کد خبر: 997010
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
نمایندگان مجلس از ادعای آمادگی امریکا برای رفع تحریم‌ها می‌گویند
هشت کشور جهان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، شرایط فعلی را زمانی برای چندجانبه‌گرایی و مقابله با اقدامات یکجانبه امریکا دانسته و تصریح کرده‌اند تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران، خلاف منشور ملل متحد و مصوبات متعدد مجمع عمومی این سازمان است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: قدرت کشور‌ها و توانایی‌های مختلف دولت‌ها باید در مواقع بحرانی به کار نظم‌بخشی و حل مشکلات بین‌المللی بیاید، اما عملاً در بحران‌های مختلف، کشور‌ها قدرت خود را علیه یکدیگر به‌کار می‌گیرند. کرونا یکی از این بحران‌هاست و گرچه برخی از دولت‌ها همچون چین تلاش کردند تجربیات و بخشی از امکانات خود را در اختیار دیگر کشور‌های درگیر قرار دهند، اما در این میان کشور‌هایی هم بودند که این بحران را برای مردم سایر کشور‌ها تشدید کردند. امریکا در رأس کشور‌هایی است که با سلاح تحریم علیه مردم ایران به جنگ برخاست و حتی کرونا هم مانع آن نشد. برخی دولت‌های اروپایی هم با تصاحب اموال دارویی و بهداشتی کشور‌های دیگر، نشان دادند که در مواقع بحرانی نمی‌توانند نظم جهانی را حفظ و مدیریت کنند که هیچ، حتی هم‌راستا با بحران پیش آمده، شرایط سخت را تشدید می‌کنند.

هشت کشور جهان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، شرایط فعلی را زمانی برای چندجانبه‌گرایی و مقابله با اقدامات یکجانبه امریکا دانسته و تصریح کرده‌اند تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران، خلاف منشور ملل متحد و مصوبات متعدد مجمع عمومی این سازمان است. علاوه بر این ۱۱ سناتور حزب دموکرات در نامه‌ای خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه و استیو منوشین وزیر خزانه‌داری امریکا خواستار کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا شدند. این سناتور‌های دموکرات با اشاره به سرعت شیوع ویروس کرونا (بیماری کووید ۱۹) در دو کشور ایران و ونزوئلا و اینکه تحریم‌ها مانع ارسال اقلام درمانی مورد نیاز شده خواستار این شدند که تحریم‌های امریکا علیه این دو کشور به‌طور موقت برداشته شود، اما در واقع امر تحریم‌ها شدیدتر هم شده است.

رسوایی تحریم‌های جدید علیه ایران در زمانه کرونا
سیدمحمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتگو با خانه ملت این درخواست‌ها و بی‌اعتنایی سازمان ملل به موضوع را نشانه سطحی بودن وزن این سازمان در بحران‌های بین‌المللی دانست و در مورد درخواست سناتور‌های امریکایی هم از عبارت شوی نمایشی استفاده کرد.

او با تأکید بر این که ترامپ نه‌تن‌ها تاکنون هیچ واکنش مثبتی به این درخواست‌ها نشان نداده، بلکه تحریم‌های تازه‌ای را طی چند روز گذشته علیه ایران و افراد و شرکت‌هایی که به‌زعم آن‌ها با ایران همکاری داشته‌اند، وضع کرده، افزود: در عین حال مکرر ادعای آمادگی برای ارسال کمک به ایران را نیز دارند که به خوبی هم رویکرد دوگانه دولت امریکا را نشان می‌دهد و هم عدم تعادل شخصی که به عنوان رئیس جمهور در این سمت نشسته است.

ابطحی درباره درخواست‌های سازمان ملل از امریکا برای لغو موقت تحریم‌های ایران در شرایط مبارزه با کرونا گفت: در شرایطی که دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی است با مقامات امریکایی برای تحدید تحریم‌ها تماس داشته، دولت امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و به خوبی نشان داده شد که توان و قدرت سازمان ملل چقدر است.
وی با تأکید بر این که سازمان ملل توان یا نیت واقعی مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا را ندارد، گفت: موضوع رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران روز به روز در سطح خود امریکا و دنیا بیشتر مطرح می‌شود و متأسفانه اندک آبروی سازمان ملل نیز در این زمینه از بین رفت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی درباره ادعا‌های مطرح شده مبنی بر درخواست و پیگیری اعضای کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا در طرفداری از لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در شرایط مبارزه با کرونا، خاطر نشان کرد: تاکنون تغییری در رویکرد دولت امریکا نسبت به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دیده نشده و من تصور می‌کنم در داخل امریکا بین دموکرات و جمهوریخواه تفاوتی در زمینه رویکرد تحریم علیه ایران وجود ندارد و این ادعا‌ها بیشتر شوی نمایشی است.

تحریم‌ها باید بر اساس تعهدات برجام لغو شود، نه به روش ترامپ
ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به ادعای ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه ایران برای کاهش تحریم‌ها درخواست نداده است تا تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال شود، گفت: بر اساس تعهداتی که در برجام وجود دارد، اصلاً نباید تحریم‌هایی اعمال می‌شد که الان بخواهیم برای لغو آن درخواستی داده شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر اکثر کشور‌های دنیا برای لغو تحریم‌های دارویی ایران برای مقابله با کرونا درخواست دادند، اگر قرار به لغو تحریم‌های دارویی و پزشکی بود ترامپ می‌توانست با استناد به این درخواست‌ها عمل کند. ترامپ نه تنها به این درخواست‌ها برای لغو یا کاهش تحریم‌های توجه نکرده بلکه فشار تحریم‌ها را در دوران مبارزه مردم با کرونا بیشتر کرد و این کار نشان می‌دهد که ترامپ در واقع ترور بشریت را در دستور کار خود قرار داده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تحریم‌های دارویی ایران، گفت: به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، کادر درمانی ایران به سختی می‌توانند بیماران کرونایی را درمان کنند؛ در این شرایط ترامپ حرف‌های دلسوزانه می‌زند که قابل اعتنا و اعتماد نیست چراکه امریکا این جنگ بیولوژیکی را علیه مردم دنیا به راه انداخته است. امریکایی‌ها هرگز قابل اعتماد نیستند و هر نوع کمک آن‌ها قابل قبول و پذیرش نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تحریم‌ها صحبت می‌کند و برای رفع کامل آن تلاش دارد، اما نه به روش ترامپ، بلکه باید تحریم‌ها بر اساس تعهدی که در برجام رقم خورده است لغو شود.

کرونا ابزار نسل‌کشی امریکا شده است
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم ادعا‌های مقامات امریکایی برای ارسال کمک به ایران را با توجه به سبقه تحریمی این کشور علیه ایران تصنعی خواند و افزود: اگر سرسوزنی این مسئله واقعیت داشت، امریکا از رفتار غیرقانونی خود مبنی بر تحریم ایران دست برمی‌داشت در حالی که نه تنها این مهم محقق نشده بلکه تحریم‌های جدیدی نیز بر لیست تحریم‌های ایران در همین شرایط بحرانی افزوده شد. امریکا در حال ورود به یک بحران تمام‌عیار است، به‌طوری که ۱۲۵ هزار نفر از جمعیت مبتلا به ویروس کرونا در امریکا بوده و روزانه حدود ۲۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند، اما به جای تمرکز بر حل بحران خود مکرراً در حال تسویه حساب با کشور‌هایی است که مشکلات ایدئولوژیک با آن‌ها دارد و آن‌ها حاضر به رفتن زیر سلطه امریکا نیستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا در شرایط بیماری همه‌گیر کرونا هم به «ابزاری برای نسل‌کشی» تبدیل شده، خاطر نشان کرد: برخی دشواری‌ها که در ایران در مسیر مبارزه با کرونا وجود دارد، ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی است بنابراین به نوعی رفتار واشنگتن در این برهه زمانی جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود.

ابوترابی در واکنش به ادعای ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه ایران برای کاهش تحریم‌ها درخواست نداده است تا تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال شود، گفت: تلاش یا به قولی چراغ سبز ترامپ برای مذاکره و کاهش تحریم‌ها در واقع چاهی است که می‌خواهند به اسم برداشتن تحریم‌های دارویی، ایران را در آن بیندازند چراکه طبق برجام اساساً نباید تحریمی اعمال می‌شد که برای برداشتنش اقدام شود.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: طبق ۱۴ گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران به برجام عمل کرده و نباید تحریمی اعمال می‌شد، این ترامپ بود که زیر میز زد و همه تعهدات را به‌هم زد، از سوی دیگر طبق پروتکل‌های بین‌المللی نباید هیچ کشوری تحریم غذایی و دارویی شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: بنابراین وقتی فردی نه به امضای خودشان اعتقاد دارد، نه به قوانین بین‌المللی توجه می‌کند و به راحتی آن را زیر پا می‌گذارد، نباید با او مذاکره کرد چراکه این مذاکره در واقع نقشه‌ای است تا ایران در لوپ مذاکرات قرار گیرد و اقتصاد کشور زمینگیر شود. در دوران برجام، اقتصاد کشور شرطی شده بود و این روند فرسایشی دامی بود که به بهانه برجام برای ایران پهن شده بود بنابراین نباید با مذاکره دیگری، مجدد اقتصاد را شرطی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار