کد خبر: 994547
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
در راه سخت مبارزه با تروریسم، ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در دیدار با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در بغداد با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس گفت: نباید این رخداد تلخ روند مبارزه مداوم با دشمنان مقاومت را متوقف کند.

برهم صالح از کمک‌های ایران به عراق در امر مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و گفت: در راه سخت مبارزه با تروریسم، ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم.

رئیس جمهور عراق خطر بازگشت مجدد داعش را «جدی» دانست و تأکید کرد که باید همکاری‌های مستمر دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی گسترش یابد.

وی با اشاره به پیوند‌های عمیق بین دو کشور، مناسبات فی‌مابین را رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: عمق روابط تاریخی و منافع دو کشور مسیر پیشِ‌رو برای رسیدن به نقطه مطلوب را فراهم کرده است. حکومت‌ها تغییر می‌یابند، اما ملت‌ها و کشور‌ها باقی هستند بنابراین روابط بین دو ملت ایران و عراق پایدار، همیشگی و رو به رشد و پیشرفت است.

برهم صالح حماسه اربعین حسینی (ع) و زیارت بیش از ۳ میلیون ایرانی و استقبال و پذیرایی مردم عراق از زائران را نمایش اتحاد و برادری دو ملت و حاکی از پیوند عمیق دو کشور دانست که توطئه بدخواهان را بی‌تأثیر می‌کند.

‌دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری عراق همچنین در زمینه روابط تاریخی و پیوند‌های مشترک بین ایران و عراق در حوزه‌های مختلف بحث و گفتگو کردند. در این دیدار رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که باید تلاش‌ها و همکاری‌های دو کشور برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندان دنبال شود.

دریابان شمخانی نیز بر مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق و تمایل به تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور در تمام زمینه‌ها تأکید کرد.

حمایت ایران از استقرار دولت مورد حمایت مردم در عراق
دریابان شمخانی همچنین یک‌شنبه شب در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران از استقرار دولت مورد حمایت ملت کشور دوست و برادر عراق حمایت می‌کند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی در این دیدار از واکنش سریع دولت و مجلس عراق به ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و تصویب قانون خروج نیرو‌های نظامی امریکایی از این کشور قدردانی کرد. وی افزود: با توجه به شرایط حساس عراق و نقش تعیین کننده این کشور در تثبیت ثبات و آرامش در منطقه از استقرار سریع دولت مورد نظر مردم در این کشور حمایت می‌کنیم.

شمخانی ادامه داد که اخبار و اطلاعات دقیق حاکی از آن است که محور غربی، عبری، عربی تمام تلاش خود را برای به ثبات نرسیدن وضعیت عراق به کار گرفته است. وی تأکید کرد: مرجعیت در عراق همواره رکن اصلی اتحاد و انسجام ملی بوده و در شرایط حساس کنونی به درستی نقشه راه را برای سیاسیون و مردم ترسیم کرده است. وی بیان کرد: به دلیل نقش بی‌بدیل مرجعیت در ایجاد ثبات و امنیت در عراق، بیگانگان تلاش زیادی را صرف ایجاد تفرقه میان نظام، مردم و مرجعیت کرده‌اند.

شمخانی افزود که قابلیت‌ها و توانمندی قابل ستایش ارتش و نیرو‌های مردمی عراق در ایجاد امنیت بدون نیاز به حضور نیرو‌های خارجی قابل ستایش است. وی اظهار داشت: ارتش و نیرو‌های مردمی عراق در طول دوران مبارزه با تروریسم تکفیری که به نیابت از غرب هدفی جز تجزیه عراق نداشت، نشان دادند که می‌توانند بدون اتکا به نیرو‌های خارجی امنیت را تثبیت کنند.

شمخانی افزود از مهم‌ترین دلایل ضرورت توسعه این همکاری‌ها وجود دشمنان مشترک برای هر دو ملت آزاده و مقاوم ایران و عراق است.

وی گفت که تلاش دشمنان و به‌ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فرسایش و خستگی اجتماعی در کشور‌های خط مقدم مقاومت، مهم‌ترین دلیل برای اتحاد و انسجام میان ملت‌های مسلمان منطقه است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشبرد امور عراق هم در این دیدار گفت که ملت و دولت عراق پس از سال‌های طولانی مبارزه با تروریست‌ها و داعش به دستاورد تاریخی غلبه بر فتنه تروریسم تکفیری دست یافت. وی افزود: از کمک‌های خالصانه دولت و ملت ایران که در سال‌های سخت مبارزه با تروریسم تکفیری در کنار مردم عراق بودند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. عبدالمهدی تأکید کرد: ما خواهان مشارکت واقعی شیعه، کرد و سنی در اداره کشور هستیم و بنابراین باید تمامی جریانات سیاسی عراق با هم برای پیشرفت کشور و خدمت رسانی به مردم متحد شوند.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت که مردم و دولت عراق به هیچ وجه نمی‌خواهند که محل تصفیه حساب و درگیری دیگر کشور‌ها با یکدیگر باشند. وی گفت: امریکا با خروج از برجام و فشار بر ایران و عراق وضعیت منطقه را پیچیده‌تر کرد و اکنون نیز با تشدید فشار بر ما خواهان قطع روابط عراق با ایران است. عبدالمهدی افزود: منطق ژئوپلیتیک سیاسی حکم می‌کند که ما از ظرفیت‌های همسایگان خود در راستای منافع و امنیت ملی خود بهره بگیریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار