کد خبر: 994727
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
چند هفته‌ای از کشتار مسلمانان در هند می‌گذرد و طی این مدت از سازمان‌های بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا دیوان بین‌المللی کیفری موازی با دولت‌هایی که مدعی اسلام‌گرایی هستند نسبت به این مسئله سکوت کرده‌اند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: طی روز‌هایی که مسلمانان هند به بیرحمانه‌ترین شکل ممکن مورد تهاجم و تعدی هندو‌ها قرار گرفته‌اند تنها سخنگوی دستگاه سیاست خارجه آن هم در قالب جملات محتاطانه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است و مقامات ارشد دولت کشورمان آنگونه که باید نسبت به این موضوع احساس تکلیف نکرده‌اند آن هم در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره از ضرورت پیگیری اوضاع مسلمانان در سایر بلاد اسلامی سخن به میان آورده و تأکید کرده‌اند دفاع و حمایت از مسلمانانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند یکی از اولویت‌های مهم دولت است.

معظم‌له هفته گذشته نیز در حساب توئیتری‌شان کشتار مسلمانان مظلوم هند را محکوم کردند و ضمن اعلام اینکه قلب مسلمانان جهان از کشتار اخیر جریحه‌دار است، خواستار توقف این فجایع شدند و دولت هند را موظف دانستند تا در مقابل هندو‌های افراطی و احزاب طرفدار آن‌ها بایستد. در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی آمده است: «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندو‌های افراطی و احزاب طرفدار آن‌ها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.»
حمایت از مسلمان مظلوم جزء لاینفک مطالبات رهبری است
پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به کشتار و تجاوز به مسلمانان سایر نقاط جهان حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند به طوری که در جریان کشتار مسلمانان کشمیر نیز به رغم آنکه دولت عملکرد قابل دفاعی در جهت احقاق حقوق مسلمانان آن خطه نداشت معظم‌له طی یک محدوده زمانی کوتاه سه بار نسبت به کشتار مسلمانان کشمیر اعلام موضع کردند.

ایشان سال ۹۶ با اوج‌گیری تهاجم‌های وحشیانه بودایی‌ها علیه مسلمانان کشمیر در درس خارج از فقه تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری مذهبی بین مسلمانان و بودایی‌ها را نادرست خواندند و افزودند: «ممکن است در این حادثه تعصب مذهبی تأثیر داشته باشد، اما این قضیه، یک قضیه سیاسی است... دنیای امروز، دنیای ظلم است و جمهوری اسلامی باید این افتخار را برای خود حفظ کند که علیه ظلم در هر نقطه از جهان، چه در مناطق اشغالی توسط صهیونیست‌ها، چه در یمن و بحرین و چه در میانمار، موضع صریح و شجاعانه خود را اعلام کند.»

همچنین پیام سالانه حج توسط مقام معظم رهبری نیز فرصتی است که طی آن ایشان به لزوم ضرورت حمایت از مسلمانان مظلوم بلاد اسلامی تأکید می‌کنند و از کشور‌های اسلامی می‌خواهند تا نسبت به اوضاع بحرانی برخی از مسلمانان احساس تکلیف کنند و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در پی کشتار مسلمانان کمشیر در پیام سالانه آن سال (سال ۹۶) بار دیگر نسبت به رسیدگی به اوضاع نامساعد مسلمانان میانمار احساس نگرانی می‌کنند و از مسلمانان می‌خواهند نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند: «رؤسای کشور‌های اسلامی و نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی در دنیای اسلام، وظایف سنگین بر دوش دارند، وظیفه ایجاد وحدت و برحذر داشتن همگان از ستیزه‌گری‌های قومی و مذهبی وظیفه متوقف‌سازی فوری وقایع فاجعه‌بار در میان کشور‌های اسلامی که امروز نمونه‌های تلخ آن همچون حوادث یمن، در سراسر جهان مایه اندوه و اعتراض است، وظیفه دفاع قاطع از اقلیت‌های تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار و... و از همه مهم‌تر وظیفه دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بی‌چندوچون با ملتی که نزدیک به ۷۰ سال است برای کشور غصب‌شده خود مبارزه می‌کند.»

مطالبات مبرهن رهبری از دولت
جالب این است که رهبر معظم انقلاب از دولت مطالبه می‌کنند تا نسبت به وضعیت مسلمانان مظلومی که مورد هجوم و تعدی حاکمان ظالم قرار می‌گیرند، موضع مستمر و انقلابی داشته باشند و برای رهایی مسلمانان از چنین شرایطی تلاش جامع و همه جانبه دولت را یک اصل مهم می‌دانند، به طوری که در دیداری که مسئولان وزارت امورخارجه در سال ۹۳ با رهبری داشتند، ایشان ضرورت توجه دستگاه دیپلماسی به مبانی اسلامی در عرصه روابط بین‌المللی و به ویژه دفاع و حمایت از مسلمانان مظلوم را یک اولویت تمام عیار می‌دانند: «در قانون اساسی، اسلام معیار سیاست خارجی است، بنابراین موضع‌گیری در مقابل کشور‌ها و مسائل مختلف، باید مختصات دینی داشته باشد»، این در حالی است که در برخی از اصول قانون اساسی به صراحت یکی از وظایف دستگاه سیاست خارجه همین مسئله عنوان می‌شود. در اصل‏ ۱۵۲ بیان می‌شود: «سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏‌جویی‏ و سلطه‌پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏‌تعهد در برابر قدرت‏‌های سلطه‏‌گر و روابط صلح‏‌آمیز متقابل‏ با دول‏ غیرمحارب‏ استوار است‏.»

احضار سفیر هند کافی نیست
در همین رابطه علاءالدین بروجردی در گفت‌وگویی در واکنش به خشونت‌هایی که در هند علیه مسلمانان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هند جامعه‌ای توأم با تعدد مذاهب و اقوام است، مدیریت این کشور از حساسیت خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه حداقل ۲۰۰ میلیون از جمعیت هند مسلمان هستند، قانون اساسی این کشور، رعایت حقوق مسلمانان و تساوی حقوق آحاد ملت را به عنوان مبنای مدیریت جامعه قرار داده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت فعلی هند که دولتی تندرو و وابسته به هندوهاست، تلاش کرد که از طریق مجلس تغییراتی را در قانون اساسی این کشور به وجود آورد و ساختار چند ده ساله توأم با ثبات در این جامعه را بر هم زند که این اقدام قطعاً به ضرر امنیت ملی این کشور است. باید ساختار سنتی مبتنی بر قانون اساسی در هند همچنان ادامه داشته باشد، چراکه در غیر این صورت، مسلمانان هند اقدامات مشابهی نسبت به برخورد‌های خشن انجام خواهند داد که این مسئله به نفع جامعه هند نیست. وی درباره نقش امریکا در خشونت‌هایی که علیه مسلمانان هند اعمال می‌شود، گفت: سیاست امریکا در منطقه و به خصوص درباره کشور‌های در حال توسعه‌ای، چون هند، عدم موفقیت و پیشرفت است و هر اقدامی انجام می‌دهند تا این کشور‌ها به موفقیت دست نیابند. به رغم اینکه مقامات امریکایی همواره ادعای حقوق بشری دارند، اما نظاره گر برخورد وحشیانه با مسلمانان هند هستند و سکوت کرده‌اند، در حالی که باید با توجه به ادعاهایشان، پاسخگوی این جنایت‌ها باشند.

وی درباره اقداماتی که دولت جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق مسلمانان هند انجام داده است، تصریح کرد: به رغم اینکه کشور درگیر پدیده شوم کروناست، اما مقامات ما باید نسبت به وضعیت مسلمانان هند هم حساس باشند و باید اقداماتی فراتر از احضار سفیر هند انجام شود. لازم است سفیر ایران از دهلی‌نو به تهران فراخوانده شود و با وی درباره تصمیمات بعدی مشورت صورت گیرد و همچنین رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه باید از طریق سازمان همکاری کشور‌های اسلامی، تحرکات جدی برای حل این مسئله انجام دهند.
بروجردی گفت: ما نباید اجازه دهیم که کشتار وحشیانه و ضرب و شتم مسلمانان ادامه یابد، چراکه مسلمانان در استقلال هند از یوغ استعمار انگلیس نقش اساسی داشتند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
مطالبات حزب الله

متن کامل موضع‌گیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد به شرح زیر است:

«قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندو‌های افراطی و احزاب طرفدار آن‌ها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند»

امر ولی فقیه و امام المسلمین ، حضرت امام خامنه ای باید اجرائی شود .
دولت هند باید این امر را اطاعت نموده و در اسرع وقت ، اقدامات لازم را بعمل آورد و از کشتار مسلمانان بشدت جلوگیری نماید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار