کد خبر: 995605
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
تعهد پیمان‌سپاری ارزی به دلیل برگشت ارز حاصل از صادرات از مهم‌ترین مشکلات صادر‌کنندگان زعفران است که زمینه را برای قاچاق این محصول فراهم می‌کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات کلاهش صادرات در سال جاری گفت: از سطح زیر کشت ۱۱۶ هزار هکتار زعفران تولید حدود ۴۳۰- ۴۴۰ تنی این محصول پیش‌بینی شده‌است. هر چند امسال در تولید زعفران افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، اما در صادرات این محصول با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدیم. به‌طوری‌که در سال ۹۷، ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار صادر شد و در ۹ ماه اول سال ۹۸، ۱۸۶ تن زعفران به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار صادر شده‌است.

وی تعهد پیمان‌سپاری ارزی را مهم‌ترین مشکل صادر‌کنندگان زعفران دانست و افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات زمینه را برای قاچاق این محصول فراهم کرده‌است و اگر مشکل پیمان‌سپاری ارز حل شود علاوه بر اینکه صادرات زعفران رونق می‌گیرد از قاچاق این محصول جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: حمل و نقل، تحریم‌ها و بالا بودن سود تسهیلات بخش دولتی در قسمت صنایع و بازرگانی از دیگر مشکلات صادر‌کنندگان است و اگر سود تسهیلات بانکی پایین باشد و پرداخت وام‌ها تسهیل شود بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل خواهد شد. زینلی تصریح کرد: با تقویت بخش خصوصی و حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی شاهد پیشرفت تجار درعرصه بین‌المللی و افزایش صادرات و ارز آوری این محصول برای کشور خواهیم بود. مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: با مکانیزه کردن تولید و برداشت زعفران به دنبال کاهش هزینه‌های تولید این محصول، افزایش درآمد خالص کشاورز و افزایش ارزش افزوده این محصول هستیم.

۹۷ درصد زعفران جهان را ایران تولید می‌کند
علی جلالی، رئیس کمیته بین‌المللی بازار گیاهان دارویی و طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ایران ۹۷ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما سهم تجارت جهانی این محصول فقط ۳ در‌صد است. وی افزود: علت این کاهش تجارت موانعی است که بر سر راه صادرات این محصول وجود دارد. موانعی، چون ضعف تکنولوژی، بوروکراسی صادراتی مانند کد سفر، کیف پول بانکی که در مسیر صادرات ترمز ایجاد می‌کند و تولیدکننده را از کار اصلی خود دور می‌کند و درگیر بوروکراسی صادراتی می‌شود.

وی گفت: از تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان زعفران در تخصیص ارز حمایت نمی‌شود و ثابت‌نبودن قیمت ارزباعث شده تا نتوانیم تکنولوژی‌های جدید دنیا را وارد کشور کنیم و حتی برخی از کارخانجاتی که دستگاه‌های جدید را وارد کشور کرده‌اند به دلیل مشکلات ارزی در گمرک معطل مانده‌اند. جلالی تصریح کرد: به عنوان صادر‌کننده باید بخشی از ارز را به صورت ارز آزاد به چرخه بانکی برگردانم که این امر طبق قوانین کشور ممنوع است، ولی کار ممنوع را از ما می‌خواهند انجام دهیم.

وی گفت: صادر‌کننده مجبور است این ارز را از بازار آزاد تهیه کرده و در اختیار سیستم بانکی قرار دهد که این خود باعث قاچاق زعفران می‌شود و کسانی که کمتر قانونمدار هستند رو به قاچاق این محصول می‌آورند به طوری که زعفران ایرانی از مرز به افغانستان قاچاق می‌شود و به اسم زعفران افغانستانی به کشور‌های اروپای غربی و سایر کشور‌ها صادر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار