کد خبر: 994373
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح «پارک‌لت» در شهر تهران از سال آینده گفت: این طرح با هدف توجه بیشتر به موضوع پیاده‌محوری شکل گرفته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: یاسر جعفری گفت: سازمان زیباسازی در کنار فعالیت‌های خود در زمینه ارتقای فضا‌های عمومی شهر و ایجاد فضا‌هایی با کیفیت کار‌های دیگری هم در مقیاس‌های کوچک و بزرگ انجام داده است.

وی ادامه داد: در سال جاری سازمان توجه ویژه‌ای به بحث فضا‌های کوچک مقیاس و طراحی و اجرای آن داشت که این موضوع را با هدف افزایش خلاقیت و بهبود کیفیت زندگی مردم در اولویت اقدامات خود قرار داد. جعفری گفت: با این رویکرد یک پروژه‌ای به نام درنگ‌گاه‌های شهری در دست اجرا قرار داشت و کار‌های اولیه‌اش هم در حال انجام است، اما یک پروژه موازی آن هم در شهر تهران آغاز شد که شبیه آن در برخی از کشور‌های بزرگ جهان در حال اجراست.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: این پروژه که «پارک‌لت» نام دارد، بعد از نمونه‌برداری از کشور‌های دیگر بومی‌سازی شده و کار‌های طراحی آن در حال انجام است.

وی افزود: این به آن معناست که فضا‌های کوچک در خیابان‌های دارای استاندارد‌های مربوط به تردد از فضا‌های پارک خودرو کاسته و به نفع عابرین پیاده و پیاده‌محوری به فضای پیاده‌رو اضافه شده و فضای مکث جدیدی به شهر اضافه می‌شود.

یاسر جعفری گفت: به این ترتیب در مقیاس کوچک در نقاط مختلف شهری فضا‌های جدیدی ایجاد می‌شود که به نفع پیاده‌محوری است؛ البته ۹ ماه کار طراحی این پروژه به طول کشیده است.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: برای پیشبرد این طرح تعدادی ضوابط مورد نیاز تهیه و موضوعات حمل و نقل و ترافیکی آن سنجیده و در نهایت طرح لازمه اجرای آن تأیید شده است.

وی ادامه داد: در سال آینده اولین نمونه‌های آن در منطقه ۶ شهرداری تهران و در چهار نقطه به اجرا در خواهد آمد که طراحی آن و استاندارد‌های بومی آن محقق شده که همین دو اقدام کار بزرگی است. معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: دو نقطه در خیابان سمیه، یک نقطه در ایرانشهر و یک مورد هم در خیابان قائم مقام فراهانی است.

یاسر جعفری گفت: پارک‌لت مزیت‌شان این است که با هزینه‌های بسیار کم و حتی با مشارکت بخش خصوصی قابل اجراست و حتی به خاطر کوچک بودن آن می‌تواند از سوی خود مردم اجرا شود.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های این طرح این است که با توجه به کوچک مقیاس بودن آن‌ها می‌توان در بخش‌های مختلف شهر آن را به اجرا گذاشت. معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: این یک رویکرد جدیدی است که طراحی و ضابطه‌مندشدن آن اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.

پارک‌لت (parklet) بخشی از پیاده‌رو است که فضای بیشتر و امکانات رفاهی برای مردمی که از یک خیابان استفاده می‌کنند را فراهم می‌کند. یک پارک‌لت بیرون‌زدگی از پیاده‌رو است و بخشی از خط پارکینگ خیابان را در بر می‌گیرد و اندازه آن به اندازه چند جای پارک خودرو است. پارک‌لت یک فضای اضافی در پیاده‌رو است که برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابان‌ها فراهم می‌کند.

اگر پارک‌لت امکاناتی برای نشستن عابران نداشته باشد، ممکن است فضای سبز و باغچه‌ای در کنار پیاده‌رو باشد یا مکانی برای تبلیغات و کار‌های هنری فراهم کند. پارک‌لت ممکن است امکاناتی برای پارک دوچرخه فراهم کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار