کد خبر: 996035
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
توسط سازمان فضایی ایران منتشر شد
سازمان فضایی ایران نقشه نرخ پیشرفت انتشار ویروس کرونا و پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به این بیماری را به تفکیک استان بر مبنای داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور منتشر کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: گزارش نرخ پیشرفت ویروس کرونا که از سوی سازمان فضایی ایران منتشر شده به تفکیک استان‌ها مربوط به بازه زمانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ است.

این نقشه نرخ پیشرفت انتشار ویروس کرونا و شیب نمودار تغییرات تعداد مبتلایان را به تفکیک استان، بر اساس اطلاعات درج شده در مراجع رسمی کشورمان نشان می‌دهد.

نقشه پیشرفت و پراکندگی جغرافیایی «کرونا» در کشور
همانطور که مشاهده می‌شود، سرعت انتشار ویروس در استان‌های مختلف متفاوت است. استان تهران با نرخ ۱۴.۸۵ و استان کهکیلویه و بویر احمد با نرخ یک دهم (۰.۱) به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ‌های سرعت انتشار بیماری را داشته‌اند.

استان‌های قم، گلستان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی دارای نرخ رشد بالایی بوده که نیازمند رعایت هرچه بیشتر مردم این استان‌ها به توصیه‌های بهداشتی است.

گزارش زمان انتشار ویروس به تفکیک استان‌ها

نقشه پیشرفت و پراکندگی جغرافیایی «کرونا» در کشور
بر اساس این نقشه، استان قم اولین استانی است که درگیر این ویروس شده است. به صورت رسمی و بنا به گزارش وزارت بهداشت، در این استان در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ویروس کرونا مشاهده شد. استان بوشهر آخرین استانی بود که در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ یعنی حدود ۱۵ روز بعد از قم درگیر این ویروس شد.

بر اساس نقشه فوق در کلیه استان‌های ایران این ویروس انتشار داشته و حدود ۱۵ روز طول کشیده که این ویروس در تمامی استان‌ها منتشر شود. این امر نشان از سرعت بالای انتشار این ویروس دارد.

مطابق اطلاعات ارائه شده در این نقشه، به جز چند مورد استثنا، استان‌های نزدیک قم زودتر از استان‌های دورتر دچار این ویروس شده است. همانطور که مشاهده می‌شود مناطق شمالی کشور زودتر از سایر نقاط درگیر این ویروس شده و سپس به ترتیب مناطق غربی، شرقی و جنوبی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین حال این سازمان نقشه پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به ویروس کرونا در سطح کشور را با استفاده از تکنیک‌های زمین آمار و به روش محاسبه وزن دهی معکوس فاصله (IDW) منتشر کرده است.

نقشه پیشرفت و پراکندگی جغرافیایی «کرونا» در کشور
همانطور که در این نقشه مشاهده می‌شود تمرکز مبتلایان به این ویروس در استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، قم، گیلان، البرز، سمنان و مرکزی است.

با توجه به سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور شناخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که پذیرای مبتلایان یا افراد مشکوک به به کرونا باشند نیز بسیار مهم است. براین اساس متخصصان حوزه سنجش از دور و اطلاعات مکانی، نقشه مراکز درمانی پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به ویروس کرونا را نیز تهیه کرده­‌اند.

با اضافه کردن نقشه این بیمارستان‌ها در گوگل مپ، کار برای شناسایی این مراکز بسیار راحت شده است.

نقشه پیشرفت و پراکندگی جغرافیایی «کرونا» در کشور
از طریق این لینک امکان دسترسی به این نقشه وجود دارد.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد: تنها راه شکست زنجیره انتشار این ویروس، ماندن در خانه است. پس در خانه بمانیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار