کد خبر: 995921
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
امریکا درتلاش است نسخه جدیدی از حکومت فراگیری را که پنج سال قبل جان کری ایجاد کرد، پیش ببرد و البته نشانه‌های اولیه از سکوت مخالفان اشرف غنی، رئیس‌جمهور، به خصوص عبدالله عبدالله نمایان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در گفتگو با اشپیگل گفته که شرایط کنونی افغانستان خطرناک است و همزمان نگرانی‌های «عبدالله عبدالله» درباره روند انتخابات را «صحیح» خوانده است. لحن نرم خلیل‌زاد حاکی از تلاش او برای متقاعد کردن عبدالله به صرف‌نظر کردن از تحلیف خود است. خلیل‌زاد گفته که «مهم است بحران سیاسی کنونی در افغانستان به خشونت کشیده نشود»، زیرا به گفته او، خشونت احتمالی تأثیر منفی بر نیرو‌های امنیتی افغان، روند صلح و در مجموع بر افغانستان خواهد داشت. با این حال خلیل‌زاد به «اشپیگل» گفت که اگر اشرف غنی و عبدالله بتوانند روی دولتی فراگیر به رهبری غنی توافق کنند و اگر این دولت فراگیر بتواند با دیگر رهبران سیاسی تیم مذاکره‌کننده تشکیل دهد فرصت خوبی برای پیشرفت عمده در روند صلح وجود دارد. عبدالله عبدالله دست‌کم تا دیشب، واکنشی به سخنان خلیل‌زاد نشان نداده، ولی موضع‌گیری او درباره شیوع کرونا در افغانستان، حاکی از آمادگی تلویحی او برای نشان دادن نرمش است. عبدالله عبدالله دیروز در یک نشست خبری در قصر سپیدار به موضوع کرونا اشاره کرد که به گفته او، تاکنون ۲۲ مورد مثبت کرونا در افغانستان ثبت شده که احتمال افزایش این آمار نیز وجود دارد. عبدالله که پیش از این گفته بود این بار برخلاف انتخابات ۲۰۱۵ کوتاه نخواهد آمد، از احتکار مواد خوراکی از سوی عده‌ای از فروشندگان و تاجران انتقاد کرد و گفت که در چنین وضعیتی «نیازمند همبستگی و روحیۀ وطن‌دوستی هستیم.»‌عبدالله گفت: «توقع نداشته باشیم یک وزارت به تنهایی بتواند جلوی گسترش کرونا را بگیرد. در این زمینه نیازمند همبستگی ملی و توجه به پیام‌های نهاد‌های صحی هستیم.» همزمان، سخنان مشاور روابط عمومی رئیس‌جمهور افغانستان نیز که گفته «ارگ ریاست‌جمهوری مشغول بررسی فهرست پیشنهادی زندانیان است و به‌تدریج آنان را آزاد خواهد کرد»، نشان می‌دهد که او هم در حال نشان دادن نرمش در مورد آزادی زندانیان طالبان است. مشاور روابط عمومی رئیس‌جمهور افغانستان البته گفته که آزادی این زندانیان مشروط به آغاز گفتگو‌های بین‌الافغان و کاهش چشمگیر خشونت‌ها از سوی طالبان است و افزود: «فهرست زندانیان طالبان را مرور و ارزیابی می‌کنیم. مسئله ر‌هایی این زندانی موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به یک‌باره آن را انجام داد. آزادی ۵ هزار زندانی فرآیندی وقت‌گیر است.»

از طرف دیگر، گلبدین حکمتیار، رهبر «حزب اسلامی افغانستان» با بیان اینکه موافق اعلام حکومت موازی نیست، اما دولت «اشرف غنی» باید با دولتی جایگزین شود که مورد پذیرش همه احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان باشد، نشان داد که بحث‌ها درباره تشکیل حکومتی فراگیری، همانند سناریویی که جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا آن را اجرا کرد، در میان افغان‌ها در حال جدی شدن است. وی در گفتگو با «دیلی‌تایمز» اظهار داشت که تنها طالبان، دولت افغانستان و احزاب سیاسی باید در این مذاکرات شرکت کنند، اما «افرادی که در قدرت هستند به آسانی حاضر نخواهند شد، آن‌ها هراس دارند که پس از صلح دولت نیز تغییر کند.»

توافق، ضمیمه مخفی ندارد
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در بخش دیگری از گفتگو با اشپیگل، درباره گزارش‌ها درباره تشدید حملات در برخی مناطق افغانستان پس از توافق صلح امریکا و طالبان نیز گفته که قبول دارد سطح خشونت‌ها بسیار بالاست، ولی تأکید کرده که هیچ حمله‌ای علیه نیرو‌های ائتلاف صورت نمی‌گیرد.» او می‌گوید: «سطح خشونت‌ها در شهر‌ها به‌نسبت پایین است و بزرگراه‌های اصلی نیز مسدود نیستند؛ با این حال خشونت‌ها بسیار بالاست. ما برای کاهش بیشتر خشونت‌ها تلاش می‌کنیم.» وی با رد ضمیمه مخفی در توافقنامه و توافق پنهانی با طالبان نیز گفت: سند محرمانه‌ای درباره خروج وجود دارد، مثلاً ترتیب بسته شدن پایگاه‌های امریکا؛ سند دوم نیز درباره اجرای تعهدات طالبان در مبارزه با تروریسم و چگونگی ارزیابی پایبندی طالبان در این باره است. خلیل‌زاد در پرسشی درباره خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان نیز گفت: ما به اجرای توافق خود برای خروج تدریجی نیروهای‌مان متعهد هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار