کد خبر: 996322
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
کشور‌های دنیا روش‌های جالبی را برای مقابله با کووید ۱۹ برگزیده اند که سنگاپور با تجربه گذشته خود انگلستان با ابتلای دسته جمعی و کره جنوبی با واگذاری اوراق قرضه در برابر کرونا صف آرایی کرده اند
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: تقریبا همه کشور‌های دنیا در مقابله با ویروس کرونا استراتژی یکسانی را برگزیده اند و آن جلوگیری از شیوع این ویروس است. بریتانیا می‌خواهد راه دیگری را پیش گرفته و استراتژی ابتلای دسته جمعی به ویروس را برای مصون کردن مردم در مقابل آن، دنبال کند. این راهبرد می‌گوید شیوع ویروس را مدیریت کنیم تا مردم در مقابل آن مقاوم شوند.

انگلستان

موضع دولت انگلستان آن است که اگر محدودیت‌ها را زودتر از موقع به اجرا بگذارد، مردم پس از گذشت مدتی دلزده و خسته می‌شوند و آن محدودیت‌ها را رعایت نخواهند کرد. این استراتژی چنین است که مقامات بهداشتی این کشور حتی ایزوله کردن افراد مسن را هم هنوز زود می‌دانند. این استراتژی ریسک مبتلا شدن چهل میلیون نفر به ویروس کرونا را می‌پذیرد.

پرفسور کریس ویتی و سر پاتریک والانس، صاحبان این استراتژی بزودی مدل‌های کامپیوتری استراتژی خود را منتشر خواهند کرد. البته دویست و سی دانشمند رشته‌های مختلف علیه این استراتژی و ریسک‌های آن به دولت نامه نوشته اند.

فارغ از این که کدام یک از دو راهبرد صحیح است، اتخاذ این شیوه‌ی مدیریت از طرف دولت بریتانیا درس‌های آموزنده و شگفتی دارد: اول این که دولت و نظام پزشکی برای اتخاذ راهبردی کاملا متفاوت با دنیا و کاملا جسورانه و تجربه نشده در مورد این ویروس تا چه حد به خود و نظام درمانی کشور اعتماد دارد.

دوم این که دولت تا چه حد از رابطه خود با مردم و سرمایه‌ی اجتماعی نهاد دولت در بریتانیا مطمئن است که می‌خواهد این مسیر، حداقل از نظر سیاسی بسیار پر ریسک را، انتخاب کند، بعید است سیاستمداران هیچ کشور در حال توسعه‌ای از سرمایه اجتماعی کافی برخوردار باشند و جرات کنند چنین راهبردی را برای مقابله با بزرگترین چالش دوران خود برگزینند.

آمریکا

در حالی که مقامات برخی کشور‌ها از جمله آمریکا با لفاظی در تلاش هستند درباره وضعیت انتشار ویروس کرونا و نحوه مدیریت کشورشان در مواجه با این بیماری سیاه نمایی کنند، گزارش رسانه‌های جهانی از شیوع کرونا در آمریکا نشان می‌دهد که متأسفانه مردم این کشور در آستانه یک فاجعه قرار گرفته اند که با پنهان کاری دولت آمریکا در جهان انعکاس پیدا نمی‌کند.

نشریه آمریکایی خط بهداشت (health line) اشاره به این که در سال ۲۰۰۹ نیز جمعیت مبتلایان به آنفولانزا در آمریکا ۷میلیون نفر تخمین زده شده بود، نوشته است که جمعیت ۲۹میلیونی کارمندان و کارگران در آمریکا موجب شیوع گسترده کرونا خواهند شد.

خبرگزاری ”رویترز“ از پنهان کاری و بی توجهی دولت آمریکا نسبت به شیوع ویروس کرونا پرده برداشته است و نوشته است که دولت فدرال کمتر از ۱۰ درصد از ماسک‌های محافظ مورد نیاز برای محافظت از کارمندان و مردم را در اختیار دارد.

واشنگتن هنوز بودجه کافی را برای حمایت از بخش‌های بهداشتی در نظر نگرفته و به اذعان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مبلغ درخواستی ترامپ بسیار اندک است. ایالات متحده با لجبازی هفته‌های گذشته را برای پیشگیری از دست داده است. اکنون نیز گرچه مقامات بهداشت آمریکا ۱۳۰۰ مورد ابتلا را تأیید کرده اند، اما به اذعان کارشناسان هیچ راهی برای دانستن رقم واقعی ندارند.

سنگاپور

کشور سنگاپور تجربیات بسیار مفیدی را در مواجه با بیماری‌های واگیر دار داشته است به طوریکه وقتی درگیر بیماری سارس شده و ویروس مذکور سراسر چین را فرا گرفته بود که این موجب اندوخته شدن تجربیات فراوان شد.

در سنگاپور به این نتیجه رسیدند که باید بر روی آینده برای کاهش هزینه‌های اقتصادی ناشی از تکرار مجدد چنین بیماری واگیرداری سرمایه گذاری کنند در همین راستا سنگاپور برای کنترل شرایط خود کنترل‌های جدیدی در رفت و آمد‌ها و همچنین زیرساخت‌های بهداشتی اعمال کرد و بار دیگر در سال ۲۰۰۹ با ویروس آنفولانزای H۱N۱ یا همان آنفولانزای خوکی به روبرو شد که در آن برحه سعی داشت از تجربیات اندوخته خود بهره ببرد.

این کشور برحسب تجربه تست‌های کویید-۱۹ را سریعا آغاز کرده و در موازات آن تولید تجهیزات لازم برای این تست‌ها را به سرعت افزایش داد، همچنین کنترل‌های شدیدی را بر ورود و خروج‌های بین المللی اعمال کرد (به طوری که سازمان بهداشت جهانی مخالف این اقدام است) و در نهایت این دولت تست و یا درمان کووید ۱۹را رایگان اعلام کرد (درصورتی که معتقدان به بازار آزاد این کار را نفی می‌کنند).

دولت سنگاپور پیش از حضور مردم در اغلب ساختمان‌های تجاری، مدارس و یا ورزشگاه‌ها دمای بدن آنان را کنترل می‌کند، زیرا تب یکی از اصلی‌ترین علایم ابتلا به کویید-۱۹ است و همچنین جهت تشویق مردم به خانه نشینی و رعایت حال افراد فاقد شغل به آنان یارانه پرداخت می‌کند و در مقابل افرادی که به قوانین احترام نمی‌گذارند را به شدت جریمه می‌کند تا بخشی از هزینه‌ها را از این طریق تامین کند و دچار کسری بودجه فراوان نشود.

یکی دیگر از تدابیر دور نگه داشتن کادر پزشکی از یکدیگر و جداسازی فیزیکی برای بیماران مختلف می‌باشد که باعث کاهش شیوع بیماری شود و جالبتر آنکه به گفته یک محقق سنگاپوری ما کار متفاوتی انجام نمی‌دهیم، بلکه آن را به نحو احسن انجام می‌دهیم.

کره جنوبی

دولت کره جنوبی در اقدامی دستگاه جی پی اس به مبتلایان متصل کرده است که به همگان اجازه می‌دهد از طریق یک اپلیکیشن، نقشه حرکت آن‌ها را بدون این که بدانند آن‌ها کیستند ببینند و با مردم عادی در تماس نباشند، البته این اقدام واکنش‌هایی منفی مبنی بر آزادی حقوق شهروندان را به دنبال داشته است.

این کشور قرار است با واگذاری اوراق قرضه که آن را از طریق تزریق نقدینگی و کمک به بنگاه‌های اقتصادی تامین خواهد نمود، بار اقتصادی وارد بر مردم را کنترل کند همچنین قرار است بخشی از هزینه‌های خود را برای تقویت سیستم بهداشتی واگذار نماید و بخش دیگری نیز برای توسعه کسب و کار‌های کوچک هزینه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار