کد خبر: 994316
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
مدیر سینما آستارا می‌گوید: انتظار می‌رود با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور، دولت بودجه‌ای را به سینما‌ها تزریق کند تا با این تعطیلی طولانی امورات شب عید آن‌ها بگذرد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: سیدجمال ساداتیان در گفت‌وگویی بیان کرد: بعضی بلا‌ها هستند که کنترل آن‌ها از اراده همه خارج است و الان هم در چنین شرایطی هستیم. گاهی تاکید می‌کردند امکانات مالی خود را بیمه کنید تا مثلا اگر دچار آتش‌سوزی شد یا حوادث طبیعی پیش آمد، بخشی از خسارت را از طریق بیمه جبران کنیم و بر همین اساس بسیاری از سینما‌ها در مقابل حوادث طبیعی بیمه هستند، اما چنین اتفاقاتی مثل شیوع یک ویروس یا بیماری در هیچ بخشی از بیمه تعریف نشده که بشود از بسته حمایتی آن استفاده کرد.

او افزود: سال گذشته اکران خوبی را در نوروز و عید فطر شاهد بودیم و تقریباً شش ماه دوم سال سینما‌ها چندان رونقی نداشتند تا بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند، به همین دلیل چشم امید همه سینماداران به این بود که دوباره عید نوروز شود تا رونق به سینما‌ها برگردد. اما الان با این وضعیتی که پیش آمده، فعالیت سینما تحت تاثیر قرار گرفته و خسارتی که وارد می‌شود بسیار قابل توجه است.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بنابراین با توجه به این‌که پیش‌تر به این اتفاق‌ها که در اختیار کسی هم نیستند، فکر نشده بود به این‌جایی می‌رسیم که دولت‌ها نقش کلیدی خود را باید نشان دهند، مثل سال گذشته که سیل آمد و دولت به کمک آمد و بودجه‌ای را تصویب کرد تا بخشی از خسارت واردشده به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل جبران شود. الان هم برای حوزه سینما وضعیت اسفناک شده است.

ساداتیان با اشاره به تاکید رییس سازمان سینمایی برای حمایت از سینما، گفت: سینمادار‌ها در این شرایط هم باید اجاره ملک دهند، هم حقوق پرسنل و پرداخت‌های مضاعف مربوط به شب عید. در حالی که با تعطیل شدن سینما‌ها حتی بوفه‌دارانی که در سینما‌ها مشغول بودند هم بی‌کار شده‌اند، به همین دلیل باید برای سرپا ایستادن سینما‌ها به آن توجه ویژه شود. البته می‌دانیم که دولت در پی تحریم‌ها وضعیت اقتصادی چندان مناسبی ندارد، ولی به نظر می‌رسد باز هم دولت باید در این‌باره حمایت کند، چون هر چه فکر می‌کنیم و به هر جایی که فکر می‌کنیم شاید در کشور وجود داشته باشد تا برای دریافت حمایت به آن‌جا مراجعه کنیم به غیر از دولت جای دیگری نیست.

او در ادامه پیشنهاد کرد: با این حال می‌توان بررسی کرد که میزان فروش سینما‌ها در پایان فروردین سال قبل چقدر بوده و آن را ملاک عمل قرار دهند. در این بین بعضی سینما‌ها ممکن است فروش بیشتری داشته باشد و بعضی فروش کمتر، درواقع همه را هم نمی‌توان به یک چشم دید و اگر با بررسی ظرفیت فروش سینما‌ها دولت بتواند کمکی را تأمین کند مفید خواهد بود.

ساداتیان در پاسخ به این‌که بسیاری از اصناف و مشاغل گوناگون در کشور آسیب دیده‌اند و آیا باید فقط از دولت توقع حمایت داشت، بیان کرد: حرف من این است که حداقل تا پایان فروردین را حمایت کنند، چون این روند برای سینما ادامه دارد؛ ما بعد از فروردین به ماه رمضان می‌رسیم که آن زمان هم شرایط مساعدی برای اکران فیلم در سینما نیست. بعد از آن هم خردادماه است و فصل امتحانات و تعطیلات خرداد که همه باعث کم‌رونقی سینما‌ها خواهد شد، به همین دلیل فقط تعطیلات عید نوروز است که برای فروش سینما‌ها می‌توانست خوب باشد. این در حالی است که مثلاً حوزه ارزاق در همان ماه رمضان وضع متفاوت‌تری خواهد داشت.

او با اشاره به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و این‌که آن‌جا هم بحث است آیا تهیه‌کننده باید هزینه توقف پروژه را بدهد یا خیر، گفت: هر کدام از اصناف سینما براساس شرایط کاری خود باید پیشنهاد‌هایی برای کمتر شدن خسارت‌ها بدهند، ولی در عین حال معتقدم بیشترین ضربه را فعلا سینماداران می‌خورند، چون فیلم‌ها با تاخیر هم که باشد بالاخره اکران می‌شوند و باید برای آن‌ها تصمیمی گرفته و برای شب عید آن‌ها فکری شود. توجه به این نکته هم ضروری است که نباید حمایت از این بخش به وقتی طولانی‌تر و مسئله‌ای ثانویه ارجاع داده شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار