کد خبر: 995673
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
رئیس علوم پزشکی استان اصفهان مطرح کرد:
دکترطاهره چنگیزبا بیان اینکه قرنطینه کردن نیازمند اعمال ضوابط نظامی و انتظامی است، گفت: استان اصفهان آلوده است، پیشگیری از سرایت آلودگی به افراد بیشتر در استان اصفهان یک مسأله مهم حفظ جان انسانها مطرح است و کنترل ورود و خروج خیلی کمکی به این موضوع نمی‌کند بلکه جابجایی در سطح استان و تماس با تعداد زیاد در سطح استان باید به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شیوع کرونا تمام جهان را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: کرونا یک بیماری نوپدید است و به همین دلیل رفتارها و عواقب پیش بینی نشده را نشان داده است، اصفهان بعد از قم و تهران و گیلان به این ویروس مبتلا شد و شیوع اپیدمی در این استان از شهرستان کاشان بوده است.

دکترطاهره چنگیزبیان کرد: سرایت پذیری بسیار زیاد این ویروس برای ما به این معنی است که استان اصفهان آلوده است، پیشگیری از سرایت آلودگی به افراد بیشتر در استان اصفهان یک مسأله مهم است، کنترل ورود و خروج خیلی کمکی به این موضوع نمی‌کند بلکه جابجایی در سطح استان و تماس با تعداد زیاد در سطح استان باید به حداقل برسد.

وی با اشاره به ضرورت پرهیز افراد از تماس با دیگران، ابراز کرد: حضور افراد در خانه باعث قطع زنجیره انتقال در جامعه خواهد شد، فعالیت‌های روزمره می‌تواند باعث شود که یک فرد مبتلا به کرونا افراد بسیار زیادی را مبتلا کند و به همین خاطر ما ممنوعیت تردد و تجمع غیر ضروری را از همشهریان خواسته‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در دوره بحرانی و کلیدی از نظر سرعت گسترش اپیدمی و شیب منحنی برای رسیدن به پیک هستیم، اظهار کرد: هر قدر افراد به رعایت اصول بهداشتی و حضور در خانه و عدم تردد توجه داشته باشند این اپیدمی بیشتر کنترل خواهد شد.

چنگیز با بیان اینکه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کاشان تخصیص داده شد و ۵۰ میلیارد تومان به اصفهان تعلق یافته است، گفت: این مقدار برای اصفهان قطعاً کافی نیست، چرا که هزینه‌های بسیار زیادی داریم، نظیر تأمین تجهیزات مصرفی مانند ماسک‌ها که باید برای پرسنل هر دو تا سه ساعت تعویض شود.

وی ادامه داد: این ماسک‌ها از قیمت ۲۰۰ تومان به ۷۰ تومان رسیده است، گاهی بیماران هم لازم است این ماسک‌های ساده را مصرف کنند و روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار ماسک در بیمارستان های اصفهان لازم داریم که روزانه یک میلیارد تومان هزینه در این ایام برای بیمارستان ها در حال هزینه هستیم.

وی ادامه داد: قرنطینه خانگی یک مسأله انتظامی و بهداشتی است، یعنی قرنطینه یک ضابطه انتظامی دارد، جاهایی که قرنطینه جدی اعمال شده است یک بخش نظامی داشته است و در جامعه ما پذیرفتن آن خیلی جدی نبوده است، از طرفی تعطیلی‌ها باعث افزایش سفرها خواهد شد، از سویی قرنطینه خانگی هم همین پارادوکس را خواهد داشت، چرا که نگرانی تشدید سفر پس از تعطیلی‌ها وجود دارد، گزارشات ما نشان دهنده نگرانی شدید مناطق حاشیه خلیج فارس است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دورکاری به عنوان یکی از تدابیر لازم در خصوص ایجاد قرنطینه خانگی عنوان کرد و افزود: دوگانه های موجود تصمیم گیری را سخت کرده است، به عنوان مثال تعطیلی بازارها می‌تواند نگرانی کمبود اجناس را پدید آورد و رفتارهای نابهنجار می‌تواند مشکل ساز باشد و به همین دلیل تصمیم گیری‌ها دشوار شده است و البته تصمیم گیری برای تعطیلی ادارات در اختیار هیأت دولت است.

وی عملیاتی کردن نظرات متفاوت و اختلاف سلیقه‌ها را نیازمند هم افزایی جدی برشمرد و تصریح کرد: بعضی از تصمیمات ممکن است مورد پذیرش برخی افراد نباشد اما تصمیم جمعی در نهایت براساس قواعد مدیریت جمعی مورد تمکین قرار خواهد گرفت و به دنبال کارشکنی نخواهیم بود بلکه تصمیم نهایی و جمعی را تمکین خواهیم کرد.

چنگیز با اشاره به کمبود تجهیزات در بیمارستان‌ها تصریح کرد: تجهیزات ما تولید داخل است و برای شرایط اپیدمی پیش بینی خاصی نداشتیم، نیاز واقعی و تقاضاهای غیرواقعی باعث کمبود تجهیزات شده است، این فاصله میان تولید و تقاضا باعث کمبود شدید شده است.

وی اضافه کرد: نخستین کار از بین بردن تقاضای کاذب از نیاز واقعی است، ماسک‌های پارچه‌ای ماسکی است که میتواند چند ساعت نیاز ما را برطرف کند و مردم عادی به این ماسک‌ها نیاز دارند که می‌تواند با دو عدد آن در طول چندین ساعت بدون مشکل استفاده کرده و سپس با شستشوی آن بدون مشکل باز هم از آن استفاده کنند و لازم است در این خصوص به مردم اطلاع رسانی صحیح و دقیق انجام بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تجهیزات با یک حساب و کتاب صحیح و با رعایت اصول خاص در اختیار کادر درمانی قرار می‌گیرد و البته منکر وجود مضیقه نیستیم، خطهای عمده تولید ماسک سه لایه معمولی در اصفهان قرار دارد و از این نظر مشکل خاصی نداریم اما در خصوص ماسک‌های ان ۹۵ مشکل داریم و باید کادر درمانی ما با شرایط ویژه کنونی تلاش کنند تا براساس آنچه در اختیار دارند به وظایف خود عمل کنند.

وی پیرامون تعطیلی مترو اصفهان و افزایش استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد و تجمع جمعیت در این اتوبوس‌ها، اظهار کرد: پیش بینی این مسأله می‌شد، این هم یکی از دوگانه‌هایی است که با آن مواجه هستیم، مترو با تردد کم مسافرین و هزینه‌های بسیار مواجه بود از جمله هزینه سنگین ضد عفونی، از سویی قرار بود اتوبوس‌های واحد بیشتر شود تا مشکل تجمع نباشیم، از سویی خواستار این هستیم که تردد شهروندان با دشواری مواجه شود تا شاهد حضور بیشتر مردم در خانه‌ها باشیم.

چنگیز با بیان اینکه در ابتدا تنها نتایج تست‌ها از تهران گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: کماکان آمار رسمی که بعد از ارزیابی و تجمیع آمار در وزارت بهداشت است، توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، این به معنای این نیست که تستی را انجام دهیم و وزارت بهداشت رد کند بلکه چک کردن مجدد صورت می‌گیرد، البته گاهی ممکن است به دلیل سیر اداری گاهی آمار کمتر اعلام شود که البته در اعلام بعدی آمار دقیق و صحیح اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد:  آمار مثبت و مرگ موارد مثبت دو مورد مهمی است که باید به آن توجه شود، در اسفندماه ۲۵۰۰ بستری کرونا داشته‌ایم که به ۹۰۰ نفر رسیده است، دانشگاه علوم پزشکی کاشان مستقل از اصفهان است و به همین دلیل آمار آن جدای از اصفهان اعلام می‌شود، هر دانشگاهی منطقه خود را اعلام می‌کند و طبیعی است که ما جزییات آمار کاشان را در اختیار نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال رایزنی با سازمان علوم پزشکی اصفهان برای توزیع تجهیزات مراقبتی به مطب‌ها هستیم، عنوان کرد: قبلاً هم تجهیزاتی ارسال شد که به صورت صحیح توزیع نشد، البته اکنون بیشتر مطب‌ها تعطیل هستند و بیشتر درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها فعال هستند و تدابیری برای ارائه تجهیزات نظیر ماسک و محلول‌های ضد عفونی در نظر گرفته شده است.

وی از همکاری نیروی مقاومت بسیج استان اصفهان با دانشگاه علوم پزشکی برای رسیدگی و مراقبت به خانواده ها و افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا خبر داد و اظهار کرد: بسیج در حال ارتباط گرفتن با افراد به ویژه آقایان برای غربالگری سلامت است و هدف‌گذاری ما این است که ظرف یک هفته آینده بتوانیم جمعیت استان را وارد سامانه تشخیص و بررسی سلامت کنیم و این نیازمند همراهی و همکاری مردم است، برای هر فرد دو دقیقه این کار زمان می‌برد و ارزش بالایی در کنترل اپیدمی کرونا دارد.

چنگیز با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس و خوابگاه‌ها، خاطرنشان کرد: خوابگاه‌ها تنها در اختیار دستیاران و اینترن‌های باقی مانده قرار گرفت، استراتژی آموزش در خصوص کرونا استراتژی چهره به چهره نیست، آموزش‌ها را تلاش می‌کنیم به صورت غیر حضوری ارائه دهیم، که این موضوع بیشتر نیازمند محتوا است، حضور و پاسخگویی در سامانه ۳۱۱۳ از دیگر اقداماتی است که نیروهای دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌دهند و تلاش شده است آموزش‌های لازم به مردم و اقشار مختلف و پاسخگویی به سؤالات مردم به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه رصد کردن با مراقبت کردن متفاوت است، تصریح کرد: کاهش تراکم زندانیان و آزادی ۴ هزار نفر از زندانیان یکی از اقدامات بی سابقه‌ای است که با همکاری خوب مسؤولان قضایی استان همراه بود و اقدام پیشگیرانه بسیار مؤثری است، تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس از دیگر اقداماتی است که انجام شده اما برخی اقدامات از قدرت دانشگاه علوم پزشکی خارج است.

چنگیز گفت:  می‌توان فعالیت‌ها تالارها را ممنوع کرد اما عدم برگزاری مراسمات در خانه‌ها نیازمند حکومت نظامی و اعلام حالت فوق العاده است. این موضوع الزامات و پیامدهای بسیاری دارد، به همین خاطر است که تا کنون رویکرد نظامی و انتظامی نداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود بیمارستان‌های بستری مبتلایان کرونا در مرکز شهر را بدون ایجاد مشکل برای ساکنین و مردم منطقه عنوان کرد و گفت: عاقلانه این است که بیمارستان الزهرا را که بیمارستان ارجاعی استان و حتی کشور است را درگیر کرونا نکنیم و بیمارستان‌های دیگری را درگیر کرونا کنیم

وی اضافه کرد:  با در نظر گرفتن مسائل مختلف نظیر آلودگی پرسنل و درگیری و فرسودگی پرسنل را در نظر بگیریم، در یک بیمارستانی که برای کرونا فعال شده است همه حتی نگهبانی و حراست هم درگیر مسأله خواهند شد به همین دلیل صلاح نبود بیمارستان بزرگ و مهمی نظیر الزهرا را درگیر کرونا کنیم، اگر مردم همراهی نکنند ممکن است مجبور شویم ۶۰۰ تخت الزهرا را هم به کرونا اختصاص دهیم و این می‌تواند برای دیگر بیماران مشکل ساز باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر