کد خبر: 997211
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
پیشنهاد یک عکاس پیشکسوت
‌می‌توان با انتخاب سوژه‌های خوب عکاسی، در این روز‌ها فضای شادی و نشاط را به جامعه تزریق کرد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سیف‌الله صمدیان، عکاس پیشکسوت و رئیس پیشین هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران درباره اهمیت عکاسی گفت: وقتی مدیومی به نام عکاسی به دست بشر افتاد، یکی از رکن‌های اصلی تاریخ‌نویسی جهان شد، چون چشم آن چیزی را که می‌دید قبول می‌کرد؛ البته در بسیاری از عرصه‌ها متأسفانه همچنان روی کانال شنیداری تأکید داریم. این در حالی است که عکس یک زبان جهانی است و یک نفر فقط با یک عکس از طریق فضای مجازی می‌تواند بدون حتی بیان یک کلمه، مجموعه‌ای از اطلاعات را به دیگران منتقل کند.

صمدیان که سابقه داوری در دومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» را در کارنامه دارد، ادامه داد: اکنون در اکثر خانواده‌ها عکاس داریم، چون حداقل دو، سه نفر گوشی هوشمند دارند و عکاسی می‌کنند. بنابراین ما میلیون‌ها درگیر هنر عکاسی داریم، حال برخی آن را به صورت خودنگاری خودشیفته و بیمارگونه یا حرص‌درآور از دیگران در «اینستاگرام» انجام می‌دهند، اما برخی دیگر عکس‌های خلاقانه و ماندگار برای تاریخ بشر ثبت می‌کنند. این ماندگاری گاهی تا آنجا پیش می‌رود که عکاسی موبایلی از عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای جلو می‌زند، چون اولاً کیفیت دوربین‌های تلفن همراه بسیار بالا رفته است، ثانیاً در هر لحظه همراه فرد هستند و می‌توانند به لحظه «حتی اگر کسی قانون‌شکنی کند و بخواهد حین رانندگی عکاسی کند» سوژه‌ها را شکار کنند.

وی درباره «شادی» و موضوع سومین جشنواره «هشت» تصریح کرد: شادی از فرد شروع نمی‌شود، به او ختم می‌شود ولی از دل فرهنگ جامعه به وجود می‌آید. اگر فرضاً در تهران قدم بزنیم، چقدر فضا‌های بانشاط و نمود القاکننده شادی داریم؟ شادی و نشاط را نباید صرفاً در خنده دید، ورزش‌کردن در یک پارک هم نمودی از شادی است، البته شادی و نشاط موضوعی نیست که همیشه دیده شود، چون سال‌های سال باید برای مهندسی شهری و فضا‌های اجتماعی نظیر سینما و سالن کنسرت برنامه‌ریزی کنیم تا شادی زیر پوست شهروندان برود.

صمدیان در پایان با ذکر خاطره‌ای از حضورش در ریودوژانیروی برزیل و عکاسی از هواداران فوتبال گفت: فلامنسیو تیمی پرطرفدار در این کشور است. وقتی در استادیوم آن‌ها حضور پیدا کردم، تصور می‌کردم آن‌ها بالای یک غذای خوشمزه ایستاده‌اند و لحظه به لحظه از قُل‌خوردن آن لذت می‌برند و شاد می‌شوند. می‌خواهم بگویم با هدفمندی و عمق‌دادن به سوژه‌ها می‌توان آن‌ها را زیبا دید و نباید شادی را صرفاً در لبخند زدن و خندیدن خلاصه کرد. سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» به همت نقش رؤیای بهشت www. royayebehesht. ir برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار، ۴ اردیبهشت‌ماه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار