کد خبر: 994745
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
وزارت اطلاعات در گزارشی درباره پرونده عظیم خودرو اعلام کرده که پس از دستگیری متهم ردیف اول، متهم ردیف سوم به همراه همسر و پدر متهم ردیف اول اقدام به افتتاح حساب می‌کنند و مجدداً عملیات پیش‌فروش خودرو صورت می‌گیرد!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  اولین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو به صورت علنی روزگذشته در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمد کاشانکی برگزار شد. متهمان این پرونده دهه شصتی بودند که هزار و ۳۰۰ شاکی هم داشته است.

قاضی کاشانکی در ابتدای جلسه دادگاه خبر داد که پرونده شرکت پارسیان عظیم خودرو جمعاً حدود هزار و ۳۰۰ شاکی دارد. پس از شروع جلسه دادگاه هم قاضی از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را قرائت کند. نماینده دادستان در ابتدای قرائت کیفرخواست مشخصات متهمان و اتهام آن‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- متهم ردیف اول متولد ۱۳۶۰، مدیرعامل شرکت پارسیان عظیم خودرو، متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به میزان ۴هزار و۵۹۳میلیارد و ۴۳۳میلیون و ۹۶۵هزار و ۸۱۶ ریال.
۲- متهم ردیف دوم متولد ۱۳۶۱ نایب رئیس شرکت عظیم خودرو متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به میزان ۴ هزار و ۵۹۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۱۶ ریال.
۳- متهم ردیف سوم متولد ۱۳۶۰، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به میزان ۱۱۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار ریال.
۴- شخص حقوقی شرکت پارسیان عظیم خودرو.

تخلف ۳۰۰ درصدی
باقری در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: شرکت عظیم خودرو در حالی که نمایندگی فوتون چین را داشته و مجاز به فروش خودرو‌های دیگر هم نبوده با وعده‌های صوری اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کرده که قرارداد‌های پیش‌فروش از سوی متهم ردیف دوم انجام می‌شده است.

وی با بیان اینکه شرکت عظیم خودرو مجاز به پیش‌فروش ۱۵۰دستگاه فوتون بوده است، افزود: این امر نشان‌دهنده واهی‌بودن وعده‌های این شرکت درخصوص پیش‌فروش سایر خودروهاست. این شرکت مکرراً اقدام به ارسال اطلاعات کلی و غیرشفاف به سازمان حمایت کرده است. همچنین در گزارش وزارت اطلاعات آمده، ۴هزار و ۱۱۴ خودرو از سوی این شرکت پیش‌فروش شده در حالی که شرکت تنها مجاز به پیش‌فروش ۱۵۰دستگاه فوتون بوده است و در گزارش همین وزارتخانه صراحتاً آمده احتمال فرار متهم ردیف اول و خانواده وی وجود دارد.

افتتاح حساب همسر و پدر زن
باقری تصریح کرد: متهم ردیف دوم در اظهاراتش گفته است، شرکت عظیم خودرو در سال ۹۶ حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که در این باره متهم ردیف اول نیز اظهار کرده، از روش سرمایه‌پذیری استفاده می‌کردیم، در حالی که مجوز سرمایه‌پذیری نداشتیم. متهم ردیف اول در بخش دیگری از اظهاراتش گفته تعهدات مربوط به خودرو‌های هیوندا، کیا و تویوتا انجام شده، در حالی که مجوزی برای پیش‌فروش این محصولات نداشته است.

وی افزود: وزارت اطلاعات در گزارش دیگری بیان کرده که پس از دستگیری متهم ردیف اول، متهم ردیف سوم به همراه همسر و پدر متهم ردیف اول اقدام به افتتاح حساب می‌کنند و مجدداً عملیات پیش فروش‌خودرو صورت می‌گیرد.

کلاهبرداری ۵ هزار میلیاردی
نماینده دادستان با اشاره به نظریه کارشناسی گفت: در نظریه کارشناسی آمده که سود مشارکت مبلغی حدود ۵۶۱ میلیارد و ۷۲۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۱۹۴ ریال است و پیش دریافت مسترده‌نشده نیز ۳۲ میلیارد و ۶۹۴ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۱۶ ریال بوده است. با جمع مبالغی که بابت پیش‌فروش از مشتریان اخذ شده هم مبلغی حدود ۵ هزار و ۱۵۵ میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۰ ریال محاسبه شده که باید ۳ هزار و ۹۰۴ خودرو تحویل می‌دادند که تحویل نشده است. با توجه به این موارد از دادگاه برای نامبردگان درخواست کیفر می‌شود.

فریبکاری با مانور متقلبانه
در ادامه دادگاه قاضی از علیزاده طباطبایی خواست تا به عنوان وکیل تعدادی از شکات در جایگاه حاضر شود.

محمود علیزاده طباطبایی گفت: موکلین پرونده غالباً فریب تبلیغات گسترده را خوردند. انتظار داریم متهمان به اشد مجازات محکوم و تکلیف پول‌های آن‌ها مشخص شود.

علی رحیمی یکی دیگر از وکلای شکات هم گفت: به نظرم مانور‌های متهمان موجب فریب مردم شده است و هنگامی که متهم ردیف اول در بازداشت بوده مبلغ ۱۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی ۱۱۷ قرارداد از سوی متهم ردیف سوم اخذ شده است.

قاضی کاشانکی با شنیدن این توضیحات ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار