این هفته مذاکراتی را به صورت غیرمستقیم برای تحقق آتش‌بس آغاز کرده‌اند. همزمان حملات شدید جنگنده‌های سعودی علیه ملت مظلوم یمن ادامه دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: منابع میدانی در گفتگو با شبکه المیادین تأکید کردند که نبرد‌های شدیدی میان نیرو‌های یمنی با نیرو‌های وابسته به دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و ائتلاف سعودی در شمال غرب مأرب صورت گرفته است و جنگنده‌های سعودی طی بیش از ۱۰ حمله هوایی، منطقه صرواح مأرب را هدف قرار دادند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده بین عربستان سعودی و دولت نجات ملی یمن مدعی شد که دو طرف ابتدای این هفته با یکدیگر تماس‌هایی داشتند، ولی مسئله به میزان رضایتمندی انصارالله و ایجاد اعتماد بین دو طرف بستگی دارد.

مقامات محلی به رویترز گفته‌اند که تلاش‌ها برای گفتگو‌های دوباره بعد از آن آغاز شد که ائتلاف سعودی به شهر‌ها و روستا‌هایی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به‌رغم اعلام آتش‌بس یک‌طرفه، حملات هوایی کرد تا از پیشروی آن‌ها در استان الجوف (شمال یمن) و به سمت شهر مأرب جلوگیری کند؛ شهری که گفته می‌شود آخرین سنگر دولت مستعفی در مرکز یمن است و این دولت مورد حمایت سعودی‌هاست.

این خبرگزاری گفته با «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف سعودی تماس گرفته و در این باره نظر او را جویا شده، ولی او هیچ پاسخی نداده است.

آتش‌بس ادعایی این ائتلاف از روز پنج شنبه گذشته با ادعای مقابله با شیوع کرونا آغاز شده است، ولی دولت نجات ملی که انصارالله بخشی از آن است با فریب خواندن آن تا الان با آن موافقت نکرده و تأکید کرده است که در صورتی با آتش‌بس در یمن موافق است که این آتش‌بس فراگیر و همراه با لغو محاصره پنج ساله این کشور باشد، چرا که بدون لغو محاصره، مقابله با کرونا در سایه نابودی زیرساخت‌های بیمارستانی، انتشار وبا، قحطی و اقتصاد از هم پاشیده و کمبود مواد غذایی و دارویی معنایی محال است.

از سوی دیگر، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز چهارشنبه با اشاره به سه حمله گسترده ائتلاف سعودی به استان‌های «مأرب» و «بیضا» از مهار حملات این ائتلاف به مأرب و ادامه حملات آن‌ها به بیضا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، یحیی سریع ادامه داد: ما توانستیم حملات سعودی‌ها را به مناطق «مجزر» و «صرواح» در استان مأرب که از نیمه شب گذشته تا بامداد امروز ادامه داشت، مهار و خسارات جانی و مالی فراوانی را به دشمن تحمیل کنیم.

وی همچنین از حمله ائتلاف متجاوز سعودی به پایگاه نیرو‌های مسلح یمن در منطقه «قانیه» در استان بیضا خبر داد و افزود: این حملات همچنان ادامه دارد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن سه شنبه شب نیز اعلام کرد که جنگنده‌های سعودی ۲۶ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن داشته‌اند.

تجارت مرگ ۱۵ میلیارد پوندی
شرکت «بی‌ای‌ئی سیستمز» در یک دوره پنج ساله، از زمان آغاز حملات ائتلاف این کشور به یمن، ۱۵ میلیارد پوند سلاح به این کشور فروخته و نیرو‌های نظامی عربستان را آموزش داده است.

روزنامه گاردین روز سه شنبه نوشت که این آمار که بر اساس گزارش‌های مالی سالانه جدید به دست آمده، نشان می‌دهد این شرکت تسلیحاتی انگلیسی تنها در سال ۲۰۱۹مبلغ ۵/ ۲ میلیارد پوند درآمد سالانه داشته است.

مسئول یک جنبش مقابله با تجارت سلاح در انگلیس در این زمینه به گاردین گفت، پنج سال گذشته برای مردم یمن یک بحران انسانی بی‌رحمانه بوده، اما برای این شرکت انگلیسی این مسئله امری معمول است. این جنگ فقط به دلیل همدستی شرکت‌های تسلیحاتی و دولت‌ها ممکن است.

به نوشته گاردین، ارتش سعودی سومین مشتری شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز در جهان است و این شرکت در نگهداری و بازآماد جنگنده‌های «تورنادو» و آموزش و تربیت نیرو‌ها به عربستان کمک کرده است. سخنگوی این شرکت در توضیحی در این باره گفت که این همکاری‌ها بر اساس توافق بین دو دولت انگلیس و عربستان بوده است.
بی‌ای‌ئی سیستمز بزرگ‌ترین شرکت تسلیحاتی اروپا و دومین شرکت بزرگ در دنیا پس از «لاکهید‌مارتین» است.

از سوی دیگر «عبود هنود قمصیت» نایب رئیس کمیته تحصن مردمی در استان «المهره» از «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن درخواست کرد، نیرو‌های انگلیس را از المهره خارج کند و گفت «این نیرو‌ها نباید در اشغال المهره شرکت داشته باشند.»

عربستان سعودی اخیراً مقادیر زیادی خودروی نظامی و زرهی، مهمات و نظامی وارد المهره کرده است.

قمصیت سه شنبه نیز درباره ادعای آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی گفته بود که اعلام آتش‌بس چه فایده‌ای دارد وقتی نیرو‌های سعودی و اماراتی بر گذرگاه‌های یمن و فرودگاه‌های آن خصوصاً در استان‌های جنوبی و به‌ویژه المهره تسلط دارند؛ استانی که عربستان سعودی کنترل امور را در آن به دست گرفته و این علاوه بر تسلط ریاض بر بندر «نشطون»، فرودگاه «الغیضه»، گذرگاه «شحن» و «صرفیت» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار