کد خبر: 995137
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
سرمقاله «رای الیوم»
عبدالباری عطوان، در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت: آمریکا تنها کشوری در تاریخ بشریت است که از بمب‌های هسته‌ای در ژاپن استفاده کرد و بعید نیست که اولین کشوری در جهان باشد که ویروس کرونا و سلاح‌های بیولوژیکی را استفاده می‌کند. آمریکا پشت تمامی این جنگ‌ها قرار دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین، که آمریکا را متهم به انتشار ویروس کرونا کرده، پرداخته است.

عطوان مقاله خود را طبق معمول با چند سوال در عنوان آن منتشر کرده و نوشته است: چین "رسما" آمریکا را به ساخت ویروس کرونا و انتشار آن در شهر "ووهان" متهم کرده است.. اگر این اتهام صحت داشته باشد پس آن، جنایت علیه بشریت است..

عطوان نوشت: اینکه سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی که به زبان انگلیسی در توییتر منتشر کرده، ارتش آمریکا را به احتمال وارد کردن ویروس کرونا به شهر ووهان، که بیشترین تلفات را از شیوع این ویروس متحمل شده است، متهم می‌کند، این اتهامی بسیار جدی و اتهامی ضمنی علیه آمریکا و شخص "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آن مبنی بر ارتکاب جنایت علیه بشریت است؛ چرا که این فاجعه بسیاری از کشور‌های جهان و بورس‌ها و بازار‌های مالی آن‌ها را درگیر کرده و شمار فوتی‌ها بر اثر این بیماری تا عصر پنجشنبه به ۳ هزار نفر افزایش یافته است.

سوالی که سخنگوی چین خطاب به ایالات متحده مطرح می‌کند بر حق و قانونی به نظر می‌رسد و نیاز به تامل دارد به ویژه این‌که می‌گوید "شروع (ابتلای) بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟ شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! ایالات متحده به ما یک توضیح بدهکار است. "

تمام دنیا منتظر پاسخ این سوال‌ها هستند. آمریکا با جمعیت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، کمترین آسیب را از کرونا دیده است و ترامپ نیز چین را دشمن اصلی خود می‌بیند و جنگ تجاری را برای از بین بردن اقتصاد این کشور اعلام کرده است، اجداد ترامپ نیز به همان روش بیماری "طاعون" را گسترش داده و ده‌ها میلیون سرخپوست را از بین بردند.

از زمان جنگ جهانی دوم، اقتصاد چین مقام اول را در سطح جهانی دارد و اقتصاد آمریکا را به زیر کشیده است. رهبری چین نیز در حال حاضر قصد دارد با پروژه "جاده ابریشم"، آمریکا را خفه کند و یک سیستم مالی جایگزینی برای پایان دادن به سلطه دلار طی ۵ سال آینده ایجاد کند. همه این عوامل ممکن است رئیس‌جمهوری بی‌پروایی مثل ترامپ را برای ارتکاب چنین جنایت جنگی سوق دهد.

چین ثابت کرده است که واقعا یک ابرقدرت جهانی است؛ این کشور طی چند هفته موفق به مهار این ویروس شد و میزان مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا، که حدود ۳۱۶۹ مورد بود را کاهش داد و ۸۰ هزار مبتلا را با موفقیت معالجه کرد و شهر ووهان در حال حاضر کاملا عاری از این بیماری شده است.

این موفقیت چشمگیر در مقابله با این بیماری همه‌گیر و مهار کردن آن در سکوت و بدون هیچ ادعایی موید این واقعیت است که چین راز‌های خود را دارد و ممکن نیست این اتهامات را بدون ادله و مدرک مطرح کرده باشد.

ما خواستار تحقیقات سریع بین‌المللی و تشکیل کمیته حقیقت برای بررسی این اتهامات چین و همچنین اعلام شفافِ نتایج این تحقیقات به جهانیان هستیم و اروپا و روسیه نیز باید این موضع را تایید و با تمام ابزار از آن حمایت کنند.

آمریکا تنها کشوری در تاریخ بشریت است که از بمب‌های هسته‌ای در ژاپن استفاده کرد و بعید نیست که اولین کشوری در جهان باشد که بمب کرونا و سلاح‌های بیولوژیکی را استفاده می‌کند. آمریکا پشت تمامی این جنگ‌ها قرار دارد.

ما تئوری توطئه را قبول داریم چرا که ما به عنوان اعراب و مسلمانان، همواره قربانیان آن بوده‌ایم و مهم‌ترین دلیل ما دروغ سلاح‌های کشتار جمعی در عراق است.

"محمود درویش" شاعر برجسته عرب گزافه‌گویی نکرد وفتی که گفت: آمریکا طاعون است، طاعون آمریکا است. از این‌که روزی حقایق درباره تولید ویروس کرونا توسط آمریکا و انتشار آن در چین و ایران برای نابود کردن این دو کشور و اقتصادشان، آشکار گردد، متعجب نمی‌شویم.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
شایدهم کشورهای دیگرمثل چین ساختند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار