کد خبر: 995922
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
تحولات اخیر در شمال سوریه از جمله تحرکات تروریست‌ها در این منطقه و تردید‌ها درباره اراده ترکیه برای بازگشایی مسیر حلب -لاذقیه، عملاً آتش‌بسی را که به تازگی میان رؤسای جمهور ترکیه و روسیه منعقد شد در آستانه نابودی قرار داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: حدود دو هفته از توافق میان رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین برای برقراری آتش‌بس در ادلب می‌گذرد. با این حال، گزارش‌ها از ادامه اقدام ترکیه در تسلیح تروریست‌ها حکایت دارد. منابع نزدیک به شبه‌نظامیان فیلق‌الشام که بنابر نوشته روزنامه الوطن سوریه زیر چتر حمایت ترکیه قرار دارند، به این روزنامه گفتند که گروه‌های وفادار به القاعده به ویژه جبهه النصره و سازمان‌های تکفیری در قالب انصارالتوحید، حراس‌الدین، انصارالاسلام و انصارالدین از نظر تعداد و اسلحه در روز‌های اخیر قدرتمندتر شده‌اند. این در حالی است که تجهیزات نظامی به دست آمده از تروریست‌ها از زمان آتش‌بس، فقط از مرز‌های ترکیه وارد شده است و مقامات ترکیه در ادلب از ورود این سلاح‌ها آگاه بودند و در واقع آنان ورود اسلحه و مهمات را برای تروریست‌ها تسهیل می‌کنند. همچنین بسیاری، قصد ترکیه به منظور بازگشایی جاده حلب - لاذقیه و تردد در آن را به دیده تردید می‌نگرند. در همین زمینه کارشناسان نظامی به روزنامه الوطن گفتند که نخستین گشت مشترک ترکیه و روسیه در بزرگراه حلب - لاذقیه در نزدیکی سراقب که طبق توافق طرفین انجام شد، نشان داد که ترکیه علاوه بر وابستگی و وفاداری و پشتیبانی تروریست‌ها، نه‌تن‌ها تمایلی به بازگشایی این جاده ندارد بلکه از توانایی اجرایی کردن چنین طرحی هم برخوردار نیست.

آتش‌بس برای تسلیح تروریست‌ها
بنابر بیانیه اخیر وزارت امور خارجه روسیه، تشکیلات تروریستی به پشتوانه پشتیبانی از خارج از کشور و سوء استفاده از دوره آتش‌بس، خود را تسلیح و به ارتش سوریه حمله می‌کند. در این بیانیه تأکید شد که تروریست‌ها فقط دو گزینه پیش رو دارند؛ نخست نابودی در صورت مسلح بودن است یا اینکه طبق قانون به جنایات آن‌ها رسیدگی شود. پیش‌تر حرض‌المؤمنین که شامل گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه است در بیانیه‌ای مخالفت خود را با توافق روسیه و ترکیه با آتش‌بس در ادلب اعلام کرده بود. این گروه اعلام کرده که با نتایج تمامی نشست‌های سوچی، مسکو، آستانه و ژنو مخالف است و تأکید کرده که به مقابله با ارتش سوریه ادامه خواهد داد. آنکارا علاوه بر حمایت‌های یاد شده از تروریست‌ها، با استقرار یک مرکز دیده‌بانی در غرب استان حلب و تجهیزات نظامی از جمله خودرو‌های زرهی، تانک، توپخانه و کامیون‌های حمل نیرو که با عبور از مرز «کفرلوسین» در شمال استان ادلب وارد غرب استان حلب شدند، نشان داد که همچنان خواستار حضور در منطقه است. این تجهیزات در مقر تازه‌تأسیس در روستای «کفرنوران» در غرب حلب قرار داده شدند. ارتش ترکیه این مقر را با خاکریز و دیوار‌های بتن مسلح، حصارکشی کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار