کد خبر: 994356
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
شمخانی در دیدار با مقامات عراق:
دبیر شورای عالی امنیت ملی که شنبه شب در رأس هیئتی عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی به عراق رفته است، با نخست وزیر، مشاور امنیت ملی، رئیس سرویس اطلاعاتی عراق و رهبران طیف‌های شیعه، سنی و کرد این کشور دیدار و گفتگو کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: شمخانی در بدو ورود به بغداد به ایرنا گفته بود: در این سفر اوضاع امنیتی، سیاسی و توسعه روابط را با مقامات عراقی بحث و گفتگو می‌کنیم و در گفتگو با رهبران سیاسی این کشور پاره‌ای پرونده‌های عام و خاص را بحث و بررسی خواهد کرد.

جنگ ادراکی جایگزین فتنه تروریسم
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح دیروز در دیدار با فالح فیاض، مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق، با اشاره به تجربه موفق همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری، اظهار داشت: امروز جنگ ادراکی به عنوان یکی از ابعاد جنگ هیبریدی، جایگزین فتنه تروریسم شده و پدید آورندگان و پشتیبانان داعش تلاش می‌کنند تا از این طریق به اهداف محقق نشده و با هزینه کمتر دست یابند. وی از اقدام مجلس و دولت عراق در تصویب و پیگیری قانون خروج نیرو‌های نظامی خارجی از عراق قدردانی کرد و خاطرنشان کرد: دولت، نیرو‌های مسلح و مردم شجاع عراق در مبارزه موفق و قهرمانانه با تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری نشان دادند که برای تأمین امنیت خود نیازی به حضور نیرو‌های نظامی خارجی ندارند. دبیر شورای عالی امنیت ملی بزرگ‌نمایی تهدیدات موهوم، کاهش تاب‌آوری اجتماعی در برابر مشکلات و قلب واقعیت‌ها را از شگرد‌های جنگ ادراکی بر شمرد و خاطرنشان کرد: باید برای حفاظت از منافع ایران و عراق در برابر هجمه ناجوانمردانه «تروریسم ادراکی» همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی با شناخت کامل از اهداف دشمن به میدان بیاید.

شمخانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و عراق، آمادگی جمهوری اسلامی برای مساعدت به عراق در مبارزه با بیماری کرونا را اعلام کرد. مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق اظهار داشت: پیوند‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی عمیق دو ملت و همچنین اشتراکات سیاسی قوی میان تهران و بغداد روابط دو کشور را در شرایط منحصربه‌فرد قرار داده است. وی با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی از ایجاد کارگروه مشترک برای پیگیری اقدامات پیشگیرانه و درمانی در زمینه مبارزه با بیماری کرونا استقبال کرد.

اخراج امریکایی‌ها از عراق شایسته قدردانی
دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دیدار با «فالح فیاض» در نشست خبری با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها ضد ثبات و امنیت منطقه‌ای هستند، افزود: امیدواریم روزی فرا برسد در منطقه‌ای که زیست می‌کنیم اثری از صهیونیست‌ها نباشد. وی افزود که جمهوری اسلامی ایران همواره برای کشور عراق ثبات و آرامش آرزو داشته و عراق می‌تواند بدون شک در آینده نزدیک در مسائل منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش کند. وی افزود از سال ۲۰۰۳ تاکنون روز به روز میزان همکاری، همفکری، مشارکت و مساعدت بین دولت و ملت‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی گسترده‌تر شده است. فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق نیز در این نشست خبری گفت که کشورش به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها اهمیت می‌دهد و خواستار توسعه همکاری‌ها در همه بخش‌ها است. وی افزود: ملت و دولت عراق کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در شکست داعش فراموش نمی‌کند. فیاض گفت: ملت عراق با وجود مشکلات و سختی‌های بسیار با صبر و شکیبایی مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت. مشاور امنیت ملی عراق از سفر دریادار شمخانی به کشورش و دیدار با وی ابراز خوشحالی و قدردانی کرد. دیدار با رئیس سرویس اطلاعاتی عراق از دیگر برنامه‌های شمخانی در سفر به عراق بود. وی در این دیدار تأکید کرد که تشکیل دولت مقتدر و کارآمد در عراق مبتنی بر رأی و اراده عموم مردم خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران است. وی گفت که ترور ناجوانمردانه سرداران جبهه مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاصل خطای راهبردی ترامپ و تیم شرور حاکم بر کاخ سفید بود. شمخانی با تأکید بر اینکه شمارش معکوس اخراج امریکا از منطقه از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه آغاز شده است، تصریح کرد: برپایی تظاهرات میلیونی و تاریخی مخالفت با اشغالگری امریکا و حمایت از استقلال و حاکمیت ملی عراق، نشانه‌ای از پیشتازی و پرچمداری مردم پرافتخار عراق در مسیر اخراج امریکا از منطقه است. مصطفی الکاظمی رئیس سرویس اطلاعاتی عراق نیز در این دیدار از نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و افزایش ثبات و امنیت در منطقه قدردانی کرد. وی افزود: موفقیت ایران در مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در داخل و پیرامون مرز‌های خود دلیل روشنی بر کارکرد کم نظیر الگوی امنیتی جمهوری اسلامی است.

الکاظمی با قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران به عراق در عرصه مبارزه با تروریسم اضافه کرد: از تداوم همکاری‌های نزدیک برای ریشه کنی گروه‌های تروریستی استقبال می‌کنیم.

دیدار با رهبران گروه‌های سیاسی عراق
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سفر دو روزه خود به عراق بعد از ظهر دیروز با شخصیت‌های مختلف و نمایندگان گروه‌های سیاسی عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در محل دفتر سید «عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، شخصیت‌هایی مانند نوری المالکی، حیدر العبادی، هادی العامری، فالح الفیاض و سید عمار حکیم حضور داشتند. گفتگو در مورد مسائل سیاسی روز عراق و منطقه از جمله محور‌های این دیدار بود.

دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر دیروز با عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور دولت عراق دیدار و درباره اوضاع عراق و منطقه بحث و گفتگو کردند که تا لحظه تنظیم گزارش مشروح این دیدار دریافت نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار