کد خبر: 997167
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
عباس حاجی نجاری
روند تحولات اخیر در جهان و فروپاشی هیمنه قدرت‌های جهانی در مواجهه با ویروس کرونا که پیامد‌های آن این روز‌ها به‌شدت قابلیت و توان ابرقدرت‌ها را که در قرن اخیر به مدد استعمار و استثمار ملت‌های ضعیف تصویری توانمند از خود ارائه داده بودند زیر سؤال برده است، بار دیگر بازگشت انسان به خویشتن الهی خویش و ضرورت اصلاح روند اداره نظام‌های جهانی را آشکار کرده است.

ناتوانی بشر قرن بیست و یکم در پیشگیری و مقابله با این ویروس به‌رغم پیشرفت‌های علمی و بهداشتی و تلفات غیرباور انسانی آن به‌ویژه در کشور‌های پیشرفته غربی سبب گردیده است که مردم در کشور‌های مختلف جهان و با ادیان گوناگون، راه رهایی از آن را توسل و اتّکال به درگاه احدیت دیده و به‌طور کم‌سابقه‌ای در دوران معاصر، جهان ناظر احیای ارزش‌های دینی و الهی است. اگرچه ممکن است در این ایام این توجه به رفتار‌های فردی و نگرانی از دست دادن سلامت جسمی و روانی محدود شود، ولی اثبات عمق ضعف و ناکارآمدی بشریت به‌رغم پیشرفت‌های علمی و بهداشتی از یک‌سو و رسوایی نظام‌های پیشرفته غربی در مقابله باآن که حتی به سرقت اقلام بهداشتی از سوی قدرت‌های غربی از یکدیگر انجامیده است، نشانگر ضرورت اصلاح نظام‌های سیاسی و تغییر بنیادین نظم جهانی مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی است. رهبر معظم انقلاب در سخنان روز‌های آغازین سال جدید در روز شنبه سوم فروردین‌ماه که مصادف با ایام بعثت پیامبر گرامی اسلام بود، در شرایطی که هنوز فراگیری این بیماری، این‌گونه کشور‌ها را مستأصل نکرده بود، درزمینه ضرورت تشکیل نظام‌های مبتنی بر ارزش‌های الهی، نسخه مبتنی بر حقایق بعثت مبارک پیامبر خاتم (ص) را نسخه نجات‌بخش بشریت در طول تاریخ خواندند و یادآور شدند: اهمیت واقعه بسیار باعظمت مبعث به‌گونه‌ای است که خداوند به فرموده قرآن کریم از همه پیامبران بزرگ میثاق گرفته است که هنگام بعثت رسول خاتم، هم به او ایمان بیاورند و هم او را با توصیه به امت‌شان برای ایمان آوردن به پیامبر اسلام یاری رسانند.

رهبر انقلاب این نسخه نجات‌بخش انسان را که تشکیل نظام جمهوری اسلامی توسط حضرت امام خمینی (ره) الگویی از آن است، واجد سه منظومه دانستند:

الف- منظومه معرفتی اسلام: در این منظومه، نظر اسلام درباره هستی، انسان، ذات پروردگار، مسیر انسان در دنیا و آخرت و مسائل اساسی دیگر به‌روشنی بیان‌شده است.

ب- منظومه ارزشی اسلام: منظومه ارزشی اسلام ازجمله خلقیات فردی و اجتماعی و مفاهیم زندگی‌ساز نظیر آزادی، عدالت اجتماعی و سبک زندگی‌بخش مهم دیگری از حقایق بعثت رسول گرامی اسلام است که آحاد مردم و جوامع بشری در صورت عمل به این ارزش‌ها، معنای حقیقی و شیرین زندگی را درک خواهند کرد. رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: عده‌ای گمان می‌کنند که خاستگاه مفاهیمی نظیر آزادی و عدالت اجتماعی غرب است، اما غرب تنها سه چهار قرن است که با این مفاهیم آشنا شده، درحالی‌که اسلام، ۱۴۰۰ سال قبل این مفاهیم را به بشریت هدیه کرده و برخلاف رفتار نا صادقانه غربی‌ها، در صدر اسلام و هر جا امکان‌پذیر بوده آن‌ها را محقق کرده است.

ج- منظومه احکام اسلامی: احکام اسلامی یعنی مجموعه باید‌ها و نباید‌ها در زمینه‌های فردی و اجتماعی است. این احکام برخاسته از معارف اسلامی و منطبق باارزش‌ها است و به حرکت صعودی انسان کمک می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آنگاه تشکیل حکومت اسلامی را ضروری و زمینه‌ساز تحقق حقایق بعثت خواندند و افزودند: اگر قدرت سیاسی شکل نگیرد قلدرها، مستکبران، مخالفان آزادی و عدالت و دیگر دشمنان بشر، و نیز برخی ویژگی‌ها نظیر تنبلی اجازه نمی‌دهد مفاهیم و ارزش‌ها و احکام محقق شود و انسان در مسیر نجات و پیشرفت حرکت کند، به همین علت بود که پیامبر خاتم در اولین فرصت ممکن و در هجرت به مدینه، تشکیل حکومت داد.

رهبر انقلاب آنگاه اشاره می‌کنند که امام خمینی (ره) با درک بسیار عمیق از حقایق اسلام، دقیقاً به نسخه بعثت عمل کرده و باایمان عمیق و توکلِ مبنایی خود و تکیه‌بر مردم مؤمن ایران علیه رژیم فاسد، ظالم وابسته پهلوی به پا خاست و نظام اسلامی را شکل داد تا بر اساس معارف، ارزش‌ها و احکام بعثت، ملت ایران را در مسیر فلاح و رستگاری قرار دهد.

اما بدیهی است چه در زمان بعثت و چه در طول تاریخ و به‌ویژه در شرایط کنونی قدرت‌های سلطه تشکیل نظام اسلامی را برنتافته و دشمنی‌های آن‌ها مانع از شکل‌گیری و رسیدن نظام‌های دینی به اهداف والای خود بوده و خواهد بود. ایشان در بیانات سال گذشته خود در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی در ۱۴ فروردین سال ۹۸ علت دشمنی با نظام جمهوری اسلامی را همان خط دشمنی جبهه طاغوت با جبهه توحید دانسته و یادآور شدند: اینکه گفته می‌شود دشمن‌تراشی نکنید، حرف نادرستی است زیرا جبهه طاغوت با اصل و هویت حرکت توحیدی مخالف است و امریکا و نوکر‌های او همچون آل سعود، به کمتر از دست کشیدن از حرکت در مسیر توحید راضی نمی‌شوند. برای مهار دشمنی‌ها نیز رهبر معظم انقلاب در بیانات امسال خود دستورالعملی را که خداوند متعال از ابتدای بعثت به پیامبر اسلام (ص) داده برشمرده و یادآور می‌شوند که این دستورالعمل عبارت است از «صبر» یعنی «ایستادگی»، «مقاومت»، «محاسبات دقیق خود را با خدعه گری دشمن تغییر ندادن»، «باروحیه به سمت اهداف والای ترسیم‌شده حرکت کردن» و «ادامه دادن به مسیر».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آنگاه با تأکید بر اینکه اگر «صبر و استقامت» با «عقل، تدبیر و مشورت» همراه شود پیروزی قطعی خواهد بود، افزودند: صبر کردن به معنای تسلیم نشدن، دچار ضعف و تردید نشدن، با شجاعت و تدبیر جلوی دشمن را گرفتن و او را مغلوب کردن است. ایشان قوی شدن در همه ابعاد را لازمه این امر دانسته و متناسب با شرایط کنونی به چهار عنصر مهم برای قوی شدن اشاره می‌کنند. این چهار عنصر عبارت‌اند از:
۱- حفظ اکثریت جمعیت جوان کشور
۲- قوت وبرتری در فضای مجازی
۳- پیشرفت وبرتری درزمینه بهداشت و درمان
۴- جهش تولید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری تجربه ۴۰ ساله و ظرفیت فوق‌العاده کشور برای مقابله با همه چالش‌ها و مشکلات، خطاب به ملت عزیز ایران تأکید کردند: ظرفیت‌های کشور بسیار زیاد است ولی مهم آن است که مسئولان این ظرفیت‌ها را شناسایی کنند و در همه بخش‌ها افراد جوان، مؤمن، باانگیزه و متشرّع به کار گرفته شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار