کد خبر: 995920
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
رئیس‌جمهور عراق، استاندار پیشین نجف اشرف و دبیرکل حزب «الوفاء العراقیه» را مأمور تشکیل کابینه کرد، اما نخست‌وزیری او از همین ابتدا مشروط شده است. در حالی که تنش‌های بین امریکا و عراق روندی تصاعدی گرفته، گروه‌های سیاسی عراق می‌گویند تنها در صورتی از نخست‌وزیری الزرفی حمایت می‌کنند که متعهد شود مصوبه دو ماه پیش پارلمان عراق درباره خروج نیرو‌های امریکایی را عملی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری دیروز در واکنش به نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» اعلام کرد که رأی این ائتلاف به الزرفی در گرو آن است که وی اجرای برنامه پارلمان در خصوص اخراج نیرو‌های خارجی از عراق را تضمین کند. «کریم علیوی»، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در مصاحبه با المعلومه گفت: «ائتلاف الفتح و تمام گروه‌های سیاسی شیعه، اگر عدنان الزرفی اخراج نیرو‌های امریکایی از عراق را تضمین نکند، به کابینه او رأی نخواهند داد.» الفتح از «مرحله بسیار مهم و دشوار» بعد از مأمور شدن الزرفی صحبت کرده است.

واکنش حسن سالم عضو «فراکسیون صادقون» در ائتلاف پارلمانی «الفتح» از این هم تندتر بوده است. او انتخاب الزرفی را «شبیه شوخی» دانسته و گفته که این اقدام «خیانت به خون شهدا است». مأمور شدن الزرفی برای تشکیل کابینه عراق دیروز با یک روز تأخیر بعد از آن انجام شد که کمیته هفت‌نفره نمایندگان گروه‌های شیعی عراق روز دو شنبه نتوانستند بر سر انتخاب نام نامزد نخست‌وزیری توافق کنند. در حکمی که برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، با آن الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرده آمده است: «عدنان عبدخضیر عباس الزرفی نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه و معرفی وزرای خود و ارائه اسامی آن‌ها به پارلمان برای دریافت رأی اعتماد طی حداکثر ۳۰ روز پس از صدور این حکم است.»

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، برهم صالح پس از تفویض این حکم خطاب به الزرفی گفت: «عراق شایسته بهترین‌هاست و ملت آن فداکاری‌های بزرگی برای دستیابی به زندگی آزاد و با عزت و آینده‌ای درخشان و امیدبخش برای همه نسل‌ها کرده است.»

تهدید تلفنی پمپئو
انتخاب الزرفی برای تشکیل کابینه در شرایط خاص افزایش تنش‌ها با امریکا انجام شده است. بعد از دو بار حمله طی هفته گذشته و شنبه این هفته به پایگاه امریکایی التاجی در عراق، دیروز هم شبکه تلویزیونی المیادین از شلیک چند موشک به بخش امریکایی پایگاه بشکایه در جنوب بغداد خبر داد که البته هنوز رسماً تأیید نشده است. هرچند حشدالشعبی مسئولیت حمله به پایگاه امریکا را به عهده نگرفته، ولی امریکا در واکنش به حملات التاجی، چند پایگاه حشدالشعبی را در نقاط مختلف عراق هدف قرار داد، اقدامی که با واکنش تند گرو‌ه‌های سیاسی عراق روبه‌رو شد و دیروز هم وزارت خارجه عراق دو شکایت‌نامه جداگانه به سازمان ملل و شورای امنیت در اعتراض به حملات هوایی اخیر امریکا علیه نیرو‌های امنیتی عراق ارائه کرد. در حالی که گروه‌های عراق خواستار تسریع در اجرای مصوبه دو ماه قبل پارلمان عراق در مورد خروج نیرو‌های امریکایی هستند، دولت امریکا همچنان بر از مجاری غیر رسمی در حال افزایش نیرو است. منابع روس اوایل این هفته به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که امریکا لشکر ۱۰۱ هوابرد ملقب به «عقاب‌های غران» را برای عملیات ضربت هوابرد آموزش وارد عراق کرده است. همزمان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا روز دو شنبه در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت عراق هشدار داده که امریکا برای دفاع از نیرو‌های ائتلاف مبارزه با داعش اقدامات بیشتری صورت خواهد داد. به گفته مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، پمپئو تهدید کرده که امریکا حملات و تهدید علیه جان امریکایی‌ها را تحمل نمی‌کند و در صورت لزوم اقدامات بیشتری در دفاع از خود صورت می‌دهد.

تحرکات نظامی مشکوک امریکا
درحالی که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تنش‌ها در عراق هشدار داده، آن را موجب «نگرانی جدی» خوانده و از همه طرف‌ها خواسته فوراً به سوی تنش‌زدایی گام برداشته و مانع از کشتار، آسیب و نابودی بیشتر شوند، شدت هشدار مقام‌های عراقی نیز از جدی‌تر شدن تحرکات نظامی مخفی امریکا خبر می‌دهد. «سعد الکعبی» تحلیلگر سیاسی در گفتگو با پایگاه المعلومه، هشدار داد که امریکا از مقررات منع آمد و شد اعلام شده در عراق برای وارد کردن نیرو‌های اضافی به دو پایگاه عین‌الاسد و التاجی استفاده می‌کند: «فرودگاه عین الاسد در حال تدارک برای استقبال از بمب‌افکن «بی ۵۲» است و لذا رسیدگی به این موضوع و جلوگیری از آن ضروری است.» الکعبی همچنین گفت که استقرار جنگنده‌های بی-۵۲ امریکا «خطری بزرگ برای نیرو‌های امنیتی و کل عراق است چرا که ممکن است این بمب‌افکن به حملاتی علیه نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی در مناطق مختلف عراق اقدام کند.» صادق الحسینی از رهبران سازمان «بدر» عراق نیز گفته که «امریکا برای هدف قرار دادن مقر‌های حشدالشعبی، از مزدوران بومی و تکنولوژی خود مانند ماهواره و پهپاد استفاده می‌کند». وی تأکید کرد که امریکا ماهواره‌هایی را به کار گرفته است تا فعالیت حشدالشعبی را به عنوان یک گروه فعال و مهم در عراق رصد کند. همچنین «جاسم البخاتی» نماینده «جریان حکمت» عراق تحرکات اخیر امریکا و جایگزین کردن گروه‌های جنگی آن در داخل عراق، را نشان‌دهنده بروز نشانه‌های اشغال مجدد این کشور به دست امریکا خوانده و با اشاره به تماس تلفنی روز دو شنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه عراق با عبدالمهدی گفته که اگر نیرو‌های امریکایی در خاک عراق بار دیگر مورد حمله قرار گیرند، امریکا تدابیر بیشتری برای دفاع از نیرو‌های خود اتخاذ خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
0
قانون اساسی عراق باید اصلاح شود .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
0
البته نظارت و هدایت علما لازم است به مانند بحث جهاد و کلیت مصالح دین و جان و مال و عرض مسلمین و در شرایط حساس و مانند مقابله با معرفی این نامزد ناصالح نخست وزیری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار