کد خبر: 996851
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
نگاهی به تلاش مشکوک برخی از مدیران سابق و فعلی فدراسیون فوتبال برای تعلیق فوتبال
تلاش مشکوک برخی از مدیران سابق و فعلی فدراسیون فوتبال برای تعلیق فوتبال، نشان از قربانی شدن منافع ملی فوتبال به پای منافع باندی دارد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: نه منافع ملی می‌شناسند و نه منافع فوتبال، وقتی احساس خطر کنند و جایگاه‌شان به خطر بیفتد قلم به دست می‌گیرند یا بلیت سفر رزرو می‌کنند تا هر جا دست‌شان رسید؛ می‌خواهد کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد یا فدراسیون جهانی فوتبال، آمار بدهند و چوب تعلیق را بالای سر فوتبال ایران بلند کنند، چوبی که در نهایت می‌خواهد حکم به ماندن‌شان بدهد یا نقشه‌های‌شان را مرحله به مرحله جلو ببرد و منافع‌شان را تضمین کند. این حکایت برخی گروه‌ها و افراد در فوتبال کشورمان است.

آمار دادن به فیفا برای دور زدن قانون
در همین دو سال اخیر در دو مورد شاهد بودیم که تشنگان قدرت در فدراسیون فوتبال که بیش از یک دهه است پست‌های فوتبالی را سفت چسبیده‌اند، وقتی دیدند قرار است دست‌شان از فوتبال قطع شود با نامه‌نگاری و رفتن به سفر‌های از پیش تعیین شده به مالزی و زوریخ سعی کردند با اطلاعات غلط دادن و آوردن سایه تعلیق بالای سر فوتبال، منافع خود را پیش ببرند، آن‌هم با به میدان آوردن شیخ سلمان بحرینی و اینفانتینوی ایتالیایی.

سال ۹۷ در بحبوحه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بود که خبر آمد بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال که با توجه به این قانون باید ساک‌شان را می‌بستند و کلید اتاق‌شان را تحویل می‌دادند، پای فیفا را به این ماجرا کشانده‌اند و به فدراسیون جهانی فوتبال نامه زده‌اند که در ایران قرار است دولت در فوتبال دخالت کند و آن‌ها باید بروند. چنین ترفندی بود که سال گذشته در یک سفر از پیش تعیین نشده اینفانتینو به ایران آمد، سفری هدفمند که پشت پرده آن تلاش بازنشسته‌های فدراسیون برای دادن این هشدار به نمایندگان مجلس بود که در صورت اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، فوتبال با توجه به دخالت نهاد‌های حاکمیتی تعلیق خواهد شد.

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس اواخر سال گذشته در مصاحبه‌ای از ترفند بازنشسته‌های فوتبال، این‌چنین پرده برداشته بود: «هیئت‌رئیسه کلیپ خداحافظی تهیه کردند که پخش نشد. قصد داشتند این کلیپ را در اختیار فیفا بگذارند و بگویند که عده‌ای دارند عزل می‌شوند. یک متن اطلاعیه از سوی رئیس و هیئت‌رئیسه برای فیفا به همراه این کلیپ بود، در اعتراض به این اتفاقات و خداحافظی هم در آخر ویدئو داشتند. قرار بود یک دوره‌ای به خارج از کشور سفر کنند و این کلیپ پخش شود.» این نماینده مجلس آخرین سفر رئیس فیفا به تهران در آبان ۹۷ را هم حربه تاج و سایر بازنشسته‌ها برای ماندن عنوان کرده بود: «در آن سفری که رئیس فیفا به تهران آمد و یک گفت‌وگوی سفارشی به نفع آقایان توسط عادل فردوسی‌پور با اینفانتینو انجام پذیرفت؛ هفت دقیقه آن صحبت‌های رئیس فیفا درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان بود. این برای ما یک علامت سؤال بزرگ بود. گفت‌وگوی رئیس فیفا کاملاً یک گفت‌وگوی سفارشی بود که از برنامه ۹۰ هم پخش نشد، چون کاملاً جانبدارانه و علیه کانون پارلمان ایران بود.»

راپورت به فیفا برای تمدید ماندن
زمستان امسال هم در روز‌هایی که مهدی تاج به دلیل ناراحتی قلبی از فدراسیون فوتبال استعفا داد و برگزاری مجمع انتخاباتی زودهنگام فدراسیون فوتبال کلید خورد، بار دیگر مدیرانی که منافع‌شان را با برگزاری انتخابات در خطر می‌دیدند، این‌بار هم با آمار دادن به فیفا و پررنگ کردن ماجرای دخالت دولت در فوتبال، پروژه تعلیق فوتبال را کلید زدند. در همین راستا بود که بهمن‌ماه گذشته یکی از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال در یک سفر از پیش تعیین نشده به بهانه مذاکره با فیفا برای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در فدراسیون جهانی فوتبال به زوریخ رفت. سفری که گفته می‌شود در راستای حساس کردن فیفا و تعلیق فوتبال و عقب انداختن انتخابات انجام شد.

چند هفته پس از این سفر بود که فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال با ایراد گرفتن به اساسنامه فدراسیون و غیرقانونی دانستن آن، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در ۲۵ اسفند را غیرقانونی اعلام و تأکید کرد که تا اصلاح نشدن اساسنامه، انتخابات نباید برگزار شود. سرانجام با فشار فیفا که با حساس کردن این نهاد از سوی داخلی‌ها برای ماندن بیشتر در فوتبال صورت گرفته بود، انتخابات فدراسیون تا اصلاح اساسنامه به تعویق افتاد.

کشاندن پای AFC برای بازگشت دوباره
در چنین شرایطی باز هم به نظر می‌رسد بار دیگر با به خطر افتادن منافع برخی از مدیران سابق و فعلی فدراسیون فوتبال، دوباره این گروه‌ها با چوب تعلیق و با حساس کردن و راپورت دادن به نهاد‌های بین‌المللی فوتبال به دنبال منافع خودشان هستند. این‌بار انتخاب محمدمهدی نبی به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و برکناری ابراهیم شکوری سبب شده آن‌ها از این تصمیم برای رسیدن به منافع خود استفاده کنند و پروژه تعلیق فوتبال برای سومین بار در یک سال و نیم اخیر کلید بخورد. در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است که این نهاد منابعی در دست دارد که جلسه انتخاب نبی با توجه به تشریفات مورد نیاز اداری به صورت قانونی برگزار نشده که صورتجلسه آن مورد تأیید باشد. همچنین انتخاب نبی با توجه به عضویت او (در زمان جلسه) در هیئت رئیسه باشگاه پرسپولیس تخلف ارزیابی شده است.

هرچند فدراسیون فوتبال با تکذیب ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا بر قانونی بودن انتخاب نبی و استعفای او از هیئت مدیره پرسپولیس تأکید کرد، اما پشت پرده چنین نامه‌نگاری عجیبی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره انتصابات داخلی فدراسیون به گروه‌هایی برمی‌گردد که در داخل و خارج فدراسیون به دنبال تعلیق فوتبال و رسیدن به منافع‌شان هستند.

علاوه بر این شنیده می‌شود در این زمینه مهدی تاج هم با چنین ترفندی و آماده کردن بستر تعلیق فوتبال به دنبال بازگشت دوباره است. در این زمینه گفته می‌شود با تلاش تاج، او به دنبال از بین بردن مشروعیت هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است تا با خبررسانی از داخل به AFC، فیفا و صدور حکم تعلیق عملاً زمینه را برای بازگشت خود فراهم کند. اعضای کمیته انتقالی باید مورد تأیید فدراسیونی جهانی قرار بگیرند و تاج به عنوان رئیس مستعفی و نایب‌رئیس کنفدراسیون شانس اول ریاست این کمیته با حمایت برون‌مرزی محسوب می‌شود! هرچند به نوشته یکی از خبرگزاری‌ها با وحدت اعضای هیئت‌رئیسه تیر حامیان تاج و تعلیق به سنگ خورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار