کد خبر: 995216
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
کارشناس موساد: منابع اطلاعاتی دانشگاهی، دولتی، امنیتی و سیاسی ما بیشتر افراد بالای ۶۰ سال هستند که حالا درگیر شیوع کرونا شده‌اند!
مطرح شدن بحث کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک آن هم در شرایط حساس فعلی موجب شده تا برخی این نکته را در نظر بگیرند که نقش قدرت‌های بیگانه در فرآیِند گسترش این ویروس چیست، البته تاکنون هیچ نشانه قطعی در این باره مطرح نشده است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که این مسئله را به صورت یک احتمال جدی مطرح می‌کند که قرار است این ویروس به عنوان یک عامل مهم سیاسی و اقتصادی نقش‌آفرینی کند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: دامنه تاثیر ویروس کرونا آنچنان گسترده بوده است که طبق آمار‌ها نزدیک ۱۶ هزارمیلیارد دلار به بازار‌های مالی دنیا لطمه خورده و بسیاری تصور می‌کنند این مسئله می‌تواند تا تغییرات جدی در سیستم سیاسی برخی کشور‌ها ادامه پیدا کند.
جالب این است که دامنه این فشار‌ها حتی تا سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز گسترش یافته است. برخی از مهم‌ترین نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی به صراحت به این نکته اشاره کرده‌اند که فعالیت آن‌ها دیگر به شیوه سابق ادامه پیدا نمی‌کند. در این میان نهاد اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی اولین جایی است که اعلام کرده دیگر نمی‌تواند به شیوه سابق به فعالیت‌های خود ادامه دهد.


کرونا موساد را زمینگیر کرده است
«آمی روحکس دومبا» کارشناس امنیتی نظامی رژیم صهیونیستی گفت که شیوع ویروس کرونا در جهان تأثیرات منفی زیادی بر فعالیت‌های موساد در خارج داشته است: «در سایه اعمال محدودیت‌های بیشتر در سطح کشور‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، موساد نیز مجبور به اتخاذ تصمیمات اضطراری، تأخیر یا لغو تعدادی از مأموریت‌های امنیتی شده است و همین امر باعث شده تحقق اهداف مورد نظر کاهش یابد.»
روحکس دومبا در مقاله‌ای در مجله «اسرائیل دیفنز» ویژه موضوعات نظامی، نوشت: «شیوع کرونا تنها بر بازار‌های اقتصادی بورس‌های جهان، بخش گردشگری و کنفرانس‌های بین‌المللی تأثیرگذار نبوده بلکه دستگاه‌های اطلاعاتی را تحت تأثیر قرار داده است، جاسوسان موساد نیز انسان هستند و از ابتلا به این بیماری واگیردار در امان نخواهند بود.»


به نقل از وبگاه «عربی ۲۱» این کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی افزود: «خطر ابتلا به ویروس کرونا برای جاسوسان موساد حین انجام مأموریت‌های امنیتی و اطلاعاتی به ویژه در کشور‌هایی که شیوع این بیماری گسترده است، بیشتر شده و گذشته از آن اعمال محدودیت‌های تردد در این کشورها، تأثیرات اساسی بر توان عملیاتی موساد داشته است.»
او اشاره کرد که اقدامات وزارت بهداشت در برخی کشور‌ها در خصوص قرنطینه تمامی کسانی که از خارج وارد این کشور‌ها می‌شوند، جاسوسان موساد را نیز دربرمی‌گیرد و این مسئله تأثیرات منفی بر شبکه‌های جاسوسی موساد در این کشور‌ها دارد.


کارشناس موساد با اشاره به اینکه اکثر اوقات این جاسوسان در رفت و آمد بین کشور‌های مختلف سپری می‌شود، نوشت: «در حال حاضر آسمان بسیاری از کشور‌ها بسته است و در صورت ورود به برخی کشور‌ها نیز آن‌ها مورد بازرسی دقیق در تمامی گذرگاه‌های زمینی و هوایی قرار می‌گیرند و اگر هر یک از آن‌ها وارد قرنطینه اجباری شوند، میزان خطرات برای‌شان بیشتر خواهد شد و در صورت ابتلا به ویروس کرونا و باقی ماندن اجباری در یکی از کشور‌ها در آن صورت احتمال درمان و رسیدگی‌های پزشکی به موقع و مناسب برای‌شان کمتر می‌شود.»


این کارشناس امنیتی نوشت: «نگرانی اسرائیل از ابتلای جاسوسان موساد در خارج به ویروس کرونا با گسترش شیوع این ویروس بیشتر می‌شود به ویژه اینکه امکان مرگ تعدادی از جاسوسان به خصوص در کشور دشمنی مثل ایران وجود دارد و به این ترتیب چندین سال زحمات به باد خواهد رفت چراکه جذب جاسوسان جدید به این سادگی‌ها نیست.»
وی در ادامه نوشت: «شیوع این نوع ویروس در میان گروه سنی۶۰سال به بالا بیشتر است، حال آنکه منابع اطلاعاتی سیاسی، امنیتی، آکادمیک و دولتی در سطح جهان که موساد در دست دارد، مربوط به همین گروه است و این مسئله نیز بر فعالیت‌های موساد اثر منفی داشته است.»


آیا کرونا یک جنگ بیولوژیک است
یکی از سؤالات اصلی در مورد شیوع کرونا این است که منشأ این ویروس چه می‌تواند باشد. تاکنون احتمالات مختلفی در این باره مطرح شده است. آنچه تاکنون مسلم است اینکه شروع همه‌گیری این ویروس از منطقه ووهان در آسیای جنوب شرقی است، البته کشور چین توانسته است با استفاده از قرنطینه‌های وسیع این بیماری را مهار کند، اما سؤال اصلی این است که ماهیت این ویروس از کجا آغاز شده است.
پیش از این منشأ این ویروس به خفاش‌های بومی منطقه جنوب شرقی آسیا نسبت داده می‌شد و همان گونه که شیوع ابولا در آفریقا با مصرف گوشت خفاش آغاز شد، مقصر شیوع این بیماری هم این پستاندار عنوان شد، با این حال مطالعات بیشتر شک و تردید‌ها را به سمت نوعی مورچه‌خوار آسیایی منحرف کرده است. در کنار این حدس و گمان‌ها بررسی ژنوم این ویروس شک و تردید‌هایی را در بین محققان ایجاد کرده است.


این ویروس شباهت فراوانی به سارس و سایر اعضای خانواده «کرونو ویروس»‌ها دارد، اما تغییراتی که در ژنوم این پاتوژن انجام شده به شدت مهندسی شده به نظر می‌رسد. در این ویروس بخشی از ژنوم مرتبط با بخش گسترش آن به گونه‌ای تغییر یافته که قابلیت انتقال آن به شدت تقویت شود.
در حقیقت احتمال تغییر ژنوم یک ویروس آن هم به این شکل در یک جهش طبیعی به شدت دور از انتظار است، از این رو سؤال این است که آیا کرونا ماحصل یک دستکاری و جنگ بیولوژیک است.


کرونا فرار کرده است
ریسک بالای انتشار این ویروس از سوی یک قدرت خارجی آنچنان بالاست که هم اکنون جدی‌ترین نظریه امکان آزاد شدن اشتباهی این ویروس از یک مرکز تولید سلاح بیولوژیک مطرح است، به خصوص آنکه در ۲۰ کیلومتری شهر ووهان بنا به اذعان مقامات چینی یک مرکز مطالعات در خصوص ویروس سارس در حال فعالیت است.
اگر یک اشتباه منجر به خروج یک ویروس از یک آزمایشگاه نظامی شود، به هیچ عنوان اتفاق خارق‌العاده‌ای نیست و از زمان توسعه سلاح‌های بیولوژیک این اتفاق بار‌ها و بار‌ها روی داده است، به عنوان مثال زمانی که ارتش امپراطوری ژاپن در حال توسعه سلاح‌های میکروبی و با استفاده از اسرای چینی بود، انتشار اشتباه یک عامل بیماری‌زا به مرگ هزارو ۷۰۰ سرباز ژاپنی منجر شد؛ اتفاقی که شدت آن حتی ارتش بی‌رحم ژاپن را به این نتیجه رساند که هزینه‌های چنین آزمایش‌هایی حتی برای نیرو‌های خودی نیز می‌تواند فراتر از انتظار باشد.

در زمان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده امریکا و شوروی نیز به عنوان قطب‌های بزرگ قدرت در جهان توسعه سلاح‌های بیولوژیک را در دستور کار قرار دادند و اتفاقاً هر دو نیز قربانی رویداد‌های مشابه شدند.


سلاح‌های بیولوژیک شوروی و امریکا چگونه اتفاقی منتشر شدند
در سال ۱۹۶۷ نشت یک ویروس خطرناک خونریزی‌دهنده از یک آزمایشگاه نظامی ایالات متحده امریکا در شهر مارگبورگ آلمان غربی به کشته شدن ۱۷ نفر منجر شد. این ویروس علاوه بر آلمان غربی در ایتالیا و همچنین یوگسلاوی سابق نیز رؤیت شد، حتی برخی از متخصصان معتقد بودند تماس کوتاه با پیکر قربانیان نیز می‌تواند منجر به آلودگی شود. به دلیل مکانی که این ویروس در آن ظهور کرد نام ویروس مارگبورگ را بر آن نهاده‌اند. شاید به دلیل همین حادثه و درک ابعاد وحشتناک این اتفاق بود که امریکایی‌ها توسعه سلاح‌های بیولوژیک را متوقف کردند. در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ شورای امنیت ملی امریکا طی مصوباتی برنامه تسلیحات بیولوژیک این کشور را متوقف و تمام ذخایر سلاح‌های فوق را منهدم کرد، البته همچنان نمونه سویه‌های خطرناک به بهانه کار‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی ارتش این کشور نگهداری می‌شود.


اتحاد جماهیر شوروی نیز در سال ۱۹۷۸ شاید یک رسوایی درباره انتشار ویروس‌های توسعه‌یافته برای سلاح‌های بیولوژیک شد. در این سال یک بیماری کشنده در شهر سوردولفسک که هزارو ۴۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد، شیوع یافت. این بیماری علائمی شبیه سیاه زخم داشت، اما به شدت مسری و غیرقابل کنترل بود. تا زمانی که بیماری با قرنطینه متوقف شود، ۶۴ تن از مردم این شهر جان خود را از دست دادند.


با انتشار این گزارش‌ها از سوی روزنامه‌های غربی، سرویس‌های جاسوسی غربی اطلاعاتی از وجود یک مرکز توسعه پاتوژن‌های بیماری‌زا متعلق به ارتش سرخ شوروی در نزدیکی این شهر را فاش کردند. تا مدت‌ها مقامات روسی وجود چنین مرکزی را نفی می‌کردند، اما با فروپاشی شوروی سابق و پناهندگی برخی از مقامات دفاعی روسیه به شوروی در دهه ۹۰ مشخص شد که واقعاً چنین مرکزی وجود داشته و دلیل این بیماری نشت تصادفی ویروس‌های بیماری‌زا بوده است. حالا سؤال این است که ممکن است ویروس کرونا در یک مکان سری توسعه یافته باشد و بعد از آنجا به طریقی به فضای آزاد راه یافته باشد. این سؤالی است که بسیاری در دنیا به دنبال پاسخ آن هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار