کد خبر: 994560
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
در حالی که بند حمایتی از ناباروران در قانون بودجه ۱۳۹۹ اجازه طرح در این کمیسیون را پیدا نکرد، از قرارگرفتن در معرض رأی نمایندگان ملت هم محروم شد.
زهرا نسرین‌فرد
سرویس جامعه جوان آنلاین: آخرین جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف بودجه ۴۰۰ میلیاردی که دولت جهت حمایت از ناباروران در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد با لابی‌ها به حاشیه کشیده شد و بی‌سرانجام خاتمه یافت. در این جلسه رئیس کمیسیون تلفیق با استناد به نامه‌ای با منشأ نامشخص از درون وزارت بهداشت مدعی شد که حمایت از ناباروران ۲ هزار میلیارد بودجه جدید به دولت تحمیل می‌کند، بنابراین چنین موضوعی اجازه مطرح شدن در کمیسیون را ندارد!

یک تصمیم غیرکارشناسی علیه بودجه ناباروری در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نه تنها تشنج جلسه و اعتراض نمایندگان را در پی داشت بلکه موجب شد جمعیت ۵/۳ میلیونی ناباروران که از مشکلات خانوادگی و انگ و انزوای اجتماعی ناشی از نداشتن فرزند رنج می‌برند باز هم از بودجه حمایتی که دولت به آن‌ها اختصاص داده است، محروم بمانند و بار دیگر وزارت بهداشت و درمان از زیربار مسئولیت و پاسخگویی شانه خالی کند.

۲۰ میلیارد به‌جای ۲۰۰۰ میلیارد!
نصرالله پژمانفر، عضوکمیسیون تلفیق در توضیح جلسه کمیسیون تلفیق درباره بودجه ناباروران گفت: در این جلسه قرار بود تکلیف بودجه ۴۰۰ میلیاردی که دولت به وزارت بهداشت برای حمایت از ناباروران اعطا می‌کند، مشخص شود و وزارت بهداشت پاسخ دهد که چرا تنها ۲۰ میلیارد تومان از این بودجه دولتی را به درمان ناباروران تخصیص می‌دهد و مابقی ۳۸۰ میلیارد را در کجا هزینه می‌کند که ناباروران از آن محروم می‌مانند، اما تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق با طرح رقم ۲ هزار میلیارد بودجه مورد نیاز برای این بند پیشنهادی، عملاً از پاسخ به این موضوع طفره رفت.
 
پژمانفر نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: در این جلسه قرار بود، بند پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس ذیل تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹ قرائت و به رأی گذاشته شود تا به موجب آن دولت مکلف شود در راستای اجرایی کردن حکم بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت، اعتبار ردیف‌های مربوطه را در حسابی تحت عنوان «حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری» وزارت بهداشت متمرکز کند.

پژمانفر افزود: در حالی که همه نمایندگان ملت در کمیسیون تلفیق با این بند موافق بودند، اما با ارائه آمار نادرست و انحراف جلسه، موضوع بی‌نتیجه ماند. تنها فرصت و امید ناباروران تصویب این بند در صحن علنی مجلس است.
حالا چند روز از عقیم ماندن بند حمایتی از ناباروران در بودجه ۱۳۹۹ می‌گذرد، اما خبری از طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس هم نیست.

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت بند پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس در حمایت از ناباروران با بیان اینکه طرح این بند حمایتی در صحن علنی مجلس منتفی است، گفت: در هماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه انجام شد، مقرر گردید جلسه‌ای با حضور دکتر پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت و رؤسای بیمه‌ها برگزار شود و ردیف‌های اعتباری مرور و میزانی که برای حمایت از بیماران نابارور نیاز است به همان ردیف‌های بودجه اضافه شود و دیگر نیازی به مصوبه مجلس نداشته باشد.

وی در توضیح علت عدم نیاز به مصوبه تصریح کرد: براساس این تصمیم اعتبارات مورد نیاز اصلاً وارد بودجه ۱۳۹۹ نمی‌شود، اما به ردیف‌های بودجه ۱۳۹۹ اضافه می‌شود، چون هم اکنون چند ردیف بودجه در اختیار وزارت بهداشت است و تصمیم این شد که از طریق وزارت بهداشت حمایت‌ها صورت بگیرد.

بنیادی افزود: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از ناباروران در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد که قرار شده در جلسه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه در پیش داریم طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این بودجه به شکل نشاندارتر و هدفمندتر استفاده شود چراکه این هزینه حمایتی نهایتاً باید از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.

بنیادی درباره ضمانت اجرایی این تصمیم و چگونگی جلوگیری از خطای احتمالی وزارت بهداشت که در سال‌های گذشته منجر به محرومیت ناباروران از بودجه حمایتی دولت شده است، گفت: ضمانت اجرایی این تصمیم نظارت کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است و بسته به اینکه کلیات بودجه ۱۳۹۹ در مجلس دهم تصویب شود یا در مجلس یازدهم که نظارت‌ها از همان مجلس شروع خواهد شد.

نصرالله پژمانفر دیگر نماینده مجلس درباره ضمانت اجرایی چنین تصمیمی معتقد است: آنچه که ضمانت این کار است صرفاً تعهد فردی مسئولان وزارت بهداشت و درمان است و نمی‌توان برای اجرای آن از سوی وزارت بهداشت قطعیتی قائل شد. تصمیم نمایندگان ملت این بود که حمایت بیمه‌ها از ناباروران به یک قانون و برنامه منسجم تبدیل شود و شرکت‌های بیمه‌گذار را مکلف به حمایت از نابارورانی کنند که به رغم تمایل به داشتن فرزند و دریافت درمان، امکان استفاده از خدمات مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی را ندارند، ولی از طریق قانون بیمه حمایتی، بتوانند به این درمان‌ها دسترسی پیدا کنند و جامعه کمی به سمت عدالت اجتماعی نزدیک‌تر شود.

پژمانفر تصریح کرد: متأسفانه این گام مؤثر به علت مکاتبه‌ای که معاون درمان وزارت بهداشت با رئیس کمیسیون تلفیق داشت و اطلاعات نادرست و غیردقیق را ارائه کردند و جلسه را به حاشیه کشاندند در کمیسیون تلفیق از نمایندگان مجلس ستانده شد و عدالت‌ورزی به حاشیه رفت.

پژمانفر گفت: هم اکنون سعی ما این است که به روش‌های دیگر ناباروران را به بودجه حمایتی که دولت برای آن‌ها اختصاص داده است نزدیک کنیم. دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از ناباروران در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد؛ یعنی این پول در حسابی مشخص در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و اگر وزارت بهداشت اراده حمایت از ناباروران را داشته باشد، می‌تواند حمایت از ناباروران را از شرکت‌های بیمه مطالبه کند، اما در سال‌های گذشته شاهد تخطی وزارت بهداشت از این موضوع بوده‌ایم و غالباً بودجه مخصوص ناباروران به صورت گلوبال در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد و وزارتخانه‌ها این بودجه را در جا‌هایی هزینه می‌کنند که نسبت به آن هیچ پاسخگویی ندارند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: سعی نمایندگان مجلس این بود که بودجه حمایتی از ناباروران دقیقاً در مسیر سیاست‌های جمعیتی کشور و درمان نابارورانی که به داشتن فرزند علاقه دارند، اما بضاعت آن را ندارند، قرار گیرد. جمعیت قابل توجهی که هزینه‌های بالای مراکز درمان ناباروری اجازه استفاده آن‌ها از عمل‌های پیشرفته‌ای، چون IVF و ICSI را به آن‌ها نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه چرا بعد از ممانعت معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون تلفیق از مطرح شدن بند حمایتی بیمه‌ها از ناباروران در کمیسیون تلفیق، این بند برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس نیامد، گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده از سوی ویروس کرونا در کشور بحث بودجه اصلاً به صحن علنی مجلس کشیده نشد و قرار است طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این موضوع پس از نشست معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان و شرکت‌های بیمه‌گذار به کمیسیون تلفیق بازگردد و جمع‌بندی آن در قالب صورت جلسه‌ای تقدیم شورای نگهبان شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار