کد خبر: 998536
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
رئیس قوه قضائیه:
پس از گزارش دیروز روزنامه جوان درباره عملکرد قابل‌تأمل و عجیب ستاد مبارزه با قاچاق کالا، رئیس و مدیران این ستاد به دیدار رئیس قوه قضائیه رفتند!
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: خبرگزاری میزان دیروز به این دیدار پرداخت؛ آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در این دیدار به مدیران این ستاد گفت:مخاطب مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال به نام جهش تولید، همه مسئولان هستند تا این شعار تحقق یابد. تحقق این شعار در گرو مبارزه با قاچاق کالاست و اگر این مبارزه به صورت جدی انجام نمی‌شود، حتماً یک جای کار می‌لنگد.

وی ادامه داد: قاچاق کالا با رونق تولید و جهش تولید همسازی ندارد و نمی‌شود از یک طرف دنبال اقتصاد و تولید ملی، استفاده از محصولات داخلی و توجه به دست ساخته‌های جوانان و کارخانه‌های ایرانی رفت و از یک طرف هم شاهد وفور کالای قاچاق در بازار بود.

رئیسی اظهار داشت: اراده جدی برای تحقق شعار سال بسیار مهم است و باید در همه بخش‌ها محقق شود. گاهی قانون، برنامه، بودجه و اعتبارات درست است، اما پشتوانه تحقق این بایدها، اراده جدی و پولادین در همه بخش‌های مختلف اجرایی، قضایی و ستادی است.

وی با اشاره به نقش مهم سامانه‌ها در مبارزه با قاچاق افزود: اگر سامانه با کندی مواجه شد، آیا کار باید کند شود، مگر سرعت کار تنها در گرو سامانه است؛ اگر چه سامانه‌ها مهم هستند، اما نمی‌توان گفت کار مبارزه با قاچاق به دلیل نبود سامانه انجام نمی‌گیرد. امر مبارزه نباید به سامانه‌ها وابسته شود؛ سامانه‌ها تسهیل‌کننده مبارزه هستند. بودجه کافی برای نصب چند «دستگاه ایکس ری» وجود دارد و این‌ها ابزار کاری است که می‌توان زود فراهم کرد و نباید زمان‌بر شود.

قاچاق سوخت
وی ادامه داد: مسئله قاچاق سوخت سالیان سال مورد بحث است و همه می‌دانند که آن طرف مرز نیاز به سوخت دارند و عده‌ای هم به جهت اینکه نیاز خودشان را تأمین کنند، به قاچاق سوخت دست می‌زنند. این را در ادوار مختلف، استانداران، مردم و نمایندگان مجلس گفته‌اند که این موضوع نیازمند سامانه‌ای است تا کارسازی کرده و در آنجا نفت و سوخت و بنزین مورد نیاز آن طرف مرز را به شکل قانونی برآورد کند و با برنامه‌ریزی استانداران و فرمانداران، افراد منطقه بتوانند از منابع حاصل از آن استفاده کنند. یعنی ترتیبی داده شود که این افراد برای دولت و مردم ما کار کنند که هم کارشان قانونی شود و هم به صورت قانونی سوخت به آن طرف مرز برود.

رئیس دستگاه قضا افزود: این موضوعی است که همه به آن رسیده‌اند، پس چرا انجام نمی‌شود در حالی‌که یک ضرورت است؟ تقاضا و عرضه وجود دارد و کار باید به صورت قانونمند ساماندهی شود تا افراد هم متخلف نشوند. حتی می‌توان از عواید این موضوع نصیب مرزداران و افرادی شود که در مرز هستند. این کار نباید مشمول زمان شود؛ زیرا زمان بردن به ضرر است.

اولویت برخورد با قاچاق سازمان‌یافته
رئیس قوه قضائیه افزود: در مورد برخورد قضایی، برخورد با قاچاق سازمان‌یافته مورد نظر ماست که این موضوع کار اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهد. دوستان ما در سازمان‌های اطلاعاتی باید برای کشف قاچاق سازمان‌یافته برنامه‌ریزی داشته باشند و این کاری پیچیده و نیروبر نیست؛ بلکه دست‌یافتنی است و نیازمند آن است که وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و بخش معاونت اطلاعات نیروی انتظامی در این رابطه کار کنند و به صورت جدی با قاچاق سازمان‌یافته برخورد کنند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما مسئله قاچاق سازمان یافته‌است، گفت: این امر با توجه به توانایی‌های نظام اطلاعاتی کاملاً شدنی است تا با انجام این اقدامات دست‌های پنهان شبکه‌های قاچاق که امروز بازار و اقتصاد ما را تهدید می‌کنند و خنجری از پشت به تولید کشور می‌زنند، مشخص شود. رنج آنجاست که گاهی فردی که در زندان است، عنصر اصلی نیست.

وی تصریح کرد: ما باید عناصر اصلی را محاکمه کنیم. درست است که کالای قاچاق از دست آن فرد گرفته شده‌است، اما حکم عقل، نقل و وجدان اینگونه ایجاب می‌کند که سراغ عناصر اصلی برویم تا عناصر اصلی به دادگاه و عدالت سپرده شوند؛ نه عناصر دست چندم.

ارزیابی‌ها ماهانه باشد
رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم هماهنگی، همفکری، رصد کردن و ارزیابی کار‌ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ماهانه پیشرفت کار را ارزیابی کنید تا ببینیم چقدر در مبارزه با قاچاق کالا، رونق و جهش تولید موفق بوده‌ایم و این ارزیابی سالانه نباشد.

رئیسی اظهار داشت: تصویب قوانین در مجلس، تصویب مقررات در دولت و اصلاح بستر‌های قاچاق کالا را رصد کنید، در این جلسه اشاره شد یک تصمیم در ارزش افزوده باعث شده‌بود قاچاق در حوزه طلا زیاد شود، بنابراین هر تصمیم مالی و اقتصادی که قاچاق کالا را افزایش می‌دهد باید رصد شود و ستاد به عنوان قوه عاقله باید به صورت علی الدوام کار‌ها را در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف رصد و ارزیابی خود را ارائه کند.

قضیه «ته لنجی‌ها»
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، یادداشتی در ارتباط با کالا ته لنجی دادند، قضیه ته‌لنجی‌ها قابل‌بحث است و باید در ستاد ساماندهی شود. در شورای اداری بندرعباس نیز بیان کردم که این موضوعات (ته لنجی، کولبر‌ها و...) باید ساماندهی شود و با بحث کارشناسی در این رابطه راهکار ارائه شود که یکی از کار‌های ستاد هم همین است، اما این موارد نباید ما را از مسئله اصلی باز دارد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری سال گذشته در مشهد مثالی زدند مبنی بر اینکه یک کالایی در گوشه‌ای پیداست مسئله ما نیست، مسئله اساسی ما قاچاق سازمان‌یافته است و دوستان به این محور توجه داشته‌باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار