کد خبر: 996947
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار فعال شدن معافیت‌های بشردوستانه به منظور تعلیق تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، ونزوئلا و کوبا به منظور توانمندسازی این کشور‌ها برای مقابله با ویروس کرونا شدند. اتحادیه اروپا خواستار «معافیت بشردوستانه» تحریم‌های ایران شد
سرویس  بین الملل جوان آنلاین: در پی امتناع ایالات متحده آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی، چون ایران، کوبا و ونزوئلا، اتحادیه اروپا نیز روز گذشته (جمعه)، از معافیت‌های تحریمی بشردوستانه حمایت کرد تا با تعلیق تحریم‌های اقتصادی، کشورهایی، چون ایران و کوبا و ونزوئلا بتوانند برای مقابله با ویروس ناشناخته کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند.

بنا به گزارش پایگاه خبری «کونتراپانت»، «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری ویدئویی اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشستی که روز گذشته از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد از ایجاد معافیت تحریمی برای دسترسی کشور‌های در حال توسعه به تجهیزات پزشکی و دارویی برای مقابله با کرونا موافقت کردند.

گونزالس تصریح کرد که تمامی تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشور‌ها «همیشه حاوی یک بند یا معافیت بشردوستانه است» که مطابق با آن تحریم‌ها در شرایط اضطراری انسانی همچون شرایط فعلی مقابله با کرونا، قابل تعلیق است.

طبق این گزارش، با پیشروی و تسریع شیوع کرونا در جهان، وزرای اتحادیه اروپا از درخواست «آنتونیو گوترش» برای «استفاده از مکانیسم معافیت بشردوستانه به منظور رساندن تجهیزات پزشکی به کشور‌های تحت تحریم» حمایت کردند.

گونزالس در این خصوص تصریح کرد: «ما باید تضمین کنیم که این بند (معافیت‌های بشردوستانه) قابل استناد است و اینکه کشور‌ها و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی‌کننده می‌توانند از این بند استفاده کنند و اینکه همه بتوانند ابزارآلات لازم برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر را در اختیار داشته باشند».

وزیر خارجه اسپانیا همچنین بر اهمیت حمایت اروپا از کشور‌های بسیار آسیب‌پذیر به ویژه در آفریقا و آمریکای لاتین و به طور خاص ونزوئلا و کشور‌های همسایه آن که حجم زیادی از پناهجویان را پذیرفته‌اند، تأکید کرد.

علیرغم فشار‌های جامعه بین‌الملل به آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشور‌ها از جمله ونزوئلا در پی شیوع ویروس کرونا، واشنگتن نه تنها حاضر به لغو تحریم‌های خود نشده است بلکه در برخی موارد، تحریم‌های خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است.

با اینحال، اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده است که تحریم‌ها نباید در مسیر مقابله با ویروس کرونا مانع‌تراشی کند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تصریح کرده‌اند که اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشور‌های تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
0
تحلیل های سیاسی از مسایل روز واضح شفاف پرداخته شود بهتره میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار