کد خبر: 996862
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
در واکنش به تحرکات مشکوک پنتاگون
در پی جابه‌جایی مشـــکــوک امریکایی‌ها در خاک عراق و ادعای مقامات واشنگتن به آماده شدن برای حمله احتمالی به مواضع بسیج مردمی عراق، نیرو‌های مقاومت با هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی واشنگتن، اعلام کردند که سفارت و مواضع امریکا در تیررس موشک‌های حشدالشعبی قرار دارند که اگر امریکایی‌ها دست از پا خطا کنند، این مناطق را به خاکستر تبدیل می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که جهان روی مبارزه و مهار همه‌گیری ویروس کرونا متمرکز شده است، تحرک‌های نظامی مشکوک امریکا در عراق بار دیگر تشدید شده است؛ اقدامی که از وقوع سناریو‌های خطرناک حکایت دارد. امریکا در روز‌های اخیر برخی پایگاه‌های خود را در عراق به نیرو‌های ارتش این کشور تحویل داد و همه نیرو‌های خود را در پایگاه‌های عین‌الاسد و حریر که امنیت بیشتری دارند، منتقل کرده است. برخی رسانه‌ها و مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند که با توجه به آماده شدن گروه‌های حشدالشعبی برای حمله به مواضع امریکا در عراق، خود را برای حملات پیش‌دستانه علیه بسیج مردمی آماده می‌کنند. تحرکات مشکوک امریکا برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت، هشدار شدیداللحن فرماندهان مقاومت را در پی داشته است و گروه‌های مختلف حشدالشعبی اعلام کردند که اقدام نظامی امریکا بی‌پاسخ نمی‌ماند. به گزارش شبکه السومریه نیوز، گروه عصبه الثائرین وابسته به حشدالشعبی روز جمعه در پیامی با انتشار تصاویری از سفارت امریکا نوشت: «سفارت امریکا در بغداد زیر نظر ما و در تیررس موشک‌های ماست و اگر بخواهیم آن را به خاکستر تبدیل می‌کنیم. پیش از این نیز ما را آزموده بودید و دقت ضربات ما را تجربه کردید. این اقدام گروه مقاومت عراق در تصویربرداری دقیق از سفارت امریکا، شکست اطلاعاتی بزرگ واشنگتن به شمار می‌رود». گردان‌های حزب‌الله هم که دشمن درجه یک امریکا در عراق به شمار می‌رود، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نسبت به هرگونه تجاوز علیه مردم عراق هشدار داد. به گزارش شبکه المیادین، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما ماهیت جنایتکارانه دولت ترامپ را می‌شناسیم. ما براساس وظیفه دینی و نه به درخواست هیچ طرف دیگری به جنگ می‌پردازیم. اگر نیرو‌های امریکایی همچنان به عقب‌نشینی خود از عراق ادامه دهند آن‌ها را هدف قرار نمی‌دهیم». روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته گزارش کرد: «پنتاگون به فرماندهان نظامی دستور داده برای تشدید جنگ در عراق و عملیات علیه حزب‌الله برنامه‌ریزی کنند». در همین راستا، گابریل صوما، مشاور ترامپ روز پنج شنبه در سخنانی مدعی شد که واشنگتن قصد دارد برخی مواضع حشدالشعبی را هدف قرار دهد.

مقامات کاخ سفید در ماه‌های اخیر بار‌ها نیرو‌های حشدالشعبی را به حملات به پایگاه‌های امریکایی در عراق متهم کرده‌اند و به همین منظور حملاتی را به مواضع گروه‌های حشدالشعبی انجام داده‌اند. مقامات واشنگتن با متهم کردن گردان‌های حزب‌الله به آمادگی برای حملات به نیرو‌های امریکایی، تلاش می‌کنند به این بهانه ضرباتی را به حشدالشعبی وارد کرده و توان نظامی این نیرو‌ها را تضعیف کنند، این تلاش‌های امریکا در حالی است که حشدالشعبی روز به روز قدرتمندتر از گذشته می‌شود و توان موشکی این گروه‌ها به کابوسی برای دولتمردان واشنگتن تبدیل شده است. در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که امریکا خود را برای اجرای کودتای نظامی در عراق و روی کار آوردن دولتی وابسته به خود آماده می‌کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد امریکا با نشان دادن چنگ و دندان خود به دنبال مرعوب ساختن دولت، ارتش و نیرو‌های مردمی عراق و منصرف کردن آن‌ها از اجرای مصوبه اخراج نظامیان امریکایی است و چنین تحرکاتی را می‌توان در چارچوب جنگ روانی ارزیابی کرد، چرا که نیرو‌های مردمی هشدار داده‌اند که به هرگونه اقدام احتمالی ارتش امریکا پاسخ کوبنده خواهند داد. فرماندهان بسیج مردمی عراق بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورتی که امریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، برای بیرون راندن اشغالگران به زور متوسل خواهند شد.

تحرکات جدید امریکا در عراق در زمانی انجام شده است که مطابق آمار‌های معتبر جهانی، امریکا با ثبت ۲۵۰ هزار مبتلا، رتبه یک شمار مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان در اختیار دارد و ناکارآمدی دولت ترامپ برای مقابله با این ویروس کُشنده در عمل اثبات شده و انتقاد‌های زیادی را در داخل این کشور در پی داشته است. به همین خاطر، ترامپ با نقل و انتقالات نظامی در عراق در شرایط کنونی تلاش دارد افکار عمومی را از وضعیت شکننده امریکا در مقابل ویروس کرونا منحرف سازد.

تثبیت حضور با پاتریوت
درحالی که پارلمان عراق به دنبال بیرون راندن امریکایی‌ها از خاک عراق است، واشنگتن نه تنها قصد ندارد به این طرح تمکین کند بلکه به دنبال تثبیت جای پای خود در عراق است. بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیرو‌های امریکایی در سخنانی گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت در حال انتقال و استقرار در عراق هستند، ولی از اطلاع رسانی وضعیت استقرار آن‌ها به دلایل امنیتی خودداری خواهد شد». به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، اوربان در بیانیه‌ای نوشت: «همان‌طور که ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام در نشست خبری در ۱۳ مارس گفت، امریکا در حال انتقال سیستم‌های دفاعی به عراق جهت محافظت از عراقی‌ها، ائتلاف و نیرو‌های امریکایی از تهدیدات هوایی موجود در پایگاه‌های عراق است که میزبان نیرو‌های ائتلاف هستند». وی افزود: «مهم است که متذکر شوم حملات مکرر به پایگاه‌های عراقی که نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود، تاکنون منجر به کشته و مجروح شدن شماری از نیرو‌های عراقی، ائتلاف و نظامیان امریکایی شده است». استقرار سامانه‌های پاتریوت در عراق پس از حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در سال گذشته در دستور کار کاخ سفید قرار گرفت تا به ادعای امریکایی‌ها، بتواند در صورت لزوم از نیرو‌های این کشور در برابر حملات گروه‌های مقاومت دفاع کند.

تلاش واشنگتن برای استقرار چنین سامانه موشکی واکنش تند مقامات عراقی را در پی داشته است. کریم علیوی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق ضمن درخواست از دولت این کشور مبنی بر اعلام جزئیات مربوط به سامانه پاتریوت، استقرار این سامانه در خاک عراق را نوعی تجاوز به حاکمیت این کشور خواند. عضو کمیته امنیت و دفاع عراق در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» گفت: «تصمیم اخراج نیرو‌های خارجی از جمله امریکا بازگشت‌ناپذیر است. این تصمیم اراده عراقی‌ها در واکنش به جنایت‌های واشنگتن و دخالت‌های آشکار آن‌ها در امور داخلی عراق و همچنین حمله‌های مکررشان به حشدالشعبی و فرماندهان آن را نشان می‌دهد.»

بلاتکلیفی بر سر نخست‌وزیر
تحرکات مشکوک امریکا در عراق علاوه بر تمرکز برای مقابله با حشدالشعبی، هدف دیگری هم دارد که به تعیین نخست‌وزیر مربوط می‌شود و واشنگتن در این زمینه کارشکنی می‌کند. ائتلاف پارلمانی الفتح روز جمعه اعلام کرد که گروه‌های شیعه عراق هنوز برای نامزد جایگزین عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف به توافق نرسیده‌اند. مأمور شدن الزرفی به تشکیل دولت انتقالی از سوی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق موجی از مخالفت شدید را در میان گروه‌های سیاسی شیعه برانگیخته است. مخالفت‌ها علیه این اقدام برهم صالح همچنان در بین شیعیان به ویژه دو ائتلاف عمده و بزرگ الفتح به رهبری هادی العامری و دولت قانون به ریاست نوری المالکی با شدت ادامه دارد. به گزارش روزنامه بغدادالیوم، عدی شعلان، عضو ائتلاف الفتح دیروز گفت که سازوکاری که رئیس‌جمهور برای مأمور کردن شخصیت جنجالی اتخاذ کرده مورد تأیید گروه‌های اکثریت شیعی نیست که این به منزله خیانت به سهمیه و حق قانونی توافقی است که فرایند سیاسی عراق در سال ۲۰۰۳ آن را به شیعیان واگذار کرد. محمد البلداوی دیگر نماینده ائتلاف پارلمانی الفتح نیز اعلام کرده است: «همه دلایل عزل رئیس‌جمهور آماده و تهیه شده است». برخی مقامات واشنگتن گفته‌اند با توجه به اینکه الزرفی تابعیت امریکایی دارد می‌تواند منافع واشنگتن در عراق را بیش از هر فرد دیگری تأمین کند. دولت امریکا قصد دارد فردی وابسته به خود را در بغداد روی کار بیاورد تا بتواند از این مسیر برنامه‌های نیمه‌تمام خود را محقق کند، اما گروه‌های مقاومت در پارلمان عراق، با نخست‌وزیری شخص مورد تأیید واشنگتن به شدت مخالف هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار