کد خبر: 995432
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
انتشار گزارش‌هایی درباره ابتـلای رئیـس‌جمهور برزیل به کرونا که اخیراً با همتای امریکایی خود دیدار کرده است و سنگین شدن سایه این بیماری بر کاخ سفید، به موازات انتشار اطلاعات و ارزیابی‌های هرچندغیررسمی درباره وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در امریکا، باعث شد دونالد ترامپ با اعلام وضعیت اضطرار ملی، به طور ضمنی به وخامت اوضاع در مهار کووید ۱۹ در کشورش اعتراف کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کرونا سرانجام رئیس‌جمهور امریکا را وادار به تسلیم کرد. او که در هفته‌های گذشته سعی در کوچک جلوه دادن شیوع این بیماری در کشورش داشت و گزارش‌ها هم از تلاش‌ها برای محرمانه ماندن اطلاعات مربوط به کرونا حکایت داشت، روز جمعه در امریکا وضعیت اضطرار ملی اعلام کرد. ترامپ در این مورد گفت: من رسماً اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌کنم؛ دو عبارتی که بسیار بزرگ هستند [را به کار بردم]. تمامی ایالت‌ها را موظف می‌کنم مراکزی برای عملیات‌های فوق‌العاده راه‌اندازی کنند و این دستور فوراً لازم‌الاجرا است. «ترامپ علاوه بر تعلیق برخی قواعد قانونی در راستای توسعه دایره اختیارات بیمارستان‌های این کشور و باز گذاشتن دست الکس آزار، وزیر بهداشت امریکا گفت که او اکنون می‌تواند برخی از مفاد قانونی را نادیده گرفته و به پزشکان و بیمارستان‌ها اختیار عمل بیشتری برای مقابله با کرونا بدهد.

در روز‌های گذشته شهرداران و فرمانداران در امریکا اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید۱۹ به کار گرفته‌اند. این اقدامات در اعمال فشار هر چه بیشتر بر ترامپ برای اقدام متناسب در این راستا افزوده و به نظر می‌رسد که در وادار کردن او به اعلام وضعیت اضطراری نقش داشته است. رئیس‌جمهور امریکا بنابر قانونی که در سال ۱۹۸۸ به تصویب رسیده است، می‌تواند به صورت یکجانبه در کشور وضعیت اضطرار ملی اعلام کند. در چنین موقعیتی، هر کدام از ایالت‌ها می‌توانند بنابر ارزیابی که از شرایط حاکم دارند از دولت فدرال درخواست کمک کنند و آژانس فدرال مدیریت بحران (فیما) اقدامات نهاد‌هایی را که در حل بحران نقش دارند از جمله وزارت بهداشت با یکدیگر هماهنگ می‌کند. در شرایط کنونی و با اعلام این وضعیت، مسیر استفاده از ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا باز خواهد شد.

کرونا بر شانه مهمانان برزیلی
وزیر بهداشت امریکا چندی پیش اگرچه خطر ابتلای امریکایی‌ها به کرونا را پایین ارزیابی کرده بود، اما گفت که امکان تغییر سریع شرایط وجود دارد و احتمال دارد شمار مبتلایان به سرعت افزایش یابد. با این حال، تا شنبه هفته گذشته وضعیت ابتلا به کرونا در امریکا چندان جدی گرفته نمی‌شد. در این روز، ترامپ در عمارت مارالاگو در ایالت کالیفرنیا با ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل دیدار کرد و با او دست داد. شاید بتوان از این دیدار به عنوان نقطه عطفی برای چرخش مواضع ترامپ یاد کرد. مثبت اعلام شدن تست کرونای بولسونارو را حتی فاکس‌نیوز که رسانه محبوب ترامپ است، هم تأیید کرد و اگرچه رئیس‌جمهور برزیل ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تکذیب کرد، اما مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش دیگر مقام برزیلی حاضر در دیدار با ترامپ، امکان ابتلای رئیس‌جمهور برزیل را تقویت کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم گزارش کرد که برخی مقامات کاخ سفید معتقدند برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در میان دستیاران ترامپ او باید تست بدهد. از این رو رئیس‌جمهور امریکا بامداد شنبه گفت که احتمالاً به زودی تست کرونا خواهد داد. البته دکتر شان کولنی، پزشک کاخ سفید، لزوم تست کرونا و قرنطینه ترامپ را رد کرده است، اما دیدار با طرف برزیلی تنها زنگ خطر برای کاخ سفید نبود. علاوه بر ملاقات اخیر، ابتلای یکی از کارکنان سازمان جاسوسی امریکا (سیا) به این بیماری و عبور شمار مبتلایان در امریکا از مرز هزار و ۸۰۰ نفر و جان باختن افزون بر ۴۰ نفر در ایالات متحده از یک سو و گزارش پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز مبنی بر اینکه بیش از هزار ۳۰۰ نفر در امریکا به ویروس کرونا مبتلا شد‌اند، مسائلی جدی محسوب می‌شوند که ترامپ را در موقعیتی قرار داده‌اند و او دیگر نمی‌تواند به سادگی از کرونا در امریکا بگذرد. طی روز‌های اخیر آمار‌های تکان‌دهنده‌ای در مورد شیوع کرونا در امریکا منتشر می‌شود. دکتر جیمز لاویز از مرکز بهداشت دانشگاه لابراسکا پیش‌بینی کرده که اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، طی دو ماه آینده ۸/ ۴ میلیون امریکایی به دلیل کرونا بیمارستانی خواهند شد و ۷/ ۱ میلیون نفر نیازمند بخش‌های ویژه خواهند بود. نیویورک‌تایمز هم گزارش کرد که شیوع کرونا در امریکا می‌تواند بالقوه موجب مرگ ۷/ ۱ میلیون نفر شود. بر اساس ارزیابی نیویورک تایمز، طی چند ماه تا یک سال آینده ممکن است ۱۶۰ تا ۲۱۴ میلیون نفر آلوده به ویروس کرونا شوند.

شیوع بیماری انتخابات را به حاشیه برد
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه شب در سخنانی از ترامپ و تیمش به عنوان بزرگ‌ترین دروغگو در کره خاکی در نبرد با کرونا یاد کرد. نشریه امریکایی نشنال اینترست در گزارشی، پنهانکاری ترامپ و دروغگویی وی به زعم منتقدانش را با توجه به انتخابات ریاست جمهوری بررسی کرد و نوشت که او بار‌ها با هدف برطرف کردن سایه خطر کرونا بر انتخابات پیش رو، این بیماری را بی‌خطر دانسته و در پی کاهش نگرانی‌های عمومی و افزایش رونق اقتصاد بوده است. در واقع ترامپ، همان سیاستی را در پیش گرفته است که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در امریکا دنبال شد. در آن زمان مردم تشویق می‌شدند تا همچنان به خرید سهام ادامه دهند. در یک کلام، رئیس‌جمهور امریکا انتخاب دوباره خود را بر سلامت عمومی ترجیح می‌دهد.

ترامپ که تا پیش از شیوع این بیماری توانسته بود از موانع موجود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری عبور کند و حتی حواشی مربوط به استیضاح را هم پشت سر بگذارد، اکنون با معضلی به نام کرونا مواجه شده است. بزرگ‌ترین مشکل ترامپ این است که با گسترش کرونا، خواست مردم امریکا داشتن رئیس‌جمهوری منطقی است و با موضع‌گیری‌های اخیر ترامپ، شرایط برای جو بایدن رقیب دموکرات وی به گونه‌ای تغییر کرده تا انتخابات را به یک همه‌پرسی در مورد ترامپ تبدیل کند، نه انتخابی میان چپ و راست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار