کد خبر: 995233
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۴
نگاهی به عملیات بدر در روز‌های پایانی اسفند ۱۳۶۳
طی عملیات بدر سرداران نامداری به شهادت رسیدند که مهدی باکری نامدارترین شهید عملیات بدر است. وی که توانسته بود با تعدادی از نیروهایش از دجله عبور کند، روی جاده العماره- بصره مستقر شده بود که با فشار نیرو‌های دشمن و عدم الحاق دیگر واحدها، امکان ماندن در آن منطقه میسر نشد
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: عملیات بدر در ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ آغاز شد و هفت روز بعد در ۲۶ اسفند بدون آنکه به اهداف اصلی‌اش دست یابد، به اتمام رسید. بدر در میان عملیات بزرگ سالانه کشورمان، بعد از کربلای ۴ دومین عملیاتی است که از حیث زمانی، کوتاه‌مدت بود. از حیث مکان وقوع نیز، تقریباً در همان منطقه عملیاتی خیبر انجام گرفت و از این حیث، یکی از دلایل عدم‌الفتح آن را هوشیاری دشمن در منطقه هورالعظیم و شرق دجله می‌دانند. بدر از جهات مختلف اهمیت بسیاری در تاریخ جنگ دارد که در این مجال کوتاه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بعد از خیبر
در عملیات خیبر که در اسفند ۱۳۶۲ با هدف رسیدن رزمندگان به آن سوی دجله و تصرف جاده العماره- بصره انجام گرفت، دشمن تا حد زیادی غافلگیر شد چراکه تصور نمی‌کرد نیرو‌های ایرانی در منطقه آبگرفتگی هور اقدام به یک تک گسترده بکنند. با این وجود، سختی تحرک در منطقه هور و همچنین استفاده گسترده دشمن از بمب‌های شیمیایی، باعث شد تا خیبر تا حد زیادی از اهداف اصلی خود دور بماند و نهایتاً با تصرف جزایر مجنون به اتمام برسد.
سال بعد درست در اسفندماه بود که ایران دوباره یک عملیات بزرگ را در منطقه هورالعظیم با اهدافی که خیبر دنبال می‌کرد، آغاز کرد. این بار، اما از غافلگیری سال گذشته دشمن خبری نبود؛ بنابراین بعثی‌ها با آمادگی بیشتری به مصاف نیرو‌های ایرانی رفتند و با پاتک‌های پی در پی، باعث عقب‌نشینی نیرو‌های کشورمان شدند؛ لذا بدر، پرونده تک‌های بزرگ ایران در منطقه هور را در تاریخ جنگ بست.

سپاه و ارتش
عملیات بدر آخرین عملیات مشترک سپاه و ارتش نیز بود. تا قبل از آن، تمام عملیات بزرگ به اجرا درآمده با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام می‌گرفت. حتی بسیاری از واحد‌های سپاه و ارتش در هم ادغام می‌شدند و ارتشی و سپاهی و بسیجی دوشادوش هم به مصاف دشمن می‌رفتند، اما برخی از مسائل در عملیات بدر باعث شد تا سپاه و ارتش پس از این عملیات تصمیم بگیرند به صورت جداگانه عملیات کنند. یکی از این مسائل را عدم هماهنگی توپخانه ارتش با واحد‌های زمینی سپاه یا نارضایتی از هلی‌برن نیرو‌ها و مسائلی از این دست می‌دانند. اما باید گفت اختلافات بین ارتش و سپاه از زمان عملیات رمضان یا بهتر بگوییم از زمانی که نوار پیروزی‌ها گسسته شد، رقم خورد. در ماجرای عملیات والفجر مقدماتی و یک، ارتش شمال فکه و سپاه جنوب فکه را برای عملیات پیشنهاد می‌داد که ابتدا والفجرمقدماتی در جنوب فکه و والفجریک در شمال فکه انجام گرفت. بعد این اختلاف نظر‌ها که بیشتر تاکتیکی بود، به عملیات دیگر خصوصاً خیبر و بدر کشیده شد و نهایتاً بعد از عملیات بدر هر دو نیرو به صورت جداگانه عملیات انجام دادند. سپاه به سراغ والفجر ۸ رفت و ارتش هم عملیات قادر را طرح‌ریزی و اجرا کرد.

شهادت سرداران بزرگ
طی عملیات بدر سرداران نامداری به شهادت رسیدند که مهدی باکری نامدارترین شهید عملیات بدر است. وی که توانسته بود با تعدادی از نیروهایش از دجله عبور کند، روی جاده العماره- بصره مستقر شده بود که با فشار نیرو‌های دشمن و عدم الحاق دیگر واحدها، امکان ماندن در آن منطقه میسر نشد. اما آن طور که محسن رضایی چند سال پیش نحوه شهادت سردار باکری را تعریف کرد، وی با آنکه می‌دانست بدر سرانجامی نخواهد داشت، مثل حضرت عباس (ع) که مشک آب را حفظ می‌کرد، سعی کرد موضع خود را حفظ کند، اما به شهادت رسید و قایق حامل پیکرش نیز روی امواج خروشان دجله با اصابت گلوله آرپی‌جی دشمن غرق شد و پیکر مطهرش برای همیشه مفقود شد. آقامهدی باکری ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ آسمانی شد. وی یکی از بزرگ‌ترین و خوشنام‌ترین فرماندهان ایرانی دفاع مقدس بود.

جنگ شهر‌ها
دشمن در خلال عملیات بدر، دوره دیگری از جنگ شهر‌ها را آغاز کرد که طی آن تعداد قابل توجهی از شهر‌های بزرگ کشورمان، توسط جنگنده‌های دشمن مورد حملات وحشیانه قرار گرفتند. بعثی‌ها حتی بعد از اتمام عملیات بدر، همچنان شعله جنگ شهر‌ها را زنده نگه داشتند و تا اواسط فروردین ۱۳۶۴، با شدت عجیبی مردم غیرنظامی کشورمان را به خاک و خون کشیدند. ایران هم در تلافی این جسارت دشمن، اولین موشک خود را به سوی بغداد شلیک کرد که توانست بانک رافدین را هدف قرار دهد. دوره جدیدی در جنگ ایران و عراق با عملیات بدر آغاز شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار