کد خبر: 997467
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
ششمین استاندارد بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفیلتر‌های هوا منتشر شد. این استاندارد با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تدوین شده است.
سرویس دانش جوان آنلاین: استاندارد بین‌المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه نانوفیلتر‌های هوا با عنوان «مدیا نانوفیلتر‌های هوا حاوی نانوالیاف پلیمری-ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری» پس از ۴ سال تلاش و پیگیری‌های مستمر متخصصان کشورمان منتشر شد. با انتشار این استاندارد، تعداد استاندارد‌های بین‌المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو به عدد ۶ استاندارد رسیده است

این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با کمک یک شرکت تولیدی دانش بنیان در زمینه تولید نانوفیلترها، از حدود بیش از ۴ سال پیش به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. پس از تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشور‌های عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده‌ای انجام شد و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد. این جلسات به صورت حضوری و هم از طریق وب، با هدف اقناع متخصصان بین‌المللی به عنوان نمایندگان کشور‌های عضو ایزو برگزار شد. در نهایت این استاندارد در ماه مارچ ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استانداراد (www.iso.org) در معرض استفاده عمومی قرار گرفت.

فیلتر‌های هوای بهبودیافته با نانوالیاف شامل فیلتر نیروگاهی، فیلتر خودرو‌های سنگین و سبک چند سالی است که در کشور تولید می‌شوند. در واقع با استفاده از فناوری‌نانو کلاس جدیدی از فیلتر‌ها ارائه شده است که سبب بهبود خواص در این فیلتر‌ها نسبت به فیلتر‌های غیرنانویی مشابه آن‌ها می‌شود. این فیلتر‌ها در مقیاس بالا در کشور تولید می‌شوند و صادرات نیز دارند؛ بنابراین تدوین استاندارد بین المللی این دسته محصولات توسط ستاد نانو در اولویت قرار گرفت. در استاندارد مذکور مهمترین ویژگی‌ها و پارامتر‌های نانویی تاثیر گذار بر روی کارایی و خواص فیلتر‌ها بیان شده و روش‌های اندازه گیری آن‌ها آمده است. لازم به ذکر است که شرکت‌های معدودی در دنیا دارای فناوری تولید نانوفیلتر‌ها هستند و فناوری تولید نانو ماسک‌های تنفسی مانند ماسک‌های N ۹۵ و N ۹۹ تقریبا مشابه فناوری تولید نانوفیلتر‌های هوا است.

اخذ استاندارد‌های بین المللی یکی از فاکتور‌های مهم ورود به بازار‌های بین المللی است بنابراین شرکت‌های بزرگ صنعتی در جهان معمولا مشارکت فعالی در تدوین استاندارد‌های بین الملی دارند تا بتوانند در در فرآیند تدوین استاندارد‌های بین الملی نقش موثر وتعیین کننده داشته باشند.

اساس تدوین استاندارد‌های بین المللی در ایزو اجماع جهانی توسط کشو‌های عضو است و کشور‌های عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد که بین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. درکمیته فنی استاندارد‌های فناوری نان ایزو ۳۶ کشور عضو اصلی و ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر