کد خبر: 995236
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
دستور رهبر انقلاب به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای تشکیل قرارگاه کرونا و رزمایش دفاع بیولوژیک
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با قدردانی از خدمات نیرو‌های مسلح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است: «با تقدیر از خدماتی که نیرو‌های مسلّح تاکنون در زمینه کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تأکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیرو‌های مسلّح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند. این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید. امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.»

فرماندهان نظامی و انتظامی در نشست قرارگاه ضد کرونا
ساعاتی از فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نگذشته بود که نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) به ریاست سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح برگزار شد. امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، سردار علی عبداللهی، معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس قرارگاه پدافند غیرعامل و جمعی از معاونان ستاد کل نیرو‌های مسلح از جمله حاضران در این جلسه بودند. در این جلسه، جزییات تشکیل این قرارگاه و ساختار آن بررسی و تصمیم‌گیری شد.

روال خلوت سازی شهر‌ها آغاز می‌شود
پس از این جلسه بود که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از رصد کل ملت ایران ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد و تأکید کرد: روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.

سردار سرلشکر محمد باقری گفت: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‌شوند. کسانی مشکوک نیستند به منزل خود بازخواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا در مراکز مقدماتی باید مورد معاینه قرار بگیرند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به دیگر مصوبات این جلسه اظهار داشت: مقرر شد هزار درمانگاه ثابت یا سیار به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا در این رصد، معاینه بالینی صورت گیرد و مواردی که با دارو یا واگذاری ماسک و لوازم محافظتی لازم است، انجام شود. در حوزه درمان با تمام توان درخدمت خواهیم بود.

باقری با اشاره به دیگر تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) تصریح کرد: از جمله تصمیمات دیگر این بود که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام می‌دهند. این کار هم در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد.

وی افزود: از ملت عزیز خواهش می‌کنم که به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنند و با کمکی که می‌کنند این زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اگر زنجیره ادامه پیدا کند، کنترل بیماری طولانی‌تر خواهد شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اقدامات وزارت دفاع خاطرنشان کرد: در بخش لجستیک چه ماسک تخصصی N ۹۵ که برای کادر بیمارستانی مورد نیاز هست و چه لباس مخصوص آنها، وزارت دفاع خط تولید بسیار مفصلی را ایجاد کرده است. در مورد کیت تشخیصی این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است، تولید شود.

باقری اضافه کرد: در خصوص ماسک‌های عمومی هم میزانی را که اعلام کردند از طریق مجموعه وزارت دفاع، سازمان‌های نیرو‌های مسلح و مجموعه‌های مردمی که از طریق بسیج اصناف و بسیج کشور سازماندهی شده و با تصمیم امروز توسعه چشمگیر پیدا خواهد کرد، به سرعت موضوع تجهیزات محافظتی مردمی را برطرف خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه از جمله مسائل اساسی و مشکل، کادر درمانی است که در این چند روز زحمت کشیدند، ابراز داشت: سازماندهی کردیم بسیجیان، دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقه‌مند هستند و تخصص دارند، بلافاصله به کار گرفته شوند. کسانی هم که نیاز به آموزش فشرده دارند، این کار انجام شود و در خدمت کادر‌های درمانی باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار