کد خبر: 995515
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
از روز گذشته که مسئله سکانداری هنرهای نمایشی کشور و استعفای شهرام کرمی مطرح شده، یکی از مهمترین چالش هایی که به ذهن می رسد تعیین تکلیف معوقات هنرمندان و بدهی های مرکز هنرهای نمایشی کشور است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دقیقا اسفند ماه دو سال گذشته بود که شهرام کرمی پس از مهدی شفیعی سکان مدیریت هنرهای نمایشی را بر عهده گرفت، کرمی که خود از بدنه هنرمندان تئاتر کشور بود در خیلی جاها توانست از این امر استفاده کرده و هنرمندان را با دولت همراه کند اما در خیلی مواقع نیز همین بدنه تئاتر بودن خود ضربه به ارتباطات او و تئاتر زد.

حال و دقیقا بعد از 2 سال شهرام کرمی ، نویسنده و کارگردان تئاتر استعفای خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم کرد هر چند که خودش می گوید از چهار ما پیش در این زمینه با معانت هنری وزارتخانه صحبت کرده بوده اما طبق گفته های مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد استعفایش در دست بررسی است.

شهرام کرمی متولد کرمانشاه است و علاوه بر نمایشنامه نویسی و کارگردانی، مدرس دانشگاه و منتقد نیز بوده است. وی نمایشنامه نویسی و کارگردانی خوانده است و پس از دو سال سکانداری در تئاتر کشور می گوید که دیگر از این روند خسته شده و احساس می کند انرژی کافی را ندارد و نمی تواند در این زمینه مثمرثمر باشد.

استعفای کرمی در شرایطی صورت گرفته که هنرهای نمایشی به لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارد و هنرمندانی که در این روزهای سخت نگران شرایط آینده شان به ویژه در سال آینده هستند.

در حال حاضر خزانه مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خالی شده و معوقات و بدهی های ارشاد به هنرهای نمایشی بیش از هفت میلیارد تومان شده و کرمی در این باره به خبرنگار فارس میگوید که شرایط دشواری ایجاد شده و الان در شب عید با هفت میلیارد بدهی من چه جوابی می توانم به هنرمندی بدهم که برای چهار تا پنج میلیون تومان منتظر مانده و الان در منزل بی کار است! من هم جزو هنرمندان هستم و آنها با من راحت هستند و از شرایطشان آگاه هستم. برایم این شرایط دشوار است اما به محض پرداخت اولین اعتبارات، مطالبات تئاتری ها را پرداخت می کنم.

کرمی روز گذشته در متن خداحافظی خود از اداره کل هنرهای نمایشی، در اینستاگرام خود نوشت: «ماموریت من در این مرکز به پایان رسید. افتخار من بود در این مدت خدمتگزار خانواده خود باشم. در این دو سال از هیچ تلاشی برای خدمت به تئاتر و این مسئولیت دشوار دریغ نکردم. سختی کار زیاد بود و من بابت همه کاستی‌ها پوزش می خواهم. هنرمندان و همکاران در این کار با صبوری و گذشت به من کمک کردند. امیدوارم جامعه هنرمندان تئاتر که شایسته بهترین تکریم و عزت هستند با حضور یک فرد مسئول شاهد بهترین اتفاق‌های این حوزه در آینده باشند.»

مدیر مستعفی تئاتر کشور اعلام کرد استعفای خود را مکتوب ارائه کرده است هرچند که هنوز نتیجه و صحبتی از طرف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نشده و پاسخ مثبت یا منفی نیز دریافت نشده اما به گفت برخی شنیده ها، گزینه ای نیز برای جایگزینی کرمی مشخص شده است.

در حال حاضر بزرگترین مشکلات عرصه هنرهای نمایشی به معوقات هنرمندان، کمبود بودجه این اداره کل ، شرایط تعطیلی تماشاخانه ها و بیکاری هنرمندان ، وضعیت بیمه آنها می توان اشاره کرد که هنوز در ستاد بحران دولت دراین زمینه صحبتی نشده و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تصمیم گیری صورت نگرفته است چه اینکه اگر هم گرفته شده، خروجی نداشته است.

حال و با شرایط پیش آمده در آستانه سال پر مخاطره جدید که از همان ابتدا با بلاتکلیفی آغاز اجراهای هنرمندان به دلیل شیوع ویروس کرونا همراه است، سکانداری مدیریت تئاتر کشور چه کسی می تواند از عهده مسئولیت این حوزه بر بیاید آیا این فرد می بایست از بدنه خود تئاتر کشور باشد یا خیر؟ همه اینها سوالاتی هستند که این روزها بدون پاسخ مانده اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار