کد خبر: 995412
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
تلاش‌ها برای مهار ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. طبق آخرین اخبار تعداد مبتلایان به کووید - ۱۹ به ۱۲هزار و ۷۲۹ نفر رسیده که از این تعداد ۴ هزار و ۳۳۹ نفر بهبودیافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند، اما ۶۱۱ نفر از هموطنانمان نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تهران با ۴۳۷ ابتلای جدید پیشتاز افزایش آمار مبتلایان به کووید - ۱۹ در کشور است. بنا به تأکید سخنگوی وزارت بهداشت میانگین سنی مبتلایان به این بیماری ۵۴سال و فوت‌شدگان نیز ۶۷سال بوده است. خطر انتشار ویروس کووید - ۱۹ موجب شد تا روزگذشته جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود که این جلسه به ریاست شخص رئیس‌جمهور برگزار شد.

کرونا ویروس در کشور ما نیز همچنان فعال است، اگرچه تدابیر گوناگونی برای مهار آن اتخاذشده و برای به ثمر رسیدن این تدابیر همراهی بیش از پیش مردم در کاهش تردد غیرضروری و اجتناب از سفر‌های نوروزی انکارناپذیر است. روز گذشته هفتمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد که آخرین گزارش‌ها و راهکار‌ها برای شکست کرونا مورد ارزیابی قرار گیرد.

راه‌اندازی یک‌هزار و ۲۰۰ مرکز تخصصی درمانی در کشور
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از طرح غربالگری وزارت بهداشت درخصوص جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت خانوار‌ها در سراسر کشور ارائه کرد و گفت: «با فعال‌شدن شبکه گسترده غربالگری، وضعیت برای شناسایی بیماران همه خانوار‌ها در سراسر کشور بررسی و نسبت به هدایت مبتلایان به مراکز درمانی اقدام شود.»

به گفته معاون وزیر بهداشت، در این طرح یک‌هزار و ۲۰۰ مرکز تخصصی درمانی در سراسر کشور برای بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شده است.

در این جلسه رئیس‌جمهور با تشکر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی از رهبر انقلاب نیز بابت صدور فرمان فعال‌شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح قدردانی کرد و گفت: «از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال‌شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیرو‌های مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم خواهد بود.»

پیشنهاد کنترل تردد در ۱۱ استان
حسن روحانی در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در ۱۱ استان کشور این پیشنهاد را برای کنترل بیماری، مفید ارزیابی کرد و گفت: «باید دقت کنیم که نقاط کنترل در استان‌ها کاملاً مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود.»

وی در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابه‌جایی در این استان‌ها اقدام کنند، خاطر نشان کرد: «ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که برگردانده شوند و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند، به عنوان جریمه برای آن‌ها کافی است.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت در مورد ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه هم تأکید کرد: «اطمینان دارم مسئولان بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر در شهر‌های مختلف کشور دلسوزی کافی در مورد سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید را اجرا خواهند کرد.»

افزایش مراکز خدمات بهداشتی به ۲۵۰۰ مرکز با کمک نیرو‌های مسلح
وزیر بهداشت هم در گزارش خود از هفتمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت‌های تازه عبور و مرور خبر داد و افزود: «در این نشست مصوب شد رفت‌وآمد‌ها را بیشتر کنترل کنیم و محدودیت‌های جدیدی را برای عبور و مرور به ویژه در رابطه با افراد مبتلا و آلوده ایجاد کنیم، اکیپ‌های ما امروز در جا‌هایی که قرار است مستقر شوند، اعلام می‌شوند.»

به گفته وی همچنین مصوبه‌ای در رابطه با عدم مراجعه حضوری شهروندان برای فراخوان‌هایی که وزارتخانه‌ها مانند ثبت مسکن جدید برای افراد فاقد مسکن یا خودرو می‌دهند نیز انجام شد.

بنا به تأکید نمکی هم‌اکنون حدود ۳۱ هزار مرکز در سراسر کشور درگیر طرح ملی مبارزه با کرونا هستند که در هزار و ۲۰۰ مرکز ارجاع بیماران به صورت سرپایی داریم و مقرر شده است با کمک نیرو‌های مسلح این هزار و ۲۰۰ مرکز به ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز برسد. وی تصریح کرد: «باتوجه به فرمان حائز اهمیتی که رهبر معظم انقلاب برای ایجاد قرارگاه در نیرو‌های مسلح دادند و نمایندگان ما در خدمت عزیزان در ستاد کل نیرو‌های مسلح به تفاهمات بسیار خوبی رسیدند و بنا شد آن‌ها نیز بتوانند مراکز جدیدی را با هماهنگی ایجاد کنند.»

وی در ادامه درباره سامانه الکترونیکی غربالگری افراد مشکوک به کروناویروس نیز این‌گونه توضیح داد: «تا جمعه شب حدود ۵/۶ میلیون خانوار غربالگری شدند که در بین آن‌ها به افراد مشکوک فراخوان دادیم به اولین مرکز نزدیک آن‌ها که پرونده الکترونیک سلامت داشتند، به متخصص مراجعه کنند و برای مراقبت در منزل هدایت شدند و برخی نیز به بیمارستان‌ها فرستاده شدند، این کار هر روز دنبال خواهد شد.»

حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران تعطیل می‌شود
پرهیز از تردد و حضور در اماکن شلوغ شاه کلید کنترل ویروس کروناست. آنطور که معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم خبر داده است، در نامه‌ای از سوی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به وزیر کشور تعطیلی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه درخواست شده است که این دستورالعمل از سوی وزیر کشور به مسئولان استان و این اماکن مقدس ابلاغ‌شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

ممنوعیت برگزاری مراسم سال تحویل در بقاع متبرکه
علاوه بر این به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، برگزاری آیین تحویل سال نو و هرگونه مراسم در بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر امامزادگان کشور ممنوع شد.

وی تأکید کرد؛ «در این ایام مردم می‌توانند برنامه‌های ویژه تحویل سال نو و سخنرانی را از طریق سازمان اوقاف و سایت‌های امامزادگان مشاهده کنند.»

بنا بر تأکید نوروزپور برگزاری آیین تحویل سال نو که همه ساله با حضور پرشور مردم در اماکن متبرکه برگزار می‌شد، امسال از طریق شبکه‌های استانی و شبکه‌های فضای مجازی و کانال‌های این سازمان انجام می‌شود و بر این اساس هرگونه آیین تجمعی تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم از کاهش زمان پاسخ ارزیابی وسع برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا به ۲۴ساعت خبر داد و گفت: «به محض بستری بیماران کرونایی برای آن‌ها دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود.»

نانوایی‌ها و فروشگاه تعطیل نمی‌شوند
به گفته محمد امامی امین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این استان به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شوند و به فعالیت خود با رعایت نکات بهداشتی ادامه خواهند داد. وی افزود: «این واحد‌های صنفی مسئولیت تأمین مایحتاج ضروری مردم را به عهده دارند و بنا نیست تعطیل شوند. صاحبان این واحد‌های صنفی باید با رعایت نکات بهداشتی خدمات مورد نیاز مردم را عرضه کنند.»

به گفته امامی امین، در خصوص سایر واحد‌های صنفی که در تأمین اقلام ضروری و مورد نیاز مردم چندان نقشی ندارند، روز‌های آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

ظرفیت بسیج و سپاه در خدمت جبهه مقابله با کرونا
بسیج و سپاه نیز همچنان در خط مقدم جبهه در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. اکنون حدود ۲ هزار تخت از ۶ هزار تخت بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا قرار دارد، یعنی ۳۵ درصد ظرفیت ۶ هزار تختی بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح اکنون در اختیار بخش کشوری برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس قرار دارد که برای ۳۵ درصد دیگر هم از سوی بخش درمانی نیرو‌های مسلح اعلام آمادگی شده تا این ظرفیت به ۷۰ درصد برسد.

همچنین تاکنون وزارت بهداشت برای استراحتگاه‌های قبل و بعد از دوره بیمارستانی مبتلایان به کرونا، ۱۰هزار تخت را از نیرو‌های مسلح مطالبه داشت که این تعداد در اختیار بخش کشوری قرار گرفت؛ البته بنا به گفته فرمانده قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) از آن ۱۰هزار تخت، تاکنون فقط ۴ هزار تخت فعال‌شده است؛ یعنی ظرفیت خالی بسیاری در این بخش وجود دارد که با مراجعه بیماران، خدمت‌رسانی به آن‌ها صورت خواهد گرفت.

در بخش لجستیکی نیز نیرو‌های مسلح به کمک وزارت بهداشت و بخش کشوری درمان آمده‌اند؛ در وزارت دفاع، خطوط تولید و توزیع ماسک تخصصی N ۹۵ و تجهیزات محافظتی بیمارستانی ایجاد شده است؛ همچنین از طریق مجموعه وزارت دفاع و سازمان نیرو‌های مسلح و مجموعه‌های مردمی نظیر بسیج اصناف و بسیج سراسر کشور، سازماندهی‌های لازم برای تهیه و توزیع ماسک‌های عمومی صورت گرفته است.

بسیج دانشجویی نیز با تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا هم تاکنون کارگاه‌های تولید اقلام بهداشتی را در استان‌های کشور با ظرفیت ۲ تا ۵ هزار تولید ماسک در روز راه‌اندازی کرده و همچنین کارگاه تولید مواد ضد عفونی در ۲۲ استان فعال شده است.

همچنین هم‌اکنون ۵۲ گروه جهادی پزشکی در سراسر کشور برای خدمات‌رسانی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور فعال هستند.

علاوه بر این گروه‌ها، ۱۵۱ گروه جهادی غیرپزشکی نیز در بحث تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی معابر و مراکز عمومی درحال خدمات‌رسانی هستند که در مجموع ۶ هزار و ۴۷۰ نفر از جهادگران در این عرصه فعالیت می‌کنند.

کشفیات انبار‌های محتکران هم همچنان ادامه دارد و در همین زمینه رئیس پلیس تهران بزرگ از کشور ۷۸ میلیون ماسک احتکار شده و دستگیری ۲۰۰ محتکر خبر داده است.

حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه اجرای طرح ضدعفونی اماکن و مراکز پلیس گفت: بیش از ۷۸میلیون ماسک احتکارشده طی این مدت در پایتخت کشف و ضبط شده است؛ همچنین صد‌ها لیتر مواد ضدعفونی کننده نیز کشف شد که پس از بررسی وضعیت بهداشتی به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

سردار رحیمی اعلام کرد: بیش از ۲۰۰ نفر که تا این لحظه اقدام به احتکار و سودجویی کرده بودند نیز شناسایی و دستگیر شدند که پرونده آنان به مرجع قضایی تحویل داده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار