کد خبر: 996340
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
حاشیه‌های کرونا می‌تواند چشم ما را به سمت واقعیت‌ها باز کند
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است ما بتوانیم به دور از ذهنیت‌ها و قالب‌های مرسوم به آنچه که اکنون در دنیا و از جمله در کشور ما می‌گذرد نگاه بیندازیم. با وجود آن که کسی مدعی نیست آنچه ایرانی‌ها چه در قالب ملت و چه در حوزه حاکمیت رفتار می‌کنند کاملا مبرا از هر عیب و ایرادی است، اما کافی است آن عینک‌های اغراض – چه غرض‌های مثبت و چه غرض‌های منفی – را کنار بگذاریم و با واقعیتِ آنچه که هست مواجه شویم.
حسن فرامرزی
یک: اگر بخواهیم با خط کش قضاوت‌های خودتحقیرکنانه و غیر منصفانه‌ای که در آن ایران و ایرانی بودن همواره در کفه سبک ترازو قرار می‌گیرید و اروپایی بودن در آن کفه سنگین، به داستان این روز‌ها نگاه کنیم باید تصاویر غارت فروشگاه‌ها و قحطی مواد غذایی در ایران و آرامش نسبی در خرید از فروشگاه‌های اروپایی را تجسم کنیم چرا که ایران چندین دهه است گرفتار فضای تحریم و چند سالی است که در گیر و دار فشار مضاعف و باورنکردنی تشدید تحریم از سوی هیات حاکمه جدید و پدیده‌های نوظهور سیاست امریکا و البته همراهی اروپایی‌ها با این سیاست‌های غیر انسانی است از سوی دیگر ما سال هاست در همین شبکه‌های اجتماعی، شاهد قضاوت پرتکرار و پربسامدی هستیم، قضاوتی که در آن اروپایی‌ها و ملل دیگر، همواره پیشتاز رفتار‌های متین و موقرانه هستند ملت‌ها و دولت‌هایی که مهد مدیریت برتر، قابل دفاع و رشک برانگیز هستند و در آن سو یعنی سمت ایران چه رفتار‌هایی در انتظار ماست؟ آنچه در فرهنگ، جامعه، سیاست و ساحت‌های دیگر در انتظار ماست از قبل معلوم است. کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بزنیم تا ببینیم درباره ایران چه داوری‌هایی صورت می‌گیرد.

دو: همه گیر شدن ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن شاهدی در پیش ماست که نشان می‌دهد تا چه اندازه این نوع قضاوت‌ها مبنای درستی دارند. تصاویر رسانه‌های خارجی از غارت فروشگاه‌ها در کشور‌های صنعتی و پیشرفته اروپا به ویژه در فرانسه، آلمان و انگلیس و جنگ شهروندان بر سر یک بسته دستمال توالت، ضعف مشهود در اروپا و آمریکا برای سامان دهی و رسیدگی به وضعیت بیماران و کمبود باورنکردنی ساده‌ترین اجناس از جمله وسایل بهداشتی و مراقبتی در این کشور‌ها غیر قابل انکار است. خوشبختانه امروز اخبار رسانه‌های خارجی به وفور در دسترس ماست. دیگر این طور نیست که یک شهروند ایرانی بگوید آنچه در رسانه ملی درباره اخبار کشور‌های اروپایی و آمریکا گفته می‌شود یک سویه و جانبدارانه است. کافی است کسی صفحه اینستاگرام خود را باز کند و در کم‌تر از چند دقیقه به اخبار تایم، نیویورک تایمز، واشنگتن پست و سی ان ان و بسیاری از نشریات، خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌های خارجی دسترسی آنلاین داشته باشد حتی اگر این شهروند مسلط به زبان خارجی نباشد می‌تواند با استفاده از ابزار ترجمه در جریان کلیات و محتوای اصلی آن خبر قرار گیرد.

سه: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است ما بتوانیم به دور از ذهنیت‌ها و قالب‌های مرسوم به آنچه که اکنون در دنیا و از جمله در کشور ما می‌گذرد نگاه بیندازیم. با وجود آن که کسی مدعی نیست آنچه ایرانی‌ها چه در قالب ملت و چه در حوزه حاکمیت رفتار می‌کنند کاملا مبرا از هر عیب و ایرادی است، اما کافی است آن عینک‌های اغراض – چه غرض‌های مثبت و چه غرض‌های منفی – را کنار بگذاریم و با واقعیتِ آنچه که هست مواجه شویم. اساسا ما نمی‌خواهیم حتی به عنوان یک ایرانی بودن و از سر تعصب به دیده اغماض به چالش‌های رفتاری مان نگاه کنیم با این حال حتی اگر کاملا به واقعیت وفادار بمانیم انصاف خواهیم داد که ایرانی‌ها چه در بسیج همگانی امکانات و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور به ویژه ظرفیت‌های نهاد‌های غیر دولتی و حاکمیتی بسیار موفق‌تر عمل کرده اند. از آن سو با وجود آن که مدام گفته می‌شود ایرانی‌ها انسجام و وحدت ملی ضعیف تری در قبال ملل پیشرفته و به اصطلاح جهان اول دارند، اما آنچه در عمل شاهدیم این است که ایرانی‌ها با آرامش بسیار بیشتری با وقوع بحران کرونا برخورد داشتند. کافی است نگاهی به وضعیت مواد غذایی و مصرفی در فروشگاه‌های کلانشهر‌ها و شهر‌های کشور بیندازیم که با وجود تحریم، وقوع کرونا و ترس آفرینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اما الگوی مصرف مردم تغییر چندانی نکرده است شاهد این مدعا آرامشی است که در فروشگاه‌ها و مراکز خرید مواد غذایی و بهداشتی وجود دارد.

چهار: ما عبور از بحران کرونا را مدیون هزاران و میلیون‌ها انسان متوکل و معنوی هستیم که در عمل نشان داده اند ایمان آن‌ها به لطف، دستگیری و عنایات پروردگار یک ایمان لفظی و شعاری نیست. مطمئن باشید اگر در میان ایرانی‌ها انسان‌های مومن و متوکل جایی نداشتند و ما با انسان‌هایی پر از ترس، اضطراب و استرس مواجه بودیم رفتار جمعی ایرانی‌ها بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. فراموش نکنیم که ما در میانه یکی از بیرحمانه‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های طول تاریخ علیه یک ملت و حاکمیت هستیم. فراموش نکنیم ما امروز در برابر یکی از غیر انسانی‌ترین و غیر اخلاقی‌ترین هیأت‌های حاکمه در دنیا قرار داریم، دولتی که توحش را به آن جا رسانده که حتی در بحبوحه یک بحران جمعی که جان میلیون‌ها انسان را هدف قرار داده است از لغو تحریم‌ها به ویژه در حوزه دارو و غذا عقب نشینی نمی‌کند و از این رو متهم به ترور و کشتار دسته جمعی است با این همه و با وجود این همه بحران، امروز شاهد آن هستیم که چه آرامشی بر فضای خرید به ویژه اقلام خوراکی در کشور مستولی است، امروز شاهد هستیم که تا چه اندازه ظرفیت‌های همدلی از سوی خیرین، نهاد‌های غیر دولتی و حاکمیتی برای عبور از تنگنای این روز‌ها فعال شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار